Gå til innhold

Hyper-V: IPv4 og IPv6 i samme subnet. Helst DHCP på IPv6 også.


myhken

Anbefalte innlegg

Server OS: Windows Server 2012 R2 m/ Hyper-V

 

I morgen får jeg et nytt IPv4 /28 subnett til en av serverene jeg har hos Hetzner. Til nå har jeg hatt et /29 subnett + 3 ekstra IPer.

 

Har satt opp subnet (internal) NIC i Hyper-V og DHCP som rolle, og på IPv4 fungerer dette utmerket. Går ut i fra at det vil funke bra i morgen når jeg skal bytte til /28. Da endrer jeg bare i subnet NIC + lager nytt scope i DHCP.

Det er IPv4 oppsettet.

 

Har også et IPv6 /64 subnet som jeg ikke får til å få til å fungere med DHCP.

Jeg kan sette statiske IPv6 adresser, men kun på hovedserveren og de tre VMene som kjører på de ekstra IPene (altså rett på External NIC).

 

Får ikke IPv6 til å fungere i subnettet. Følger denne guiden fra Hetzner, men til ingen nytte.

 

Når jeg får IPv4 /28 nettet mitt i morgen (i dag faktisk) så ønsker jeg å ha både IPv4 og IPv6 på samme subnet slik at jeg kan komme meg online via begge versjoner. Men jeg vil også at hovedserveren har en IPv6 adresse, så jeg kan koble meg på den via IPv6.

 

Her er IPv6 infoen min

 

 

IPv6: 2a01:4f8:0000:0000::1 /64

Gateway: fe80::1

Nameserver: ffff:ffff:ffff:ffff::

 

Så i guiden står det at jeg skal sette dette på external NIC:

 

IPv6 2a01:4f8:0000:0000::1

prefix: /128

Gateway: fe80::1

Nameserver: ffff:ffff:ffff:ffff::

 

Det har jeg gjort, og det funker jo på hovedserveren og for de tre andre VMene på det eksterne NICet i Hyper-V. Da bruker jeg ::10 og oppover på VMs.

 

Så i guiden så står det at jeg på subnet NIC skal sette:

 

IPv6: 2a01:4f8:0000:0000::2

Prefix: /64

No gateway or nameservers.

 

Så har jeg prøvd å lage et IPv6 DHCP scope, men VMene får riktig IP fra scopet, og de kommer på listen over de som "leier" IP, men de kommer ikke på nett.

 

Hvordan skal jeg gjøre det i morgen når alt flyttes til subnet NICet?

Hvilke innstillinger skal jeg bruke slik at både IPV4 og IPv6 fungerer på subnet NIC slik at alle VMer får tilgang til begge versjoner? Og kommer seg på internett med begge versjoner?

 

Det beste er at jeg også får DHCP på IPv6, men skal kunne håndtere å sette statiske IPer, for jeg skal jo ikke ha all verdens med VMer der.

 

Noen med peil som kan hjelpe meg tidlig i dag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eg har desverre ikkje noko kunskap om IPv6, men eg kan sjå kva eg finn på google.

 

Når du satt opp:

netsh interface ipv6 set interface Extern forwarding=enabled advertise=enablednetsh interface ipv6 set interface vSwitch forwarding=enabled advertise=enabled

Sjekka du då at desse faktisk blei sett?

 

Samme med desse?

netsh interface ipv6 add route prefix=xxxx:xxxx:xxxx:xxxx::/128 interface=Extern publish=yesnetsh interface ipv6 add route prefix=xxxx:xxxx:xxxx:xxxx::/64 interface=vSwitch publish=yes
Endret av sogndal94
Lenke til kommentar

Jeg har litt tidligere erfaring med IPv6 DHCP server, men hovedsaklig fra lab oppsett.

 

Slik jeg har forstått det så er det windows server 2012 R2 som står som DHCP server for både IPv4 og IPv6.

Da må klientene benytte seg av statefull adressering (har så langt kun testet metoden med netsh på klienter for å sette dette. https://social.technet.microsoft.com/Forums/windows/en-US/33abed59-74c6-4db9-9bb1-ea1404549a5e/how-to-get-an-ipv6-stateful-dhcp-address-on-windows-7-workstation?forum=w7itpronetworking)

 

For at en server skal kunne fungere som en DHCPv6 må det også legges til en regel i windows firewall som tillater ICMPv6 begge retninger.

Default så blokkeres alle ICMPv6 (DHCP meldinger bl.a.) på en windows 2012 og 2012R2.
(Samme måte som her - men fra windows firewall settings istedet for GPO: https://technet.microsoft.com/en-us/library/jj717234.aspx )

Endret av CyMTeC
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fordelen med IPv6 er om du har mulighet til å koble maskinene mot en Router.

For da gjør IPv6 protokollen all jobben mellom maskin og router (stateless) og det er omtrent plug'n play :-)

Det eneste som en trenger å definere er dns server og ev. Gateway. Det settes i inst. på router også fordeler den alt videre automatisk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...