Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Binomisk fordeling, hypotesetesting, sannsynlighetsteori


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har en oppgave her jeg absolutt ikke greier å løse, og det driver meg til vanvidd.

 

En journalist har funnet ut at av 800 innlagte pasienter på den indremedisinske avdeling så har 2 av disse sannsynligvis dødd som følge av bivirkninger av medisinene de har fått. Han resonnerer videre: ca 100 000 pasienter blir innlagt på indremedisinske avdelinger i Norge hvert år. Hvis 2 av 800 dør av bivirkning, skulle det bety at i alt 250 av de 100 000 skulle dø av bivirkninger. Hvis en også inkluderer andre kategorier av pasienter, skulle tallet komme opp i minst 250. Dette tallet er langt større enn det totale antallet bivirkninger med dødelig utfall som hvert år rapporteres til Bivirkningsnemnda, nemlig 20 i gjennomsnitt.

La X betegne antall pasienter som dør av bivirkninger i et materiale på 800. Anta at X er binomisk fordelt.

 

1) anta at "bare" 100 av 100 000 pasienter dør av bivirkninger. Vi skal se på sannsynligheten for at en likevel skulle observere så mye som to tilfeller ved Ullevål sykehus. Hvis denne sannsynligheten er rimelig stor, betyr det at generaliseringen til 250 tilfeller blir svært usikker. Du skal altså beregne sannsynligheten for å observere X >/ 2 (X større eller lik 2).

 

Fasit: 19,1%

 

Jeg har fundert frem og tilbake og regnet på det, men kommer ikke frem til det som står i fasiten. Det jeg har gjort er

 

post-230446-0-35902700-1422477633_thumb.jpg

 

Dette gjorde jeg først fordi jeg tenkte på sannsynligheten for minst 2 av 100 skulle komme til ullevål.

MEN, oppgaven definerte jo X=antall døde av 800. dermed prøvde jeg

 

post-230446-0-18440400-1422477641_thumb.jpg

 

Jeg skjønner virkelig ikke hvordan jeg skal komme frem til 19.1%. Siden det står "lik 2 eller større", skal jeg finne sannsynligheten for 2, 3, 4, 5,...,800 og legge de sammen?? Jeg kan jo ikke regne ut en og en på den måten!

 

Blir utrolig takknemlig for all hjelp!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du er inne på riktig spor i forsøk 2. Du har imidlertid funnet chart?cht=tx&chl=P(X=2), ikke chart?cht=tx&chl=P(X\geq 2).

 

Det finnes en mer effektiv metode for å finne løsningen enn å regne ut chart?cht=tx&chl=P(X=2), chart?cht=tx&chl=P(X=3) osv. hver for seg; nemlig den der du bruker at chart?cht=tx&chl=P(X< 2)+P(X\geq 2)=1.

Jeg greier fortsatt ikke å regne det ut.

 

Kan hende jeg har gått glipp av noe i farta her, men hvordan i all verden regner man x>noe med binomisk fordeling??

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...