Gå til innhold

levetid for skjermer?


knert

Anbefalte innlegg

hepp.

hvor mange år kan jeg regne med og ha skjermen min?

den er vel fra 1999 tenker jeg, og jeg tror at jeg har fått en del døde pixler.. trodde en stund at det var noe drit, men det går ikke vekk i vask.

 

og her om dagen ble fargene helt gale. bare i et sekund, det så ut som om det var en sterk magnetisk påvirkning, men bare i ett sekund. skjønner det ikke.

 

har jo en liten sub 30 cm. fra skjermen da. men det har aldri vært noe problem det.

 

er litt kjipt om skjermen bare tar kvelden og sier takk for seg. jeg har ikke verdens beste økonomi til og kjøpe ny.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skjermer kan vel egentlig takke for seg når som helst :roll:

I 1999 var vel ikke LCD teknologien kommet like langt som i dag...kan jo prøve maseringsteknikken på de døde pixlene kanskje. Ta en veldig myk klut og masser lett der den døde pixelen er (ikke ta for hardt da går det galt), og ikke masser for lenge om gangen heller...vil ikke garantere at det funker men vil si det er verdt et forsøk... står en del om denne teknikken rundt omkring på forumet...

Lenke til kommentar
Skjermer kan vel egentlig takke for seg når som helst :roll:

I 1999 var vel ikke LCD teknologien kommet like langt som i dag...kan jo prøve maseringsteknikken på de døde pixlene kanskje. Ta en veldig myk klut og masser lett der den døde pixelen er (ikke ta for hardt da går det galt), og ikke masser for lenge om gangen heller...vil ikke garantere at det funker men vil si det er verdt et forsøk... står en del om denne teknikken rundt omkring på forumet...

Er jeg blind? Hvor skriver fyren at dette er en LCD skjerm?

Lenke til kommentar
Skjermer kan vel egentlig takke for seg når som helst  :roll:

I 1999 var vel ikke LCD teknologien kommet like langt som i dag...kan jo prøve maseringsteknikken på de døde pixlene kanskje. Ta en veldig myk klut og masser lett der den døde pixelen er (ikke ta for hardt da går det galt), og ikke masser for lenge om gangen heller...vil ikke garantere at det funker men vil si det er verdt et forsøk... står en del om denne teknikken rundt omkring på forumet...

Er jeg blind? Hvor skriver fyren at dette er en LCD skjerm?

Fant ikke det jeg heller,mulig jeg er blind oxo da? :-)

Lenke til kommentar

Han skriver jo ett par linjer som er litt selvmotsigende, så det er vel vanskelig å forstå om han har LCD eller CRT.

 

Først skriver han:

"den er vel fra 1999 tenker jeg, og jeg tror at jeg har fått en del døde pixler.."

 

Skulle her tro at det er snakk om en LCD.

 

Men deretter så kommer neste utsagn:

"og her om dagen ble fargene helt gale. bare i et sekund, det så ut som om det var en sterk magnetisk påvirkning, men bare i ett sekund. skjønner det ikke.

 

har jo en liten sub 30 cm. fra skjermen da. men det har aldri vært noe problem det."

 

Her kan det se ut som om det er snakk om en CRT.

 

Men jeg vil vel også tro at det er snakk om en LCD her ja. ;)

Lenke til kommentar
Skjermer kan vel egentlig takke for seg når som helst  :roll:

I 1999 var vel ikke LCD teknologien kommet like langt som i dag...kan jo prøve maseringsteknikken på de døde pixlene kanskje. Ta en veldig myk klut og masser lett der den døde pixelen er (ikke ta for hardt da går det galt), og ikke masser for lenge om gangen heller...vil ikke garantere at det funker men vil si det er verdt et forsøk... står en del om denne teknikken rundt omkring på forumet...

Er jeg blind? Hvor skriver fyren at dette er en LCD skjerm?

