Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Er dette riktig


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du kan vel velge. Men tror du har fått galt svar.

 

p><p>i=2: \; \; \; \frac{22}{3}

 

Som gir oss...

 

chart?cht=tx&chl=\frac{7+2+7+22}{3} = \frac{38}{3}

 

Dette kan ikke forkortes. Jeg mistenker at du surrer litt, da 48 kan deles på 3 (og få 16 som svar).

 

Du kan vel velge. Men tror du har fått galt svar.

 

p><p>i=2: \; \; \; \frac{22}{3}

 

Som gir oss...

 

chart?cht=tx&chl=\frac{7+2+7+22}{3} = \frac{38}{3}

 

Dette kan ikke forkortes. Jeg mistenker at du surrer litt, da 48 kan deles på 3 (og få 16 som svar).

Ja, du har rett jeg fikk det nå :) Jeg bare surret litt, men jeg lurer på en ting hvorfor blir det ikke 22/3 i stedet får 28/3, jeg fikk 28/3 når jeg tok in parantes med i oppgaven, men uten blir det 22/3, når vet du hvordan det ikke er for eksempel 22/3 men i stedet 28/3

Lenke til kommentar

Ja, du har rett jeg fikk det nå :) Jeg bare surret litt, men jeg lurer på en ting hvorfor blir det ikke 22/3 i stedet får 28/3, jeg fikk 28/3 når jeg tok in parantes med i oppgaven, men uten blir det 22/3, når vet du hvordan det ikke er for eksempel 22/3 men i stedet 28/3

Det er det vanskelig for meg å si uten å kunne se dine mellomregninger. Hvis du taster dette inn på kalkulatoren så kan det fort bli surr. For hver chart?cht=tx&chl=i så blir det (i dette tilfellet) en positiv sum. Hva fikk du som svar for hver chart?cht=tx&chl=i?

Lenke til kommentar

 

Ja, du har rett jeg fikk det nå :) Jeg bare surret litt, men jeg lurer på en ting hvorfor blir det ikke 22/3 i stedet får 28/3, jeg fikk 28/3 når jeg tok in parantes med i oppgaven, men uten blir det 22/3, når vet du hvordan det ikke er for eksempel 22/3 men i stedet 28/3

Det er det vanskelig for meg å si uten å kunne se dine mellomregninger. Hvis du taster dette inn på kalkulatoren så kan det fort bli surr. For hver chart?cht=tx&chl=i så blir det (i dette tilfellet) en positiv sum. Hva fikk du som svar for hver chart?cht=tx&chl=i?

 

Første chart?cht=tx&chl=i=7 andre chart?cht=tx&chl=i=2 tredje chart?cht=tx&chl=i=7 fjerde chart?cht=tx&chl=i=22

Lenke til kommentar

Første chart?cht=tx&chl=i=7 andre chart?cht=tx&chl=i=2 tredje chart?cht=tx&chl=i=7 fjerde chart?cht=tx&chl=i=22

Okay. Jeg tror jeg har en anelse om hva som skjer, eller ihvertfall hvorfor du får 24 som svar.

 

Summen når chart?cht=tx&chl=i=-1 er syv. Men på en eller annen måte så får du den til å bli chart?cht=tx&chl=-7 (sikkert fordi indeksen er negativ). Når du så legger sammen chart?cht=tx&chl=-7+2+7+22 så får du chart?cht=tx&chl=24.

 

Bare fordi indeksen er negativ så betyr det ikke at summen for den indeksen også er negativ.

Endret av Imlekk
Lenke til kommentar

 

Første chart?cht=tx&chl=i=7 andre chart?cht=tx&chl=i=2 tredje chart?cht=tx&chl=i=7 fjerde chart?cht=tx&chl=i=22

Okay. Jeg tror jeg har en anelse om hva som skjer, eller ihvertfall hvorfor du får 24 som svar.

 

Summen når chart?cht=tx&chl=i=-1 er syv. Men på en eller annen måte så får du den til å bli chart?cht=tx&chl=-7 (sikkert fordi indeksen er negativ). Når du så legger sammen chart?cht=tx&chl=-7+2+7+22 så får du chart?cht=tx&chl=24.

 

Bare fordi indeksen er negativ så betyr det ikke at summen for den indeksen også er negativ.

 

Tusen takk jeg tror jeg begynner å få teken på dette :) Er dette helt på jordet eller er jeg på rett spor?

post-370492-0-29382800-1423423296_thumb.png

Lenke til kommentar

Tusen takk jeg tror jeg begynner å få teken på dette :) Er dette helt på jordet eller er jeg på rett spor?

Vanskelig for meg å si uten å se mellomregninger, og den begynner å bli litt tung å ta i hodet. Hvordan er det meninga at du skal løse disse oppgavene? Ved programmering?

 

For enkelhetens skyld, så kan du sette chart?cht=tx&chl=\frac{49}{6} = \frac{7}{6} utenfor summetegnet. Du får da

 

chart?cht=tx&chl=\frac{7}{6} \sum_{i=-2}^3 (3+i^4\cdot 8)^2 = \frac{7}{6}(313^2 + 121 + 9 + 121 + 313^2 + 647^2)

 

Resten orker jeg ikke ta i hodet akkurat nå. Men kort fortalt, det jeg gjorde var å trekke de faste leddene utenfor summen, for så å regne ut hver sum for seg selv, og mangler bare å legge sammen summene for hver indeks.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...