Gå til innhold

Bygge masse under kalori underskudd


Anbefalte innlegg

Heisann. Er det egentlig noe vitenskapelig bevis på at man ikke kan bygge masse under kaloriunderskudd f.eks hvis man har veldig mye energilager (fett). Jeg kan skjønne at en person med veldig lav fett% ikke kan gjøre det, men hva med en person som har veldig mye fett%.. sånn rundt 25-30 +/- ? Fettet er jo lagret for dager der man er i underskudd slika at kroppen skal kunne bruke det som energikilde.. men hvem er det som faktisk kan bevise at kroppen ikke kan bruke de lagrede energiene for å reparere og bygge opp muskelvev?

 

For jeg føler det vil funke frem til man når en fett% som kroppen ikke har råd til å bruke på muskelbygging.. som kanskje er rundt 12-15% fett... så teoretisk sett butde jo det være mulig å bygge muskler under kaloriunderskudd(om man har mer enn nok av fett + nok inntak av proteiner). Tenker å prøve jeg...

 

Takker på forhånd :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det sies at kun nybegynnere eller "sterkt" overvektige folk klarer å bygge på kcal underskudd, så teorien din burde stemme.

 

Edit: dvs hadde jeg selv vært overvektig og villet bygge hadde jeg valgt et veldig lavt underskudd Inntil jeg nådde ca 15% og deretter holdt meg der.

 

Edit 2: det skulle stå "et veldig lite underskudd"...2 forskjellige ting (:

Endret av Countryman
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ok takker! Skal taså prøve ass :) Jeg er liksom snart 18 år, er 165-167 cm høy og veier 120kg :/ men jeg vet alt om trening og kosthold siden jeg var ganske ganske bra i form for 6-12 mnd siden... veide bare 65kg med 10-12% fett og ganske mye muskler for min alder og klarte 140kg i benk og greier... men så bulka jeg opp til 80kg ca... men fikk ikke starte å cutte siden jeg dro til usa og koste meg det i 2 mnd uten å klare å kontrollere meg så jeg gikk opp 20kg i usa.. og da jeg kom hjem gikk jeg opp 20kg igjen pga null motivasjon og null selvkontroll.. men nå fikk jeg tilbake motivasjon kontroll så jeg skal starte fresh... posetive er at jeg ikke har mista noe særlig masse da..

Lenke til kommentar

Jeg mente at jeg er snart 19* og ja jeg skal ikke forvente store resultater... men i tidligere bulker så har jeg merket at jeg har gode gener for å bodybuikding... klarte å ga opp ca 2kg muskler på 3 mnd på min 3 bulk ifjort (har trent i 2,5 år) så jeg tror nok at jeg vil kunne gå opp en god del i masse selv under kaloriunderskudd. .. så lenge jeg får i meg nok proteiner og presser kroppen min hardere enn før fordi logisk sett så vil jo kroppen bygge seg opp og gjøre seg forberedt. Proteinet er materialet som kroppen trenger for å bygge og energi (kalorier) er jo energi den bruket på å reparere og til å bli bedre... så siden jeg ikke får nok energi via may så vil nok kroppen bruke energikilden (fett) istedenfor. Dette vil da resultere i muskelvekst og fett tap... kroppen er smartere enn det vi tror og i og med at det ikke er noe bevis på at dette er unulig så trir jeg det vil funke uten noe problem hvis man tenket logisk sett...

Lenke til kommentar

Ser tankegangen, men kroppen vil ikke bruke energi til å forsterke masse på et underskudd av energi.

Hadde treningsøkter på 235kg sumo på slutten av siste deff, fulgt ulineær progresjon og hatt deload og gjort alt riktig , men gikk ikke ett gram opp i muskelmasse på siste analyse.

 

Eneste unntaket er om man er langt under det genetiske utrent , noe man kanskje ikke er med tanke på din treningserfaring.

3.0g protein pr kg fettfri kroppsvekt på deff er kun for mettheltsfølese og ha nok aminosyrer til å hindre nedbryting av muskelmasse på underskuddet (sammen med stimulans fra treningen)

 

i 99% av tilfellene vil man til nød beholde massen, ikke øke den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...