Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

[Løst] Angstproblemer


Bruker-133566

Anbefalte innlegg

Hei!

Som tittelen sier sliter jeg veldig med angst.
Jeg kan rett og slett ha angst der og da, men sliter veldig med folkeangst.

 

Jeg vil så klart ha hjelp på lovlig vis, gjennom lege, men ønsker gjerne å vite hvilken prosess jeg må gjennom før jeg kan få noe utskrevet?

Jeg er ikke på noen måte ute etter noen form for rus, men de lettere hjelpemidlene/medikamentene som kan hjelpe.
Har allerede fått ut Atarax mot søvnvansker/søvnproblemer, men kastet esken i søpla etter noen uker siden det ikke fungerte for fem flate øre..
Har også fått utskrevet både Vallergan (apedop som gis til dyr for at de skal være rolige under fotografering, det samme gjelder Atarax) og Circadin men ingenting fungerte.

 

En venn av meg som sliter med deg samme var innom legen 1 gang, og kom deretter ut med Valium. Han gav meg en for at jeg skulle få teste om det fungerte og det gjorde det absolutt. Han har får enda utskrevet Valium/Vival bare ved å ringe til legekontoret i den aktueller kommunen og bestille nye resept.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Vallergan er vel egentlig allergimedisin man blir trøtt av tror jeg. Uansett er ikke pillene du har fått det rette for deg. Valium og lignende er riktig medisin. Legen vil nok forsøke å gi deg lykkepiller men prøv å hold deg unna disse da de ofte gir bivirkninger og gir dårligere søvn - så blir alt bare verre. Du kan evt prøve en periode for å se om de hjelper. (Cipramil, Cipralex, Zoloft osv.)

 

Når det gjelder søvn så kan Circadin ha noe for seg men dette er ett hormon og ikke søvnmedisin.

 

De beste angstdempende medisinene brukes også som dop - derfor er leger restriktive med å skrive ut dette. Om man blir avhengig uten å egentlig trenge å bli det så er det noe dritt. Valium er ett ok produkt men Rohypnol er enda bedre - dette kalles voldteksdop (merkelig nok) men har en veldig fin effekt på angst. Dette er ikke lenger i salg i Norge lenger av nevnte årsak, og jeg synes det er rart å fjerne produkter som faktisk hjelper selv om det også misbrukes av enkelte og brukes som dop.

Lenke til kommentar

Vallergan er vel egentlig allergimedisin man blir trøtt av tror jeg. Uansett er ikke pillene du har fått det rette for deg. Valium og lignende er riktig medisin. Legen vil nok forsøke å gi deg lykkepiller men prøv å hold deg unna disse da de ofte gir bivirkninger og gir dårligere søvn - så blir alt bare verre. Du kan evt prøve en periode for å se om de hjelper. (Cipramil, Cipralex, Zoloft osv.)

 

Når det gjelder søvn så kan Circadin ha noe for seg men dette er ett hormon og ikke søvnmedisin.

 

De beste angstdempende medisinene brukes også som dop - derfor er leger restriktive med å skrive ut dette. Om man blir avhengig uten å egentlig trenge å bli det så er det noe dritt. Valium er ett ok produkt men Rohypnol er enda bedre - dette kalles voldteksdop (merkelig nok) men har en veldig fin effekt på angst. Dette er ikke lenger i salg i Norge lenger av nevnte årsak, og jeg synes det er rart å fjerne produkter som faktisk hjelper selv om det også misbrukes av enkelte og brukes som dop.

Vallergan er allergimedisin også ja (vet ikke hvilken type allergi), har ikke forsket noe særlig på Vallergan.

 

Etter hva jeg har lest er Vallergan, Truxal og Atarax o.l. på samme nivå (ikke mot allergi), som "apedop". Dette er uttrykket for de medikamentene som blir gitt til dyr i utlandet (vet ikke med Norge), for å holde dem rolige under fotografering.

