Gå til innhold

[Løst] Hjelp til å velge ny pc


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Norton funker greit, er ikke store problemene med å bli kvitt det heller, men alle disse programmene er enten ikke installert eller så er det bare å trykke avinstaller, vente, voila borte vekk,

takk. Da blir det litt enklere. Jeg så på denne https://www.komplett.no/komplett-gamer-premium-nvidia-edition/10907 så ville jeg bRe oppgradere den litt... ville ha bedre strømforsyning, så kabinett og prisen steg og steg.....

 

Da blir det faktisk billigere med denne nå https://www.komplett.no/komplett-gamer-premium-advanced-warfare-edition/10961#!tab:extra ville byttet ssd til en Crucial BX100 500GB 2.5 SSD og gå ned i skjermkort til MSI GeForce GTX 970 Gaming 4GB PhysX og droppet spillet ;) Her er det bådde x99 hovedkort og ddr4 minne. kranskje den varer lenger da?

 

Men hvilken er det mest fornuftig å velge?

Endret av aniine
Lenke til kommentar

Velger jeg den siste tror jeg at strømforsyningen og må oppgraderes. Da blir det liksom det billigste av det nyeste , om jeg kan uttrykke meg sånn. Er det bedre med den billigste x99 hovedkortet, enn midt på treet av generasjonen før? Noen som har synspunkt?

Lenke til kommentar

Der har vi ihvertfall et godt eksempel på hvorfor jeg hater Komplett. 1000Kr for å oppgradere fra 4790 til 4790K, i løssalg på Komplett skiller det 200Kr! Blir så forbanna!

 

Enkelt sagt så er det ikke noe å lure på om det til og med blir billigere med X99. Men hovedgrunn å gå for X99 er nok for mange nettopp at 5820K ble så kraftig og rimelig. Dessverre forsvinner mye av innsparingen i at DDR4 RAM enda er veldig dyr. Så om man vil ha raskere og mye RAM kan det nok være greiere med forrige generasjon altså et X79 HK med en 4930K CPU, skjønt den generasjonen må jo kjøre 10% raskere for å gi samme ytelse. Men det er vel uansett bare bruktmarkedet man finner sånt nå?

 

Slik jeg har forstått din bruk trenger du ikke mye RAM, og sannsynligvis vil 16 GB holde for deg helt til raskere og større brikker blir greie i pris.

 

Edit: Hovedkortet har ikke mye å si for ytelsen. Men jeg misstenker at det du lurer på er hvordan 5820K CPU'en holder seg mot forrige generasjon CPU på X79 platformen. Svaret er at den nesten kan måle seg med forrige generasjons toppmodell, er jevnt over litt bedre enn mellommodellen og gruser innstegsmodellen.

 

Edit 2: Når det gjelder PSU så er det smart å oppgradere den som kommer som standard ja. Om du legger i 1300Kr ekstra for AX860 så vil den faktisk nesten tjene seg selv inn igjen over sin levetid grunnet lavere strømforbruk. Det er riktignok litt dårlig business i forhold til pengers tidsverdi :p men du vil også få bedre strøm, og jeg tror de modellene har 10 års garanti. Men det må nesten noen andre bekrefte..

Endret av Gabri3L
Lenke til kommentar

Takk for svar. Du gjorde det veldig klart for meg. Det er irriterende at rammen kommer som 4gb x4, hadde vært mye lettere å oppgradere om det var 8gb x2

 

Det er lenge siden sist jeg kjøpte alt nytt, før har jeg bare oppgradert etter hvert. Men skal man klare seg selv, så skal man ;)

Lenke til kommentar

Takk for svar. Du gjorde det veldig klart for meg. Det er irriterende at rammen kommer som 4gb x4, hadde vært mye lettere å oppgradere om det var 8gb x2

 

Det er lenge siden sist jeg kjøpte alt nytt, før har jeg bare oppgradert etter hvert. Men skal man klare seg selv, så skal man ;)

 

Det er "dessverre" bra at det kommer med 4x4GB. X99 platformen har 4 minnekanaler, om du hadde gått for 2x8GB ville du bare fått brukt 2 av kanalene. Og innen du ville sett behovet for å oppgradere ville du uansett byttet de 2x8GB brikkene i raskere. :)

Lenke til kommentar

Selv har jeg lite erfaring med x99 serien, er heftig kraftig men virker som du må ut med en del penger for å kunne sette samme noe fint.

