Gå til innhold

Oppgradering til RAID


Anbefalte innlegg

Begynner å gå tom for lagringsplass samtidig som jeg blir mer og mer nervøs for at en av diskene mine skal krasje. Har derfor bestemt meg for å oppgradere stue-pcen med en RAID-kontroller og et par disker til.

 

Fra før av har jeg to 4TB Seagate Barracuda. Vurderer å kjøpe to til og sette de i RAID-5 hvis jeg finner en kontroller til ok pris. Har sett litt på komplett der den rimeligste med 4 SATA-porter har fått litt blandede tilbakemeldinger. Derfra er det et prishopp på godt over 1500 kroner opp til neste modell. Er det nødvendig med så dyr kontroller? Taper jeg alt hvis kontrolleren ryker? Noen som ville anbefalt denne eller noen andre kontrollere til ok pris?

 

komplett.no/sunswayst-lab-pci-sata-raid-4p-/338397

Endret av kristoffer90
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Begynner å gå tom for lagringsplass samtidig som jeg blir mer og mer nervøs for at en av diskene mine skal krasje. Har derfor bestemt meg for å oppgradere stue-pcen med en RAID-kontroller og et par disker til.

 

Fra før av har jeg to 4TB Seagate Barracuda. Vurderer å kjøpe to til og sette de i RAID-5 hvis jeg finner en kontroller til ok pris. Har sett litt på komplett der den rimeligste med 4 SATA-porter har fått litt blandede tilbakemeldinger. Derfra er det et prishopp på godt over 1500 kroner opp til neste modell. Er det nødvendig med så dyr kontroller? Taper jeg alt hvis kontrolleren ryker? Noen som ville anbefalt denne eller noen andre kontrollere til ok pris?

 

komplett.no/sunswayst-lab-pci-sata-raid-4p-/338397

 

Hvis dataene dine er viktig nok, så er ikkje 10 000kr dyrt for en kontroller :)

 

Man mister ingen ting hvis kontrolleren ryker/dør. Informasjonen ligger på lagringsmediumet du bruker.

 

Jeg anbefaler aldri noe annet enn Raid-6 til lagring. Det er nok av eksempler på at Raid-5 er veldig falsk "sikkerhet"

 

Raid er heller ikkje backup.

 

Jesus saves, God takes backup ;)

Lenke til kommentar

Derfra er det et prishopp på godt over 1500 kroner opp til neste modell. Er det nødvendig med så dyr kontroller?

Nødvendig med dyr kontroller? Mnjei, kanskje ikke absolutt helt nødvendig; men "raid-kontroller" til 300 kroner, det blir som å kjøpe en fet sportsbil cabriolet turbo gt med 48 halte hester under panseret.

 

Hvorfor er det egentlig du ønsker raid? Er det for å få "én stor disk", mer fart, redundans på lagringen eller fordi du trenger backup? Som Nizzen sier, så er raid aldri backup, og hva gjelder de tre første punktene så vil kontrolleren du har linket til ikke gjøre noen av disse tingene bedre enn operativsystemet kan få til via soft-raid.

 

Dersom 1500 penger får deg til å rynke på nesa, så kan det nok være at det er andre alternativer som gir deg mye mer glede og nattesøvn for pengene. Årsabonnement på Jotta koster ca 500 penger. Hvis det egentlig er backup du vil ha, så er det en langt bedre start.

Lenke til kommentar

Dette bør vel ikke bli en kjøp å salgs tråd, Men jeg har ett

LSI MegaRAID SAS 9240-8i kontroller til salgs. På den kan du ha opp til 8 disker på. DU kan få den til kroner

1500 inklusivt 2 kabler hvor . Denne støtter RAID-nivå RAID 0, RAID 1, RAID 5, RAID 10, RAID 50, JBOD

Kostet meg kr 2500 rett før jul en gang. Brukt en 4-5 dager i påvente av en større kontroller for å gjenoprette ett raid. Send meg en pm om du er interesert.

 

http://www.lsi.com/products/raid-controllers/pages/megaraid-sas-9240-8i.aspx

Lenke til kommentar

Er ikke snakk om kjempeviktige filer... Hvis det blir noe særlig dyrere enn 1500 blir det jo billigere å bytte til et hovedkort med flere sata-porter. Problemet at jeg måtte bytta prosessor samtidig da det er tynt utvalg på mini-itx med 1155-sokkel.

 

Hvorfor vil du ikke anbefale raid-5? Er det sannsynlig at to disker ryker samtidig?

Lenke til kommentar

Er ikke snakk om kjempeviktige filer... Hvis det blir noe særlig dyrere enn 1500 blir det jo billigere å bytte til et hovedkort med flere sata-porter. Problemet at jeg måtte bytta prosessor samtidig da det er tynt utvalg på mini-itx med 1155-sokkel.

 

Hvorfor vil du ikke anbefale raid-5? Er det sannsynlig at to disker ryker samtidig?

Stablebit Drivepool :) Genialt til ditt bruk.

Lenke til kommentar

Hvis det blir noe særlig dyrere enn 1500 blir det jo billigere å bytte til et hovedkort med flere sata-porter.

Da spør jeg igjen, hvorfor vil du ha raid? Det ser for meg ut som at du har behov for å koble på flere disker, det er ikke det samme som raid.

 

Argumentene for raid kan være:

1) Mer fart. Dette vil du uansett ikke få i praksis med kontrolleren du linket til. Den er basert på PCI, og selv én snurredisk alene vil nesten kunne makse den ut. Raid på denne kontrolleren er som å sette spoiler på en trehjulssykkel.

 

2) Redundans / oppetid. Hvis du har viktige filer, og du ikke har råd til nedetid, så kan du få dette via raid. Det virker ikke på noen måte som at dette er tilfellet for deg.

 

3) "Større disk" (på samme volum). Dette kan du i så fall få til via soft-raid i os, men jeg kan ikke se noen argumenter til hvorfor du skulle ønske dette.

 

4) Backup. Feil, raid er ikke backup. Prøv heller Jotta eller tilsvarende sky-tjeneste.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...