Gå til innhold

[Løst] Mulig tur til California i sommer. Tips ønskes


xlpuma

Anbefalte innlegg

Har vært på mange roadtrips over hele USA, og legger som regel opp lange reisedager i bilen mellom steder, og rolige dager når vi kommer frem. Ikke noe problem å kjøre 120 mil på en dag, med veier og fartsgrenser der tar det ca 12 timer kjøring. Har high-score på ca 170 mil i et strekk, men det anbefales ikke. Har flere dager med over 100 mil, med familien i bilen. Med noen stopp underveis, og psykisk forberedelse, musikk, filmer og digg går det fint.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bil: Tror en minivan holder akkurat til seks personer, men bare hvis hver person begrenser seg til én mellomstor bag og én håndbagasje. Bagasje kan stables i mellom midtsetene i midten, og det er litt plass bak. Blir litt trangt, men det går tror jeg. Da er det ikke særlig plass til shopping da. Vil selvfølgelig anbefale en full size suv, da har dere GOD plass, men det koster jo mer også.

 

Tur: SF er en fin by, vært der selv, MYE å gjøre der og man kan se mye på kort tid da det er relativt kompakt. LA er enormt stor og man bruker mye mer tid på kjøring enn man tror på forhånd. Jeg har vært i California (SF og LA), men ikke på en slik rundtur som du beskriver. Jeg har likevel en del tanker om konseptet "rundtur", da jeg vurderer dette sterkt hvis jeg skal tilbake til California, samt gjort egne erfaringer med bilturer andre steder i verden.

 

Ruten San Fransisco - LA - LV (om Highway 1) er 1200 km. Å kjøre hele Highway 1 fra Santa Cruz til LA uten stopp tar 8 timer. Mine tanker om roadtrip er at etter et par timers kjøring har man ofte "sett seg ferdig", så blir man lei, og fokuset blir på å bli ferdig med transporten. Mitt generelle tips er å dele opp ferien i større bolker, der man oppholder seg flere dager i strekk på ett sted (base), gjennomfører dagsturer ut fra basen til severdigheter/aktiviteter etc. (0,5 til MAX 3 timers kjøring per dag), også gjør transporten mellom basene så rask og effektiv som mulig. Å være på en flere dagers kjøretur med stadig bytte av hotell bør man etter min mening begrense. Man blir fort lei av kjøring og av å reorintere seg hver dag. Anbefaler at man ikke tenker at man skal "rekke over" mest mulig. Less is more!

 

Spørsmålet jeg alltid har stilt meg når jeg har selv vurdert slike rundturer på to-tre uker på Vestkysten er: er Death Valley og Las Vegas verdt kjøreturen og et oppbrudd/endring av bosted? Death Valley er sikkert fantastisk å se på, men man er liksom ferdig på én time og det er jo altfor varmt til å gå tur der (og ellers i området). Det finnes mange andre naturopplevelser man kan få mye mer ut av i California! Jeg synes virkelig man skal spørre seg om hva som lokker i Las Vegas, og om ikke en del av dette behovet egentlig kan dekkes i SF/LA. Personlig synes jeg LV høres ut som en forferdelig by som man blir fort lei. Kanskje man heller burde hatt én base i SF-området/Santa Cruz og én base i Los-Angeles området... Hvis man likevel vil ta Death Valley, f.eks. på slutten av turen, bør man ta fly hjem fra Las Vegas, og da kan man like gjerne ta en ettermiddag+kveld+overnatting der. Hvis man ikke er spesielt interessert i gambling holder det sikkert mer enn nok med det, også kan man dra hjem dagen etterpå. 

 

Forslag nr. 1:

Base nr. 1: Hotell i SF-sentrum (tre overnattinger?)

- "by-ferie"

Transport: Kjøre til Santa Cruz langs Highway 1 (2 timer)

Base nr. 2: Santa Cruz (en uke, som du sa?)

- mulighet for dagsturer nedover Highway 1

Transport: Raskeste vei til Los Angeles.

Base nr. 3: Los Angeles-området (6 overnattinger?)

- strand, parker, sightseeing?

Transport: Kjøre til Death Valley (to overnattinger), deretter Las Vegas (en overnatting).

Her får man to halvdags-transporter, og resten av tiden føles det egentlig ikke ut som at man transporterer seg.

 

Forslag nr. 2, to baser: SF/Santa Cruz + LA-området

 

Alternativt forslag hvis man ønsker mer natur (men mer kjøring).