 

tjXTQU5.png

(alle prisene har økt siden dette er kjøpt før krone kursen gikk dunder)

 

Bytt ut skjermkortet med et 970gtx og velg en SSD som du vil ha. Jeg har valgt mye etter garanti, tror nok det meste ligger på 5-10år. Kabinett velger du også selv, men du må ha et stort kabinett for CPU vifta som er på. Alt jeg satt sammen tok meg ganske lang tid å finne, vil si at det er en fin build. HDD er også noe du velger etter hva du foretrekker.

Endret av deaf
Lenke til kommentar

Selv har jeg lite erfaring med x99 serien, er heftig kraftig men virker som du må ut med en del penger for å kunne sette samme noe fint.

 

tjXTQU5.png

(alle prisene har økt siden dette er kjøpt før krone kursen gikk dunder)

 

Bytt ut skjermkortet med et 970gtx og velg en SSD som du vil ha. Jeg har valgt mye etter garanti, tror nok det meste ligger på 5-10år. Kabinett velger du også selv, men du må ha et stort kabinett for CPU vifta som er på. Alt jeg satt sammen tok meg ganske lang tid å finne, vil si at det er en fin build. HDD er også noe du velger etter hva du foretrekker.

 

Siden jeg er en pyse, og ikke vil bygge selv, har jeg ikke all verdens valgmuligheter, dessverre

Lenke til kommentar

Oj, ja jeg hadde bare tenkt å gå for denne https://www.komplett.no/corsair-rm750-750w-psu/796967?CKS=PCWog da er det for lite.... Ja, jeg kjøper sikkert alltid for dårlig strømforsyning, alltid den som gir opp først. Skal følge ditt råd

 

Det er en egen PSU tråd på forumet her som er "klistret", der har de avsindig med peiling på alle modellene. Corsair har fått et litt frynsete rykte etter at de lagde noen budsjett modeller som ikke var helt bra, og jeg husker ikke helt hvilke modeller som er litt upopulære. Jeg tror forsåvidt den RM saken du fant er helt grei, og kanskje det ikke er verdt å gå opp til AX. Du kommer aldri til å tjene inn den prisforskjellen mellom de to. Det som er at 80+ ratingene er satt for USA som regel, og der har de 110V. I Norge får vi høyere effektivitet ut av PSU'ene grunnet 230V nettet vårt. Mange av de bedre PSU'ene tilsvarer i effektivitet en klasse over i Norge. Altså en 80+ Gold gir 80+ Platinum effektivitet i Norge. Anbefaler uansett å kikke på strømforsyningstråden.

Endret av Gabri3L
Lenke til kommentar

 

Oj, ja jeg hadde bare tenkt å gå for denne https://www.komplett.no/corsair-rm750-750w-psu/796967?CKS=PCWog da er det for lite.... Ja, jeg kjøper sikkert alltid for dårlig strømforsyning, alltid den som gir opp først. Skal følge ditt råd

 

Det er en egen PSU tråd på forumet her som er "klistret", der har de avsindig med peiling på alle modellene. Corsair har fått et litt frynsete rykte etter at de lagde noen budsjett modeller som ikke var helt bra, og jeg husker ikke helt hvilke modeller som er litt upopulære. Jeg tror forsåvidt den RM saken du fant er helt grei, og kanskje det ikke er verdt å gå opp til AX. Du kommer aldri til å tjene inn den prisforskjellen mellom de to. Det som er at 80+ ratingene er satt for USA som regel, og der har de 110V. I Norge får vi høyere effektivitet ut av PSU'ene grunnet 230V nettet vårt. Mange av de bedre PSU'ene tilsvarer i effektivitet en klasse over i Norge. Altså en 80+ Gold gir 80+ Platinum effektivitet i Norge. Anbefaler uansett å kikke på strømforsyningstråden. Kanske det beste er å nedgradere PSU i Komplett build'en og bestille en ny PSU fra en annen plass...

takk skal du ha, skal sjekke ut den tråden.

