Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Audi A6 2.5 TDI 2001 mod mister motorkraft


Anbefalte innlegg

Hei godtfolk.

Jeg har en A6 som nu har riundet 415 000 km, og jeg har på mine 5 år med denne maskina ikke hatt en eneste feil på bilen utenom slitasje. ...før nu. Jeg mister motorkratf på lave turtall, og når jeg tråkker pedalen inn for kickback får jeg hestene tilbake noen ganger, men de holder ikke så lenge. Bilen er en dass å kjøre med på småkjøring, og er helt kraftløs fra start; om jeg skal over en snøkant er det ikke sikkert den kommer over... Først skifta jeg turboen, den gamle var rimelig sliten så det var uansett på tide tror jeg, så luftmassemåler, så turbotrykkgiveren. Enda samme greia, ingen kraft, og jeg begynner å miste tålmodigheten, og visakortet svetter i lomma... Har kjørt på dyserens i tanken i kveld, og har inntrykk av at den er litt kraftigere, men på langt nær 180 muskuløse arabere under panseret, mer som 180 smellfeite shetlandsponnier....

 

Noen som har tips på hva dette kan være som jeg kan sjekke ut så jeg kanskje slipper å dra på merkeverksted som koster over tusenlappen i timen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sjekka for slitte kammer?

 

Her er lista jeg hadde fulgt for å finne ut av dette.

 

☐ Ta ut diagnose med vag-com og studer feilkoder og utdata.

☐ Sjekk luftfilter

☐ Sjekk at vakuumslanger er intakt og på plass

☐ Sjekk dieselpumpe timingen med vag-com

☐ Sjekk oljen

☐ Sjekk når dysene sist var skiftet - hvis noengang skiftet

☐ Lys ned i oljepåfyllingen og sjekk om det er synlig slitasje på kammene

Endret av Lidskjalv
Lenke til kommentar

Har tatt, kom bare opp masse tull fra luftmassemåleren, etter bytte viste den enda lavt trykk, så nullstilles alt, og da viste den lavt turbo trykk, derfor ny trykkgiver. Diagnose tatt på data for alle biler, derfor tenker jeg det er på tide å ta en diagnose hos Møller selv om det svir i lommeboka :-P

 

Nylig skiftet alle filter og olje, men har et par ganger etter det varslet om lavt oljenivå uten at det mangler olje, kan det ha noen sammenheng? Hva er den diagnose saken, er det noe som et dyrt å skaffe selv?

Endret av Gunnar Brenne
Lenke til kommentar

Du kan enkelt sjekke toppen på "camshaft lobe", gjennom oljepåfyllingen. Det skal ikke være en kant mellom toppen på kam-egget og ytterkanten. Bruk et skrujern og føl etter kanting. Skifte oljefilter kan og være en god ide. Og, uten at jeg vet det helt sikkert, kan det være en pumpe som pumper diesel fra tanken og opp til filteret som kan sjekkes for funksjonalitet.

 

http://1.bp.blogspot.com/_zYJ4700BbOU/S13Mr8sKaWI/AAAAAAAACCk/jcJ-GddRqBk/s1600-h/2010-01-25.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...