Gå til innhold

Spm angående Internett.


Mechlaz

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er ikke så kyndig når det kommer til data og Internett, så jeg håper at noen her inne kan belyse noen ting for meg.

Hvis jeg ordner med ruter og setter opp et nett osv, kan jeg da sjekke Internett-aktiviteten som har foregått på det nettverket? I så fall - hvordan?

En annen ting jeg også lurer på er om man kan øke hastigheten / styrken på nettet ved å koble inn en nettverksadapter i PCen? Eventuelt koble inn en Ethernet-kabel?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Antar du mener den trådløse signalstyrken til routeren? Altså om du kobler i en trådløs nettverks-adapter eller et eksternt trådløst nettverkskort i pcen din, så vil du kunne få inn et sterkere signal fra routeren, men en ethernet kabel direkte mellom pc og router er jo det som vil gi deg best hastighet.

Selve intetnetthastigheten vil det ikke skje noe med uansett hva du gjør, for uten om å oppgradere abonnementet ditt hos ISPen din.

Mulig jeg misforstod nøyaktig hva du spurte etter her men.

Lenke til kommentar

Antar du mener den trådløse signalstyrken til routeren? Altså om du kobler i en trådløs nettverks-adapter eller et eksternt trådløst nettverkskort i pcen din, så vil du kunne få inn et sterkere signal fra routeren, men en ethernet kabel direkte mellom pc og router er jo det som vil gi deg best hastighet.

Selve intetnetthastigheten vil det ikke skje noe med uansett hva du gjør, for uten om å oppgradere abonnementet ditt hos ISPen din.

Mulig jeg misforstod nøyaktig hva du spurte etter her men.

Beklager, dårlig forklart av min del!

 

Du forstod meg imidlertid helt perfekt, og du gav meg svar på det jeg lurte på!

 

Vet du om det går an å se aktiviteten som har foregått på et aktuelt Internett da?

 

Edit: jeg lurer også på om det finnes en enkel måte å lage passord på et gammelt nettverk? Tror aldri vi har hatt passord på dette nettverket, og det er kanskje på tide å skaffe mtp. nye naboer!

 

Endret av Mechlaz
Lenke til kommentar

Dette med å se trafikken/aktiviteten på nettet i husstanden har jeg ikke så mye erfaring med, annet enn at jeg har prøvd å sniffe på nettverkspakker med noe som heter wireshark, så her får du nesten håpe noen med mer kunnskap enn meg kan svare..

 

Å "lage passord på et gammelt nettverk" skal ikke være noe problem, ihvertfall ikke å lage et passord på det trådløse nettverket som routeren sender ut, regner med det er dette du mener. hvis du trykker kjør (windows + r) og skriver inn cmd og klikker enter så får du opp ledetekst, her skriver du inn "ipconfig", let så etter "stadard gateway", dette er (ip)adressen til routeren din. Lim denne inn i nettleseren. Du vil da få opp et innloggingsvindu. Her kommer det trickyet. Passordet og brukernavnet er ofte "admin" og ikke noe passord eller admin og admin som passord, men også ofte noe helt annet. sjekk om du finner passordet under routeren, eller i en håndbok.

 

Når eller hvis du får logget inn, så må du lete deg frem til "Wireless" og security ellernoe i den duren. menyoppsettet varier endel fra router produsent til router produsent. Videre her skal det finnes et sted hvor man setter passordet på det trådløse nettet.

 

Igjen, mulig jeg misforstod, og ikke minst ganske rotete forklart. (klokka er tross alt snart 06 på morran :p )

Kan også hende det er noen andre her som forklarer dette mye bedre og har andre metoder.

Lenke til kommentar

Dette med å se trafikken/aktiviteten på nettet i husstanden har jeg ikke så mye erfaring med, annet enn at jeg har prøvd å sniffe på nettverkspakker med noe som heter wireshark, så her får du nesten håpe noen med mer kunnskap enn meg kan svare..

 

Å "lage passord på et gammelt nettverk" skal ikke være noe problem, ihvertfall ikke å lage et passord på det trådløse nettverket som routeren sender ut, regner med det er dette du mener. hvis du trykker kjør (windows + r) og skriver inn cmd og klikker enter så får du opp ledetekst, her skriver du inn "ipconfig", let så etter "stadard gateway", dette er (ip)adressen til routeren din. Lim denne inn i nettleseren. Du vil da få opp et innloggingsvindu. Her kommer det trickyet. Passordet og brukernavnet er ofte "admin" og ikke noe passord eller admin og admin som passord, men også ofte noe helt annet. sjekk om du finner passordet under routeren, eller i en håndbok.

 

Når eller hvis du får logget inn, så må du lete deg frem til "Wireless" og security ellernoe i den duren. menyoppsettet varier endel fra router produsent til router produsent. Videre her skal det finnes et sted hvor man setter passordet på det trådløse nettet.

 

Igjen, mulig jeg misforstod, og ikke minst ganske rotete forklart. (klokka er tross alt snart 06 på morran :p )

Kan også hende det er noen andre her som forklarer dette mye bedre og har andre metoder.

Once again, tack!

 

Gjorde som du sa og fikk ordnet med passord til routeren!

 

Takk for all hjelpen :)

Lenke til kommentar

Logge internettaktivitet så må du inn med skarpere skyts enn en router beregnet for privatmarkedet.

En PFsense brannmur kan du klare deg med. Du kan logge endel med plugins installert på den.

Dette krever da en egen maskin med pfsense installert og ganske tunge kunnskaper..

Jeg har en boks selv som er custom made 1u for pfsense.

Fordelen med pfsense er at det er gratis, men litt tungt.

Tror etter hva jeg leser her at ikke dette er aktuelt for deg :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...