 

Jeg fortsetter å spørre, hehe. Lurer på å velge dette kabinettet, mestpga støvfiltrene der, siden jeg er plaget med støv i pc'en, det hjelper heller ikke at jeg har hund. https://www.komplett.no/corsair-obsidian-750d-big-tower-sort/794558?CKS=PCW#!tab:reviews Hva tror du om det?

Lenke til kommentar

Det er egentlig ikke så mye hokus pokus med å unngå støv i PC. Første bud er å ikke sette kabinettet direkte på gulvet. Bare det å heve det 20cm opp hjelper et tonn. Men selv med plassering rett på gulv så er det bare å sørge for å ha filter foran inntaksviftene, og sørge for at inntaksviftene trykker mer luft inn i kabinettet enn uttaksviftene trekker ut. Da tvinger du all luft som kommer inn i kabinettet gjennom et filter, og dermed altså null støv i kabinettet. Setter du kabinettet rett på gulvet må filtrene renses litt oftere bare. Men dette er noe man kan få til med så og si alle kabinetter på markedet, så det er bare å velge ut fra hva du liker utseendet på, eventuelt gode reviews for blant annet støy og temperatur. Så lenge du ikke skal bygge PC selv kan du jo drite i om kabinettet er godt å bygge i. Selv har jeg Corsair Obsidian 800D og har vært utrolig godt fornøyd med det på alle måter, så jeg tror nok det kabinettet du linker til der er bra. Ta en titt innom her og se om du finner et filtersett til kabinettet du ender opp med.

Lenke til kommentar

Det er egentlig ikke så mye hokus pokus med å unngå støv i PC. Første bud er å ikke sette kabinettet direkte på gulvet. Bare det å heve det 20cm opp hjelper et tonn. Men selv med plassering rett på gulv så er det bare å sørge for å ha filter foran inntaksviftene, og sørge for at inntaksviftene trykker mer luft inn i kabinettet enn uttaksviftene trekker ut. Da tvinger du all luft som kommer inn i kabinettet gjennom et filter, og dermed altså null støv i kabinettet. Setter du kabinettet rett på gulvet må filtrene renses litt oftere bare. Men dette er noe man kan få til med så og si alle kabinetter på markedet, så det er bare å velge ut fra hva du liker utseendet på, eventuelt gode reviews for blant annet støy og temperatur. Så lenge du ikke skal bygge PC selv kan du jo drite i om kabinettet er godt å bygge i. Selv har jeg Corsair Obsidian 800D og har vært utrolig godt fornøyd med det på alle måter, så jeg tror nok det kabinettet du linker til der er bra. Ta en titt innom her og se om du finner et filtersett til kabinettet du ender opp med.

De filtrene var jo geniale, aldri hørt om sånt engang. De var akkurat utsolgt for det jeg skulle hatt, men antar de kommer inn igjen. Da kan jeg bare kaste meg ut i det og bestille pc. Tusen takk for all hjelp!

Lenke til kommentar

Bare hyggelig. :)

 

Forresten så er Civ5 veldig glad i den prosessoren, så nå har du ingen unnskyldning lenger. :p

 

Edit: Forresten syns jeg ikke du burde nedgradere til GTX970 hvis det fremdeles er planen?

nå er den bestilt! Måtte holde meg under 20k, og nå har jeg nesten nok til en is, for resten av pengene. Kan alltids skifte skjermkort når jeg får lyst;) for tiden går det i Rift, og det krever jo ikke all verden, men må ha en pc som ikke slår seg av, i det minste :) Endret av aniine
Lenke til kommentar

Bare hyggelig. :)

 

Forresten så er Civ5 veldig glad i den prosessoren, så nå har du ingen unnskyldning lenger. :p

 

Edit: Forresten syns jeg ikke du burde nedgradere til GTX970 hvis det fremdeles er planen?

hmmm det kabinettet kostet jo 1k ekstra, kanskje jeg heller skulle brukt de pengene i skjermkortet?