Lenke til kommentar

Får inntrykk av at "apedop" blir brukt mye av personer som bruker a og b-preparater. For å liksom mene at det er bedre enn det "apedopet" der.

Jeg vil så klart ha hjelp på lovlig vis, gjennom lege, men ønsker gjerne å vite hvilken prosess jeg må gjennom før jeg kan få noe utskrevet?


Vanlige folk går på terapi for slikt, til å begynne med. Du derimot, begynner å forvente resepter?

Valium er ett ok produkt men Rohypnol er enda bedre - dette kalles voldteksdop (merkelig nok)

 

Nei, Rohypnol er ikke noe bedre enn valium mot angst. Rohypnol skal (om man først må bruke det) brukes som sovemedisin, og kun det.

 

"På grunn av den raskt innsettende sløvende virkningen og indusering av hukommelsestap, har flunitrazepam blitt brukt som voldtektsdop." - http://no.wikipedia.org/wiki/Flunitrazepam

 

Det forklarer også hvorfor man ikke skal bruke flunitrazepam når man skal være sosial.

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jeg får flunitrazepam hos tannlegen og tro meg på at effekten er annerledes enn du beskriver. Man skal ikke tro alt man leser om man ikke har forsøkt det selv. Valium har en større dop-effekt etter min mening, mens flunitrazepam har en større avslappende effekt.

Lenke til kommentar

Alle disse pillene bare skyver problemet et skritt bak deg. Og gjerne forsterker angsten idet du ikke går på medikamenter. Samt en kan fort bli avhengig og kjenne på "suget" av å sløve seg ned igjen. Noe jeg dessverre snakker av erfaring om...

 

Som en som har hatt angst så si hele mitt liv så er mitt råd å holde deg så langt unna som mulig. Angst er ubehagelig..veldig ubehagelig til tider. Men du dør ikke av det..selv om du tror du kommer til der å da.

 

Får du angst av noe så utsett deg selv for det så ofte du klarer. Etterhvert over tid så blir følelsen av å dø til sterkt ubehag. Så blir sterkt ubehag til ubehag...osv osv.

 

Bare mitt tips...take it or leave it :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Får inntrykk av at "apedop" blir brukt mye av personer som bruker a og b-preparater. For å liksom mene at det er bedre enn det "apedopet" der.

 

Jeg vil så klart ha hjelp på lovlig vis, gjennom lege, men ønsker gjerne å vite hvilken prosess jeg må gjennom før jeg kan få noe utskrevet?

Vanlige folk går på terapi for slikt, til å begynne med. Du derimot, begynner å forvente resepter?

 

Valium er ett ok produkt men Rohypnol er enda bedre - dette kalles voldteksdop (merkelig nok)

 

Nei, Rohypnol er ikke noe bedre enn valium mot angst. Rohypnol skal (om man først må bruke det) brukes som sovemedisin, og kun det.

 

"På grunn av den raskt innsettende sløvende virkningen og indusering av hukommelsestap, har flunitrazepam blitt brukt som voldtektsdop." - http://no.wikipedia.org/wiki/Flunitrazepam

 

Det forklarer også hvorfor man ikke skal bruke flunitrazepam når man skal være sosial.

Apedop har fått uttrykket pga virkningen; som er ingenting.. (som jeg selv har merket)

 

Regner med jeg må gjennom en slags terapi ja, men som jeg postet i den første posten min, har jeg en bekjent som bare ringer legekontoret og bestiller ny resept. Han har ikke vært gjennom noe terapi så hvorfor skulle jeg måtte det?

 

Rohypnol har jeg aldri prøvd, men vet gjennom flere tannlegetimer at Valium/Vival funker mot angst og dersom du sier hos tannlegekontoret at du har tannlegeangst, får du Valium/Vival.. Men mener jeg har lest eller hørt at Rohypnol er tatt bort fra det norske marked, pga akkurat det med "voldtektsdop".

