Gå til innhold

486 Hovekort


Duronator

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det ikke bare å ha en diskett med drivere på da? Jeg hadde i alle fall en 486 med cd rom :smile:

Og jeg tror jeg husker at det var bare å installere drivere eller noe sånt fra en diskett... enkelt og greitt. Men jeg har ikke så mye peiling på det så jeg er ikke helt sikker.

 

[ Denne Melding var redigert av: nekroz på 2001-10-20 23:45 ]

Lenke til kommentar

Om hovedkortet støtter CD-rom eller ikke kommer an på alderen på kortet. Nyere 486-hovedkort klarer å detektere en CD-rom, mens du på eldre kort på ha et eget kontroller-kort, noe som ofte var integrert på lydkort (jeg har et slikt kort av merket ESS).

 

Dersom kortet er så gammelt at det ikke støtter CD-rom i det hele må du ha et slikt kort som jeg snakket om. Da kommer du ingen vei i DOS, selv med DOS-drivere for CD-romen. Derimot, viss kortet støtter CD-rom, kan du, som noen andre også sa, bruke CD-rom-drivere for DOS, for å laste CD-romen.

 

Ole Morten

Lenke til kommentar

Visst du har tilgang til en nyere maskin med f.eks windows på, så kan du lage deg en oppstartsdiskett for linux ved hjelp av verktøy som følger med på alle linux plater. Dette verktøyet ligger som regel under /images eller /utils (eller noe i den duren) på linux plata. Fila du leter etter heter rawrite.exe og denne krever en image fil som heter boot.img (ligger under /image). Finn frem en tom diskett og kjør rawrite. Dermed vil du kunne installere linux fra cd-rom'en.

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Som noen var inne på her så kan du starte Linux installasjonen fra disketter. I windows bruker man rawrite.exe eller rawritent.exe (WinNT/2K/XP). Har du nettverkskort kan du installere fra en annen maskin i nettverket. Er ikke sikker på hvordan det virker i alle distribusjoner, men i Slackware så lager jeg en vanlig bootdisk, deretter en rootdisk og til slutt en network supplemental disk. Det jeg gjorde da var å installere Linux via NFS. (Network File System, les litt dokumentasjon. Er utrolig greit å sette opp). Jeg hadde allerede en annen Linux maskin med NFS server oppe, hvis du ikke har noen annen Linux maskin på nettverket så kan du jo leite rundt å sjekke om det finnes noen NFS servere for Windows. Jeg vil tro det gjør det, men jeg har aldri prøvd. Jeg "delte" cd-romen på NFS servern og det fungerer helt utmerket. Har brukt denne fremgangsmåten mange ganger, til og med på bærbare maskiner med pcmcia kort.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...