Lenke til kommentar

 

Bare hyggelig. :)

 

Forresten så er Civ5 veldig glad i den prosessoren, så nå har du ingen unnskyldning lenger. :p

 

Edit: Forresten syns jeg ikke du burde nedgradere til GTX970 hvis det fremdeles er planen?

hmmm det kabinettet kostet jo 1k ekstra, kanskje jeg heller skulle brukt de pengene i skjermkortet?

 

 

Hvis man sammenlikner ytelsen fra 970 til 980 med pris, så bør jo prisen på 980 ikke overstige i prosent hva den overstiger 970 i ytelse i prosent. Altså om 980 er 40% dyrere må man nesten forvente 40% bedre ytelse. Det får man jo ikke. Jeg husker ikke helt hvor mye raskere 980 er, la oss si 20% for enkelthets skyld. Det jeg mener er at som oppgradering er 980 sånn sett et litt dårligere alternativ enn en 970 på grunn av FPS pr krone. Men i ditt tilfelle så må du jo nesten se på prisforskjellen mellom hele systemet og ytelsesøkningen. 1400Kr i prisforskjell utgjør noe sånt som 7% mer om du er på 20 000Kr nå. Slik sett mener jeg at å øke budsjettet med 7% for å få en ytelsesøkning på 20% er god business. Men det er klart, det kommer jo litt an på hvordan man ser på det. Krone/ytelse ratio er det 970'en som vinner på når man ser på det som enkelt komponent...

Lenke til kommentar

 

 

Bare hyggelig. :)

 

Forresten så er Civ5 veldig glad i den prosessoren, så nå har du ingen unnskyldning lenger. :p

 

Edit: Forresten syns jeg ikke du burde nedgradere til GTX970 hvis det fremdeles er planen?

 

hmmm det kabinettet kostet jo 1k ekstra, kanskje jeg heller skulle brukt de pengene i skjermkortet?

Hvis man sammenlikner ytelsen fra 970 til 980 med pris, så bør jo prisen på 980 ikke overstige i prosent hva den overstiger 970 i ytelse i prosent. Altså om 980 er 40% dyrere må man nesten forvente 40% bedre ytelse. Det får man jo ikke. Jeg husker ikke helt hvor mye raskere 980 er, la oss si 20% for enkelthets skyld. Det jeg mener er at som oppgradering er 980 sånn sett et litt dårligere alternativ enn en 970 på grunn av FPS pr krone. Men i ditt tilfelle så må du jo nesten se på prisforskjellen mellom hele systemet og ytelsesøkningen. 1400Kr i prisforskjell utgjør noe sånt som 7% mer om du er på 20 000Kr nå. Slik sett mener jeg at å øke budsjettet med 7% for å få en ytelsesøkning på 20% er god business. Men det er klart, det kommer jo litt an på hvordan man ser på det. Krone/ytelse ratio er det 970'en som vinner på når man ser på det som enkelt komponent...

Det der er ikke enkelt, men nå kan jeg betale 1400 for en oppgradering til 980. Om jeg får lyst å oppgradere til 980 om fjorten dager kommer det på 6500 ca.... Ser man sånn på det er valget enkelt ;)

Lenke til kommentar

 

Det der er ikke enkelt, men nå kan jeg betale 1400 for en oppgradering til 980. Om jeg får lyst å oppgradere til 980 om fjorten dager kommer det på 6500 ca.... Ser man sånn på det er valget enkelt ;)

 

 

Du har husket å fjerne spill, tastatur og windows fra komplett PC'en? 1000Kr spart bare på windows. Du kan jo i det minste fortsette å bruke lisensen du hadde med forrige maskin?

 

Edit: Ser ut som denne er den mest "fornuftige" oppgraderingen. Den har i det minste ikke referansekjøler.

Endret av Gabri3L
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...