Endret av Næsti
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

 

 

Snakk med legen din, og be om antidepressiva, det hjalp meg. antidepressiva hjelper mot veldig mye, tenker dog på Cipralex (eller billig utgaven som jeg selv bruker, den heter Escitalopram).

 

Hvor gammel er du forresten?

 

Regner med jeg må gjennom en slags terapi ja, men som jeg postet i den første posten min, har jeg en bekjent som bare ringer legekontoret og bestiller ny resept. Han har ikke vært gjennom noe terapi så hvorfor skulle jeg måtte det?

 

Nå er det ikke snakk om vennen din, men deg. Det kommer helt an på person til person. Noen funker terapi på (eller det vil si alle, dersom en lar det funke), ellers må en medisineres.

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

Jeg får flunitrazepam hos tannlegen og tro meg på at effekten er annerledes enn du beskriver. Man skal ikke tro alt man leser om man ikke har forsøkt det selv. Valium har en større dop-effekt etter min mening, mens flunitrazepam har en større avslappende effekt.

Vi reagerer så forskjellig på medisiner, men ved hjelp av studier kan en i det minste se hvilke som det generelt sett lønner seg å bruke, før en tar ibruk andre alternativer - Derfor er det ikke bare å prøve ut, noe av poenget med evidensbasert medisin blir borte hvis en skal gjøre det, det handler om å verne seg mot de uheldige virkningene som medisinen kan gi - Og i dette tilfelle, er det f.eks å begynne å sovne på skolen, gjøre masse dumt, glemme hva en har gjort osv. og utvikle toleranse raskt.

 

Flunitrazepam er veldig potent. Diazepam derimot, er også mer praktisk, slik at en kan dosere etter hva som er behov.

 

Det er egentlig helt innlysende hvorfor en ikke skal bruke flunitrazepam mot annet enn søvn (og helst ikke bruke det i det hele tatt), og f.eks hos tannlege hvor en blir passet på. Så det er ikke noe vits i å anbefale det.

 

 

...

 

Det jeg tror etter hva jeg har lest at du har skrevet, er at du har et overfokus på å løse dette med medisiner.

 

I tillegg så skriver du i andre tråder at du har brukt eller bruker rivotril. At du også har kombinert det med alkohol, weed og tramadol før. Dette er jo ikke helt bra, og det vet du sikkert selv. Det kan også være noe av problemet ditt.

 

Det er veldig vanskelig å vite når en mister kontrollen ved bruk av slike medisiner, og det kan potensielt sett ødelegge hele livet ditt, om det går for langt. Men det du kan være sikker på, er at det ikke kommer til å løse problemet ditt. Foreslår heller at du begynner å tenke litt langsiktig, og jobber med problemene dine på andre måter.

 

Med terapi, så kunne det kanskje vært bra for deg å gå til en psykolog?

Lenke til kommentar

 

 

 

Snakk med legen din, og be om antidepressiva, det hjalp meg. antidepressiva hjelper mot veldig mye, tenker dog på Cipralex (eller billig utgaven som jeg selv bruker, den heter Escitalopram).

 

Hvor gammel er du forresten?

 

Regner med jeg må gjennom en slags terapi ja, men som jeg postet i den første posten min, har jeg en bekjent som bare ringer legekontoret og bestiller ny resept. Han har ikke vært gjennom noe terapi så hvorfor skulle jeg måtte det?

 

Nå er det ikke snakk om vennen din, men deg. Det kommer helt an på person til person. Noen funker terapi på (eller det vil si alle, dersom en lar det funke), ellers må en medisineres.

 

Alle sier jeg må holde meg unna antidepressiva, de ødelegger visstnok mer for meg psykisk/mentalt enn hva angstmedikamenter gjør.

Lenke til kommentar

 

Jeg får flunitrazepam hos tannlegen og tro meg på at effekten er annerledes enn du beskriver. Man skal ikke tro alt man leser om man ikke har forsøkt det selv. Valium har en større dop-effekt etter min mening, mens flunitrazepam har en større avslappende effekt.