Base nr. 1: Direkte til Santa Cruz (raskeste vei), en ukes opphold?

- muligheter for dagsturer inn til SF, slappet av + turer oppover og nedover Highway 1

Transport: Kjøre til Yosemite National park (3,5 timer)

Base nr. 2: Yosemite National Park (tre overnattinger)

Transport: Kjøre til Death Valley (4 timer)

Base nr. 3: Death Valley (to overnattinger)

Transport: Kjøre til Los Angeles (5 timer)

Base nr. 4: Los Angeles (en uke)

Lenke til kommentar

Kommentar: LA oppfattes av mange som en stor by, men er mange små byer som henger sammen. "Byen" er ca 200 km fra nord til syd. De første gangene jeg var der hadde jeg kort tid, og fant ikke sjarmen med byen. Forrige gang var jeg der i litt over en uke, og etter denne turen har jeg litt annet inntrykk. Dersom man tar seg god tid og utforsker noen av de små stedene, er en uke i LA kort. Laguna Beach i Orange County, mellom Dana Point og Newport Beach, er en koselig liten småby. Her finner man fin strand, greie hoteller og noen restauranter (og litt shopping). Litt lenger nord er Huntington Beach, som har sitt særpreg. Området rundt downtown er som en hvilken som helst storby, men lenger nord ligger Santa Monica, hvor det anbefales å bo i nærheten av 3rd Street. Fra Santa Monica er det kort til både Venice Beach i syd, og (litt lenger unna, nordover) Malibu, samt til Bev Hills/Hollywood. Ta en tur langs Mulholland Drive en klar dag, her er det flere utsiktspunkter over hele området. Uansett, det kommer an på hva man vil oppleve og gjøre i en ferie. For noen er det bare Six Flags som gjelder :-)

Lenke til kommentar

Kommentar: LA oppfattes av mange som en stor by, men er mange små byer som henger sammen. "Byen" er ca 200 km fra nord til syd. De første gangene jeg var der hadde jeg kort tid, og fant ikke sjarmen med byen. Forrige gang var jeg der i litt over en uke, og etter denne turen har jeg litt annet inntrykk. Dersom man tar seg god tid og utforsker noen av de små stedene, er en uke i LA kort. Laguna Beach i Orange County, mellom Dana Point og Newport Beach, er en koselig liten småby. Her finner man fin strand, greie hoteller og noen restauranter (og litt shopping). Litt lenger nord er Huntington Beach, som har sitt særpreg. Området rundt downtown er som en hvilken som helst storby, men lenger nord ligger Santa Monica, hvor det anbefales å bo i nærheten av 3rd Street. Fra Santa Monica er det kort til både Venice Beach i syd, og (litt lenger unna, nordover) Malibu, samt til Bev Hills/Hollywood. Ta en tur langs Mulholland Drive en klar dag, her er det flere utsiktspunkter over hele området. Uansett, det kommer an på hva man vil oppleve og gjøre i en ferie. For noen er det bare Six Flags som gjelder :-)

Har gjort ca. halvparten av det der og sjønner fortsatt ikke hva en skal med en uke i LA.

Unntaket er om en har kjentfolk som bor der og virkelig kan ta en med rundt.

 

 

Lenke til kommentar

Har gjort ca. halvparten av det der og sjønner fortsatt ikke hva en skal med en uke i LA.

Unntaket er om en har kjentfolk som bor der og virkelig kan ta en med rundt.

Ønsker/preferanser for hva en ferie skal inneholde er ulike, heldigvis, ellers hadde vi alle gjort det samme? Kjentfolk på stedet er et stort pluss, sitter alltid med godt inntrykk etter å ha besøkt byer der borte hvor vi har kjente.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ser det har vært litt aktivitet siden jeg var innom tråden her sist.

Takk igjen for alle innspill.

 

Vi har kommet frem til dette ca:

Lander i LA, kjører først til Barstow, deretter neste dag til Kingman via Oatman. Så en eller dager stopp i Grand Canyon Village. Dette blir på en måte "route 66 delen" . Deretter kjøretur  til LV for to netter, og tilbake til LA. I LA vil vi trolig bo i Santa Monica området ei snau uke. Fra Santa Monica kan vi få med oss Six Flags, en tur til Hollywood og alle de andre "kjente" bydelene og muligens en tur til Universal. Siste uka vil vi tilbringe i San Diego og bare slappe av med sol og bad og shopping.

Da regner jeg med kona, ungene, far selv og svigers har fått sett sitt :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...