Fant ikke det jeg heller,mulig jeg er blind oxo da? :-)

En CRT skjerm består ikke av pizler på samme måte som en lcd skjerm og om det er et par pixler som er ødelagt er dette da en lcd skjerm, for det forekommer ikke enkelte døde pixelpunker på crt skjermer.

Lenke til kommentar
Skjermer kan vel egentlig takke for seg når som helst  :roll:

I 1999 var vel ikke LCD teknologien kommet like langt som i dag...kan jo prøve maseringsteknikken på de døde pixlene kanskje. Ta en veldig myk klut og masser lett der den døde pixelen er (ikke ta for hardt da går det galt), og ikke masser for lenge om gangen heller...vil ikke garantere at det funker men vil si det er verdt et forsøk... står en del om denne teknikken rundt omkring på forumet...

Er jeg blind? Hvor skriver fyren at dette er en LCD skjerm?

Fant ikke det jeg heller,mulig jeg er blind oxo da? :-)

Er vel ikke så ofte at det oppstår døde pixler på CRT skjermer? så uten å vite helt sikkert så antar vi at det er en LCD skjerm.

Lenke til kommentar
Han skriver jo ett par linjer som er litt selvmotsigende, så det er vel vanskelig å forstå om han har LCD eller CRT.

 

Først skriver han:

"den er vel fra 1999 tenker jeg, og jeg tror at jeg har fått en del døde pixler.."

 

Skulle her tro at det er snakk om en LCD.

 

Men deretter så kommer neste utsagn:

"og her om dagen ble fargene helt gale. bare i et sekund, det så ut som om det var en sterk magnetisk påvirkning, men bare i ett sekund. skjønner det ikke.

 

har jo en liten sub 30 cm. fra skjermen da. men det har aldri vært noe problem det."

 

Her kan det se ut som om det er snakk om en CRT.

 

Men jeg vil vel også tro at det er snakk om en LCD her ja.  ;)

ser at det er en del jeg fikk med her ja. for og avslutte diskusjonen. det er ikke snakk om en LCD-skjerm, men skjønner at det er lett og tro.

Lenke til kommentar

Har en 21" Nokia 445Xi som jeg kjøpte brukt i gjennom JM Data i fjor,han sa at den var 1-2år gammel men når jeg fikk den så ser jeg at den har ett grønnskjær når den blir varm + at noen pixler er døde. :gretten: Har nå bestillt en Samsung 213T LCD så da skal det bli godt å bli kvitt den. :woot::D

Lenke til kommentar

Greit da er det en CRT det er snakk om!

 

Levetiden er egentlig veldig variabel. Denne jeg sitter forran nå (17" Eizo fra 1997) er krystallklar selv etter hele 6 år. Andre skjermer jeg og bekjente har hadd har vart alt fra 2 år og oppover. Noen blir blasse og uklare, Noen bare døde, og et par like Eizoer som denne har rett og slett gådd i lufta (begynnte å ryke blå røyk). Noen mister en av de tre fargene.

 

Det er altså sterkt variabelt. Heldigvis har du reklamasjon dersom skjermen er mindre enn 5 år. (tror ikke selgere slipper unna med 2 år på skjermer)

Lenke til kommentar

Sitter med en 15" fra 1991. Den er vel ikke den raskeste for tiden, men den er fin.

Denne er til min pc... nr. 3 tror jeg...

Men i såfall: Den er blitt treigere, det er tydelig...(enn det den var i 1996)

Må innrømme at den ikke var det beste til å se dvdfilm på, men den er fin til å bruke til internett på rommet ;)

Lenke til kommentar

Jeg har alltid hatt inntrykk av at skjermer holder i mange år utover garantien, men at bildekvaliteten ofte blir forringet kraftig over tid. Er garantien gått ut kan man likegodt kjøpe ny.

 

Mener jeg leste et sted på Eizo sine sider at levetiden var 3år på en skjerm, dvs at de kanskje ønsker å si fra om at ingen bør bli sure om noe stopper å fungere utenfor garantiperioden :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...