Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Har politiet tidsfrist på å opprette sak?


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Var på fylla for noen uker siden og gjorde noen dumme ting. Våknet opp i glattcelle. Det finnes også en fornærmet i saken som jeg antar at også må anmelde meg for at det skal bli opprettet sak. Har den fornærmede og politiet noen tidsfrist på å gjøre noe? Kan jeg føle meg trygg hvis jeg ikke har hørt noe innen en viss tid?

 

Anonymous poster hash: 65762...522

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vel en slags foreldelsesfrist eller noe for å anmelde ett lovbrudd? Hvis den fornærmede ikke anmelder saken til politiet innen en viss tid, så blir vel ikke saken etterforsket heller. Hvor lang frist den fornærmede har til å anmelde lovbruddet, kommer vel an på hvor alvorlig saken var. Jo mer alvorlig saken er, jo lengre frist har man på å anmelde saken??

Lenke til kommentar

Det er då foreldelsesfristen som har betydning for når du går klar for å straffesak, men det er klart at jo lenger tid det går jo vanskeligare blir det å finne bevis.

 

Alvorligheitsgrada har også betydning, mindre ting blir ikkje etterforska med mindre forholdet blir anmeldt. Meir alvorlige hendelser blir anmeldt av politiet uavhengig av kva fornærmede meiner.

Du kan også risikere erstatningssøksmål om det har forekommet skade.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...