Vi reagerer så forskjellig på medisiner, men ved hjelp av studier kan en i det minste se hvilke som det generelt sett lønner seg å bruke, før en tar ibruk andre alternativer - Derfor er det ikke bare å prøve ut, noe av poenget med evidensbasert medisin blir borte hvis en skal gjøre det, det handler om å verne seg mot de uheldige virkningene som medisinen kan gi - Og i dette tilfelle, er det f.eks å begynne å sovne på skolen, gjøre masse dumt, glemme hva en har gjort osv. og utvikle toleranse raskt.

 

Flunitrazepam er veldig potent. Diazepam derimot, er også mer praktisk, slik at en kan dosere etter hva som er behov.

 

Det er egentlig helt innlysende hvorfor en ikke skal bruke flunitrazepam mot annet enn søvn (og helst ikke bruke det i det hele tatt), og f.eks hos tannlege hvor en blir passet på. Så det er ikke noe vits i å anbefale det.

 

 

...

 

Det jeg tror etter hva jeg har lest at du har skrevet, er at du har et overfokus på å løse dette med medisiner.

 

I tillegg så skriver du i andre tråder at du har brukt eller bruker rivotril. At du også har kombinert det med alkohol, weed og tramadol før. Dette er jo ikke helt bra, og det vet du sikkert selv. Det kan også være noe av problemet ditt.

 

Det er veldig vanskelig å vite når en mister kontrollen ved bruk av slike medisiner, og det kan potensielt sett ødelegge hele livet ditt, om det går for langt. Men det du kan være sikker på, er at det ikke kommer til å løse problemet ditt. Foreslår heller at du begynner å tenke litt langsiktig, og jobber med problemene dine på andre måter.

 

Med terapi, så kunne det kanskje vært bra for deg å gå til en psykolog?

 

Jeg bruker bare Rivotril når jeg trenger det, har en kompis som får det utskrevet av legen pga folkeangst.

Har allerede avtalt med kompisen min at jeg bare kjøper/får til eget behov, og dette er når jeg virkelig trenger det mot angsten.. :) man blir også fort innspist på Rivotril.

 

Jeg har bare kombinert med alkohol og Tramadol 1 gang, ga meg ikke noen rus på noen måte med jeg ble avslappet/rolig og tenkte ikke over problemer.

 

Alkohol drikker jeg svært sjeldent, som regel bare til festligheter, men kan også ta meg en boks øl en random kveld..

Tramadol har jeg svært lite tilgang til, så det har jeg ikke mye erfaring med..

 

Jeg har vært hos psykolog flere ganger og får bare anbefalt om antidepressiva om dagen, å kanskje være for meg selv på kveldene (eller ta 1-2 stk antidepressiva igjen)..

 

Lenke til kommentar

Jeg bruker bare Rivotril når jeg trenger det, har en kompis som får det utskrevet av legen pga folkeangst.

Har allerede avtalt med kompisen min at jeg bare kjøper/får til eget behov, og dette er når jeg virkelig trenger det mot angsten.. :) man blir også fort innspist på Rivotril.

Det spiller ingen rolle hvem du kjøper det fra. Når du blir innspist på rivotril, så betyr det at du har opparbeidet deg toleranse for stoffet (og da får en gjerne mer angst når en slutter). Rivotril har også krysstoleranse med imovane, derfor kan det være en forklaring på hvorfor imovane ikke fungerer godt nok for søvnen din f.eks. Så det er en sjanse for at det har ødelagt behandlingsløpet som legen anbefalte, da er du allerede ute å kjører.

 

Jeg har bare kombinert med alkohol og Tramadol 1 gang, ga meg ikke noen rus på noen måte med jeg ble avslappet/rolig og tenkte ikke over problemer.

 

Jo, det er denne avslapningen som kalles for rus. Den avslapningen som du får fra "apedopet" gir ikke rus, hadde den avslapningen som du får fra alkohol, rivotril, tramadol og weed vært uten rus, så ville du kalt det for apedop det også.

