Gå til innhold

i3 4010u + SSD eller i5 4210u + SSHD?


Galdust

Anbefalte innlegg

Ser på to ultraportable PCer hvor den ene har en i3-4030u + 256GB SSD, mens den andre har en i5-4210u + 500GB SSHD. PCen vil ikke bli brukt til gaming (kanskje med unntak av eldgamle spill som Heroes 3 en gang i blant), men hovedsaklig bilderedigering, film, surfing og office-pakken. Hva vil være å foretrekke?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville klart foretrukket den med ordentlig SSD om jeg måtte velge mellom de to.

Nå er både i3 og i5 mobile u prosessorene dobbelkjernet med 4 tråder og en 3MB L3 cache.

Begge har en base speed på 1.7Ghz

Eneste relevante ulikheten på de er at i5 har turbo.

 

Se her

http://www.cpu-world.com/Compare/839/Intel_Core_i3_Mobile_i3-4010U_vs_Intel_Core_i5_Mobile_i5-4210U.html

Og

http://ark.intel.com/compare/81016,75107

Lenke til kommentar

Selv ville jeg valgt i5 og SSHD. Mest fordi U-serie prosessor er umulig å oppgradere, men harddisken er alltid mulig å bytte til en SSD senere. Nå vet jeg ikke hvilken modell du tenker på, så kan ikke svare på hvor lett det er å oppgradere til SSD på akkurat den laptopen du tenker å kjøpe.

 

Prosessoren har ca. samme basefrekvens, men i5 vil i de fleste tilfeller være i stand til å holde max turbo hele tiden så lenge kjølinga er tilstrekkelig og produsenten ikke har lagt inn noen andre begrensninger (eks. deaktivering av turbo på batteri). Det betyr at i3-en vil aldri gå høyere enn 1,7-1,9GHz avhengig av hvilken det egentlig er, mens den aktuelle i5-en sannsynligvis kan holde 2,4GHz konstant når ikke grafikken brukes.

Lenke til kommentar

Skrev feil i tittelen; det er en i3-4030u prosessor vi snakker om. Maskinen er en Lenovo Yoga 2. Begge konfigurasjonene fåes til samme pris.

 

Tusen takk for innspill. Vil jeg merke noe særlig forskjell på de to prosessorene til det bruket jeg har listet opp? Dvs, vil en i5-prosessor ofte benytte seg av turbo ved slikt arbeid? Så for meg at en SSD vil ha større innflytelse på mitt bruksområde, men jeg har ikke peiling!

Endret av Galdust
Lenke til kommentar

Det er ultrabook og ikke store oppgraderingsmuligheter uansett.

Jeg har yoga selv. (1gen)

Og de er ikke bare bare å skru opp og komme til drive enheten.

Jeg har gjort det , og det er ikke for pyser. Og det er særdeles vanskelig å få på tastaturet igjen.

Er også kun en memory slot.

 

Er du sikker på det med at i3 versjonen du sikter til virkelig leveres med SSD/edrive forresten.

Jeg har kun hørt om SSD på i5 og i7 , og hybrid drive på i3 og i5.

 

Jeg har nok aldri sett max turbo speed på min (med i7) så det spørs veldig på workload/threads hvor mye puff du får og hvor lenge før det blir for varmt.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Bare husk at om du velger modellen med sshd så er det et stk drive med innebydg SSD cache.

I tillegg til dette kan du samtidig ha en M.2 SSD 2280 installert samtidig med hybrid drive .

Merk at hybrid drive er bitte liten (kun 5mm tynn)

Se bilder her

https://forums.lenovo.com/t5/Yoga-Flex-Laptops-and/Yoga-2-13-Internals/m-p/1754861

 

Jeg hadde kanskje valgt i5 med SSHD selv og satt inn en M.2 ssd og flyttet os til den.

 

Har to SSD drives i min.

Lenke til kommentar

Hvis du vet at du aldri vil oppgradere selv eller med hjelp av andre til SSD og absolutt må holde deg under 8000kr, så synes jeg du skal gå for varianten med i3. For en tradisjonell laptop kan det gå greit med harddisk, men er litt tungvindt med lang oppstartstid og lav toleranse for vibrasjoner når det er nettbrett.

 

Alternativet med SSHD er mer fremtidsrettet om du tror du vil oppgradere en gang senere når prisene blir bedre. Prosessoren er ca. 25% raskere. Det vil si at om du gjør en jobb som i5en bruker 100 sekunder på, så vil samme jobb ta ca 125 sekunder på i3en. Du vil ikke merke så mye forskjell på det nå. Problemet oppstår når mengden oppgaver for prosessoren blir så stor at køen bare blir lengre og lengre. Da vil kanskje i5en være akkurat rask nok til å få gjort unna oppgavene uten at køen vokser. Det vil selvfølgelig være avhengig av at Prosessoren får jobbe på full turbo, og jeg er skeptisk til om kjølinga er god nok til det.

 

Hvis du tenker å oppgradere til SSD med en gang kan du likegodt kjøpe den til 9000kr. Det er egentlig ganske grei pris for oppgraderingen med tanke på at det for øyblikket koster over 1000kr om du skal ha 250GB SSD i m.2 format. 5mm 2,5" er enda dyrere.

Endret av Kongeskipet
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...