Gå til innhold

Amams1712

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Var på sesjon del 2 igår og ettersom at jeg er blant de siste til å bli evaluert er det ikke så mange plasser igjen på de ulike stedene, endte opp med HMKG.

 

Spørsmålet mitt er hva jeg kan gjøre i Garden. Jeg håpte på en plass i 2. bataljon men ettersom at det ikke er mulig lurer jeg på hva Garden kan tilby som gir nærmest mulig opplevelse/erfaring/trening som 2. bataljon.

 

Det blir nok Kp5 for meg da jeg ikke ønsker å stå vakt i det hele tatt.

 

Får jeg velge i hvilket kompani og hvilken stilling jeg vil ta del i på rekruttskolen?

 

Er alle stillinger i Kp5 uten vakt?

 

Ønsker egentlig bare å skyte med gevær, oppleve naturen... typisk det vi ser på bilder/video.

 

Håper virkelig på gode svar her da jeg er litt forvirret, fikk ikke så mye svar av sesjonsoffiser.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå vet jeg ikke hva som har blitt forandret siden min tid der (5 år siden), men det var en tropp i KP5 som hadde vaktordning. Ellers var det ikke vakt. Jeg jobbet med TMF og hadde totalt opp mot 50 feltdøgn, en del dødtid på slutten av året, men ellers helt ok. Du skal ha mulighet til å søke på spesielle stillinger når rekrutten nærmer seg ferdig, ikke sikkert at du får ønsket stilling tho.

Lenke til kommentar

Nå vet jeg ikke hva som har blitt forandret siden min tid der (5 år siden), men det var en tropp i KP5 som hadde vaktordning. Ellers var det ikke vakt. Jeg jobbet med TMF og hadde totalt opp mot 50 feltdøgn, en del dødtid på slutten av året, men ellers helt ok. Du skal ha mulighet til å søke på spesielle stillinger når rekrutten nærmer seg ferdig, ikke sikkert at du får ønsket stilling tho.

For øyeblikket tenker jeg på skarpskytter eller patruljesoldat, har du noe du kan si om disse stillingene eller en hvilken som helst annen stilling som du har god kunnskap om? Om det 5 år siden eller i dag spiller ingen rolle, er greit å vite hvordan ting var/er.

Lenke til kommentar

Skarpskytter eller patruljesoldat eksisterte ikke når jeg var inne. Så har dessverre ikke noe å komme med relatert til de. Kjenner godt til mekanikere, våpenmekanikere og sambandsmekanikere. Disse var alle under troppen jeg var i. Vi trivdes godt med det, mye praktisk arbeid. Alle disse ligger under vedlikeholdstroppen, som er en støttetropp.

 

Ellers er det jo en del stabsstillinger hvor du slipper unna vakt, men blir også få turer ut i skauen.

Lenke til kommentar

Du kan kun komme inn i KP5 i januar og august. Ingen av troppene i kp5 står vakt. Les mer på forsvaret.no om hver enkelt tropp.. Patrulje og skarpskytter troppen er den troppen med mest utdanning og felt, hvis du vil ha mye felt ville jeg søkt dit.

 

Nei, du kan ikke velge selv hvilke stilling du får. Alle stillinger på du søke på, hvis du gjør det dårlig (er en løk) på rekrutten har du dårlig utgangspunkt for å søke til Kp5.. Patrulje og skarpskytter troppen har også eget opptak, dvs at du må være i meget god fysisk form for å komme dit.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du kan kun komme inn i KP5 i januar og august. Ingen av troppene i kp5 står vakt. Les mer på forsvaret.no om hver enkelt tropp.. Patrulje og skarpskytter troppen er den troppen med mest utdanning og felt, hvis du vil ha mye felt ville jeg søkt dit.

 

Nei, du kan ikke velge selv hvilke stilling du får. Alle stillinger på du søke på, hvis du gjør det dårlig (er en løk) på rekrutten har du dårlig utgangspunkt for å søke til Kp5.. Patrulje og skarpskytter troppen har også eget opptak, dvs at du må være i meget god fysisk form for å komme dit.

Er nå betryggende å vite at jeg slipper vakt dersom jeg kommer meg inni KP5. Heldigvis er det i januar at jeg skal på rekrutten så muligheten er der, og igjen, det er jo felt jeg er ute etter så patrulje og skarpskytter troppen er sannsynligvis det jeg vil søke meg inn i.

 

Takk for god info!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...