 

Alkohol drikker jeg svært sjeldent, som regel bare til festligheter, men kan også ta meg en boks øl en random kveld..

Tramadol har jeg svært lite tilgang til, så det har jeg ikke mye erfaring med..

 

Selv om du drikker alkohol sjeldent, så trenger du ikke å bruke benzodiazepiner for det?

 

Jeg har vært hos psykolog flere ganger og får bare anbefalt om antidepressiva om dagen, å kanskje være for meg selv på kveldene (eller ta 1-2 stk antidepressiva igjen)..

 

Jeg vet ikke om antidepressiva er løsningen, men det er bedre enn å bli rusmisbruker, og det kan hos noen være en del av løsningen (det betyr ikke at en trenger å gå på det så veldig lenge). Synes likevel ikke at du skal gi opp psykolog, hvis du begynner å skifte fokus, ikke fokuser vennene dine gjør, ta hånd om deg selv og dine problemer, så tror jeg du blir bra. :)

 

Endret av Gjest
Lenke til kommentar

 

Jeg bruker bare Rivotril når jeg trenger det, har en kompis som får det utskrevet av legen pga folkeangst.

Har allerede avtalt med kompisen min at jeg bare kjøper/får til eget behov, og dette er når jeg virkelig trenger det mot angsten.. :) man blir også fort innspist på Rivotril.

Det spiller ingen rolle hvem du kjøper det fra. Når du blir innspist på rivotril, så betyr det at du har opparbeidet deg toleranse for stoffet (og da får en gjerne mer angst når en slutter). Rivotril har også krysstoleranse med imovane, derfor kan det være en forklaring på hvorfor imovane ikke fungerer godt nok for søvnen din f.eks. Så det er en sjanse for at det har ødelagt behandlingsløpet som legen anbefalte, da er du allerede ute å kjører.

 

Jeg har bare kombinert med alkohol og Tramadol 1 gang, ga meg ikke noen rus på noen måte med jeg ble avslappet/rolig og tenkte ikke over problemer.

 

Jo, det er denne avslapningen som kalles for rus. Den avslapningen som du får fra "apedopet" gir ikke rus, hadde den avslapningen som du får fra alkohol, rivotril, tramadol og weed vært uten rus, så ville du kalt det for apedop det også.

 

Alkohol drikker jeg svært sjeldent, som regel bare til festligheter, men kan også ta meg en boks øl en random kveld..

Tramadol har jeg svært lite tilgang til, så det har jeg ikke mye erfaring med..

 

Selv om du drikker alkohol sjeldent, så trenger du ikke å bruke benzodiazepiner for det?

 

Jeg har vært hos psykolog flere ganger og får bare anbefalt om antidepressiva om dagen, å kanskje være for meg selv på kveldene (eller ta 1-2 stk antidepressiva igjen)..

 

Jeg vet ikke om antidepressiva er løsningen, men det er bedre enn å bli rusmisbruker, og det kan hos noen være en del av løsningen (det betyr ikke at en trenger å gå på det så veldig lenge). Synes likevel ikke at du skal gi opp psykolog, hvis du begynner å skifte fokus, ikke fokuser vennene dine gjør, ta hånd om deg selv og dine problemer, så tror jeg du blir bra. :)

 

 

Jeg har ikke kombinert alkohol med benzodiapiner? Rivotril inneholder clonazeapam. Jeg fokuserer ikke på hva vennene mine gjør heller.. :) men helt ærlig, så synes jeg det virker som du prøver å snu hele situasjonen min? Jeg har gått med disse problemene siden jeg var rundt 12 år, er nå 24..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Kan ikke se noe feil i å ville dope seg ned heller, en gang i blant må man tillate seg dette for å få en pause fra angsten. Noe annet er uforsvarlig og ikke bra for helsa.

