Gå til innhold

Telle kalorier og alkohol


Anbefalte innlegg

Jeg prøver å telle kalorier og får det til relativt godt, men liker å ta meg et par whiskey`s eller et par glass rødvin på kvelden. Jeg føler at dette føkker opp litt ved at jeg ikke får telt kaloriene i disse drammene, på lik linje som med maten.

 

Poenget er at jeg godt kan telle de som kalorier, men jeg kan ikke legge inn noen næringsstoffer her da alkohol kun er "tomme kalorier" + at når man drikker alkohol vil levra konsentrere seg full og helt om alkoholen slik at andre næringsstoffer blir satt i annen rekke som medfører forsinket opptak av næring i kjoppen.

Altså, om jeg teller de vil jeg overskride kcal`s i døgnet men samtidig ikke klare å oppnå nok næringsstoffer pr. døgn.

 

- skal jeg telle som vanlig og akseptere at en dram gjør at jeg overskrider kcal-opptaket pr. døgn? Altså, ikke telle de med siden det er en jevnt og moderat inntak?

 

- Eller legge til 300kcal i døgnopptaket mitt, men ikke øke målene for opptak av næringsstoffer? f.eks tror jeg at kroppen min trenger 2600kcal og teller/spiser meg frem til det, men i realiteten får jeg i meg kanskje 2900kcal....på en god dag...

 

- Hvordan fungerer denne forsinkelsen av opptak av næringsstoffer i kroppen?

Satt på spissen: om jeg spiser mitt siste måltid på kvelden for å nå mitt mål ang. næringsstoffer i døgnet og samtidig skyller det ned med et glass rødt vin - vil jeg da i det hele tatt få i meg næringsstoffene i maten jeg har spist? alle, eller vil noe forsvinne?

Endret av FromValhalla
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må telle dem med som inntatte kalorier den dagen, selv om de ikke gir annen form for næring. Syns det er supert at du har tenkt på at de kaloriene du fyller med alkohol, der "mister" du kalorier som kunne gitt deg andre og mer nyttige næringsstoffer for kroppen din (dersom målet er å holde seg på f. eks akkurat 2500).

 

Alkohol kan senke opptaket av noen vitaminer og mineraler, men jeg kan ikke nok om det til å kunne si om eller i hvilken grad det senker opptak av maten man har spist. Kanske @Dukien ?

Endret av Juliess
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...