 

Man kan oppsøke psykologer, utsette for det som man tror utløser angst osv. for å se om det gir effekt. Ofte gjør det ikke det og man velger å kombinere med medisiner. Om psykolog hadde virket ville vel ikke så mange gått på piller!

 

Alkohol er vel verdens eldste angstmedisin...

 

Det viktigste er at man gjør og bruker det som funker best for en selv, og ikke gjør det almenheten forventer at du skal gjøre. Gode råd er selvsagt gull verdt.

 

Skrekkadvarseler om avhengighet kan man ta med en klype salt - man blir jo ikke bruker/misbruker for moro skyld. Om noe mister effekten kan man gå på ett annet virkemiddel så lenge.

 

Legene gjør en for dårlig jobb og legemiddelverket like så. Det er merkelig at alt av piller som virker skal selges på resept. SSRI preparater er de ofte slepphendte med selv om de har alvorlige bivirkninger. Benzopreparater har få bivirkninger men de er svært restriktive med.

Lenke til kommentar

Masse rot og tull.

 

Greit at du er ærlig i det minste. Fordi da vet jeg hvilken person som jeg ikke skal omgås med eller ta til meg råd av, og det er deg.

 

men helt ærlig, så synes jeg det virker som du prøver å snu hele situasjonen min? Jeg har gått med disse problemene siden jeg var rundt 12 år, er nå 24..

 

Ja, selvfølgelig. Hele stiuasjonen burde bli snudd helt om, det er jo slik man blir bra ^^

 

Det handler også en del om å ikke la fortiden sin, eller andre rundt, ødelegge for seg selv. Noen må til og med slutte å omgås med andre, som ødelegger sitt liv. Ødelegger man for seg selv, så har man en tendens til å ødelegge for dem rundt også.

 

Jeg foretrekker iallefall selv å ha venner om ikke ødelegger for meg, og en som hadde tilbydd meg rivotril i en vanskelig situasjon hadde jeg ikke betraktet som god venn (kanskje den personen forsøker, men det betyr ikke at den personen er en god venn).

 

Meningen er jo at du skal få det bra, og da er ikke benzodiazepiner eller rusmidler noen god løsning.

Lenke til kommentar

Kan ikke se noe feil i å ville dope seg ned heller, en gang i blant må man tillate seg dette for å få en pause fra angsten. Noe annet er uforsvarlig og ikke bra for helsa.

 

Man kan oppsøke psykologer, utsette for det som man tror utløser angst osv. for å se om det gir effekt. Ofte gjør det ikke det og man velger å kombinere med medisiner. Om psykolog hadde virket ville vel ikke så mange gått på piller!

 

Alkohol er vel verdens eldste angstmedisin...

 

Det viktigste er at man gjør og bruker det som funker best for en selv, og ikke gjør det almenheten forventer at du skal gjøre. Gode råd er selvsagt gull verdt.

 

Skrekkadvarseler om avhengighet kan man ta med en klype salt - man blir jo ikke bruker/misbruker for moro skyld. Om noe mister effekten kan man gå på ett annet virkemiddel så lenge.

 

Legene gjør en for dårlig jobb og legemiddelverket like så. Det er merkelig at alt av piller som virker skal selges på resept. SSRI preparater er de ofte slepphendte med selv om de har alvorlige bivirkninger. Benzopreparater har få bivirkninger men de er svært restriktive med.

"Alkohol er vel verdens eldste angstmedisin..." - der er grunnen til at jeg må ha noe annet enn alkohol. Jeg forsøkte rolig første par ukene med 1-2 bokser på kveldstid (siste inntak/slurk ca 30 min før leggetid), dette fungerte ikke; sovnet på fylle hjemme alene, og hadde en grusom hangover samt fylleangst!

 

Derfor ønsker jeg medikamenter hos legen (på lovlig vis) som kan og vil hjelpe meg. Selvfølgelig innebærer det normale "1 tablett før leggetid"-etikketen, men som sagt er jeg ikke ute etter rus. Jeg sliter (sosial)angst og søvnmangel/søvnrytme. Dette er ganske viktig for meg ettersom jeg jobber i fast 80% stilling, samt turnus.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

For å være ærlig synes jeg Fru Days er helt på jordet her, og det på de fleste områder.

 

Jeg vil råde trådstarter til å begynne med Imovane dersom du har problemer med å sovne. Ved hyppig oppvåkning flere ganger om natten kan du bruke Vival ved siden av. Disse to gir god effekt sammen.

 

På dagtid kan du også bruke Vival, eller i de situasjonene du føler du trenger dette. Siden Vival sitter lenge i kroppen kan det hende du ikke trenger ta noe bortsett fra når du legger deg.

 

Du kan føle deg trett og uopplagt av Vival, dette er en bivirkning.

 

Du kan forsøke Prozac som lykkepille - dette vil nok være legens førstevalg også. Vær oppmerksom på alle bivirkningene, som kan være helt jævli. En helt vanlig bivirkning er null potens!!!

 

For å få legen på gli må du fortelle at det du har fått ikke virker. Du vil da trolig få noe sterkere og det er viktig at legen tror han kommer på løsningen selv siden de fleste leger ikke liker å bli fortalt hva de skal skrive ut resept på. Smør tjukt på og gni ting inn slik at legen virkelig forstår at du sliter. Vær klar på at om du trenger sykemelding om ikke ting bedrer seg snarest.

Lenke til kommentar

Jeg lurer litt på hva du egentlig baserer deg på når du gir råd her. Fordi du følger iallefall ikke evidensbasert medisin. Så da regner jeg med at du baserer deg på deg selv, i den grad at du mener at kjempesterk sovemiddel som flunitrazepam er å foretrekke mot folkeangst? Jeg synes heller du burde la være å skrive, istedenfor å risikere at den feilinormasjonen du gir påfører andre skade.

 

Jeg vil råde trådstarter til å begynne med Imovane dersom du har problemer med å sovne. Ved hyppig oppvåkning flere ganger om natten kan du bruke Vival ved siden av. Disse to gir god effekt sammen.


Nei, å anbefale benzo-lignende og benzo sammen, uten å i det hele tatt ha tatt hensyn til hvilke vurderinger behandlingsaparatet hans har gjort, er ikke bra.

 

I en annen tråd så sier han i tillegg at imovane ikke fungerte tilstrekkelig, en skal heller fraråde bruk av medisiner som ikke fungerer. Men nedtrapping kan være viktig.

Det er merkelig at alt av piller som virker skal selges på resept. SSRI preparater er de ofte slepphendte med selv om de har alvorlige bivirkninger. Benzopreparater har få bivirkninger men de er svært restriktive med.


Ikke bare kan dem være skadelig for den personen som tar dem, men det kan også øke sjansen for at det foregår ulovlig salg. Et eksempel på det er allerede blitt belyst i tråden her. SSRI er ikke avhengighetsskapende på den måten… Men jo, leger kan ofte slepphendte med slike medisiner.

Vallergan er vel egentlig allergimedisin man blir trøtt av tror jeg. Uansett er ikke pillene du har fått det rette for deg. Valium og lignende er riktig medisin.


Vallergan og andre medisiner som har lignende sederende effekt kan fungerer bra mot relaterte problemer som trådstarter nevner. Det at lignende medisin ikke er riktig for han, foruten at han sier selv at dem ikke funker mot søvn, kan du ikke vite. Det finnes andre medisiner med lignende virkning som kan være å foretrekke mot søvnproblemer, som mianserin og mirtazapin.

 

Du kan heller ikke vite om valium er riktig medisin for akkurat han, i akkurat situasjonen han er i, så hvorfor sier du det?

Du kan forsøke Prozac som lykkepille - dette vil nok være legens førstevalg også.


Fluoksetin har ikke slik angstlidelse som indikasjon. Det kan fungere, men etter hva jeg har lest viser studier at andre typer er å foretrekke, slik som escitalopram.

Endret av Gjest
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...