Gå til innhold

Kjøpe første gaming-PC til gutt på ungdomskolen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ok, tror jeg fant delene dere snakket om, og har nå denne lista med begge alternativer:

https://www.netonnet.no/Customer/SharedList/47187

 

Med det billige alternativet havner jeg på rundt 6800,- og det dyrere alternativet havner på 7800,-

Hvor mye kraft går tapt på å spare de 1000 kronene?

 

Og hvorfor bytter jeg ut 960 med 280x i det billige alternativet? Forskjellen er jo at 280x er litt tregere, men har litt større minne?

 

Takk igjen, mvh Compello

 

Edit:

 

Fant også et alternativ til skjerm:

 

Dette er den jeg har i lista:

http://www.netonnet.no/art/data/pc-skjerm/23-24-tommer/asus-vn247h/200677.3020/

 

Denne ligger på komplett:

https://www.komplett.no/asus-24-led-vs247hr/829372#!tab:info

 

Virker som forskjellen er at den siste ikke har høyttalere?

Endret av Compello
Lenke til kommentar

Jeg vil si enten 960 ny eller 280x brukt. Grunnen er at 280x går så billig brukt. Ny ville jeg gått for 960. 280x er raskere og billigere enn 960, men brukter MYE mer strøm og er eldre.

Det går lite spillytelse tapt med den billigere pakke. De fleste spill bruker bare 1 kjerne, og da er en forsiktig overklokket Intel Pentium Anniversary bedre enn den i5en. Hovedforskhellen er nok micro-atx hk ved den billigere. Den passer fortsatt inn i kabinettet, men har ikke like mange tilkoblinger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vil si enten 960 ny eller 280x brukt. Grunnen er at 280x går så billig brukt. Ny ville jeg gått for 960. 280x er raskere og billigere enn 960, men brukter MYE mer strøm og er eldre.

Det går lite spillytelse tapt med den billigere pakke. De fleste spill bruker bare 1 kjerne, og da er en forsiktig overklokket Intel Pentium Anniversary bedre enn den i5en. Hovedforskhellen er nok micro-atx hk ved den billigere. Den passer fortsatt inn i kabinettet, men har ikke like mange tilkoblinger.

BS!!!

 

De fleste spill bruker 1 kjerne?

 

Vi er i 2015, ikke 2007 her altså, MYE mere strøm nei, har ikke så stor betydning, mitt 7970 (AKA 280X) bruker ca 230 watt under load, litt klokket selvsagt, 960 bruker vel 140watt elns..

 

90watt forskjell betyr ingen ting, dersom du ikke skal folde kjøre maskinen på 24/7 365 dager i året, 5 år på rad.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva mer er det man trenger i tillegg her forresten? Ser jo nå at det mangler hdd for eksempel.

 

Edit:

La til OS og hdd og har nå dette:

https://www.netonnet.no/Customer/SharedList/47223

 

Havner på over 8k da, som ikke er helt innenfor.

 

Edit #2:

Tror jeg havner på å anbefale brukt 280x til 1200,- og resten av lista. Da havner totalen på 7200,-

Eventuelt spare litt på skjermen også.

 

Mvh Compello

Endret av Compello
Lenke til kommentar

Christian, jeg har en 4670k og en g3258. Pentiumen har høyere FPS i størstedelen av spillene jeg spiller tom. når jeg bare klokket den til 3.6Ghz - og jada, man kan klokke i5en, men poenget mitt er prisgorskjellen og 2v4 kjerner. Det er dessverre fortsatt en mangel på spill som drar skikkelig nytte av flere kjerner. Jeg vet at flere spill drar nytte av det, men det er ofte først når man kommer opp i en mye høyere prisklasse ;)

90w ER mye mer strøm, jeg snakker ikke om strømkostnadene men om hvor mye effekt PSU kan levere. Strømkostnadene er minimale uansett.

 

Btw: Ja, da har du alt. En CPU-kjøper kan man montere senere, det er ikke dyre sakene. Vifter går det greit med det som følger med, kabler skal det følge med nok av.

 

Mvh Winnetou

Endret av Winnetou2012
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Christian, jeg har en 4670k og en g3258. Pentiumen har høyere FPS i størstedelen av spillene jeg spiller tom. når jeg bare klokket den til 3.6Ghz - og jada, man kan klokke i5en, men poenget mitt er prisgorskjellen og 2v4 kjerner. Det er dessverre fortsatt en mangel på spill som drar skikkelig nytte av flere kjerner. Jeg vet at flere spill drar nytte av det, men det er ofte først når man kommer opp i en mye høyere prisklasse ;)

90w ER mye mer strøm, jeg snakker ikke om strømkostnadene men om hvor mye effekt PSU kan levere. Strømkostnadene er minimale uansett.

 

Btw: Ja, da har du alt. En CPU-kjøper kan man montere senere, det er ikke dyre sakene. Vifter går det greit med det som følger med, kabler skal det følge med nok av.

 

Mvh Winnetou

Hvorfor kjøpte du pent greia?

Du klokker i5'en selvsagt.

Prisforskjellen på 1K er ikke mye når den holder 2 år lenger.

 

Akkurat som og si at min 5820K på 4.75Ghz er endel raskere en stock 5960X, prisforskjellen er stor imellom dem.

Du kunne jo klokke 5960X også.. Så er ikke fair.

 

Anyway, anbefaler i5, 280x vil bli bottlenecked.

 

Ta 960, få dårligere ytelse...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vi snakker om noe kalt budsjett...

Ja, selvfølgelig anbefaler jeg en i5!

Men nå har det seg sånn at han ikke har råd / tar seg råd. Jeg kjenner nok i min/den alderen som er dårlige på slike prioriteringer, og spesielt foreldre som ikke innser det. 280x brukt vs 960 ny er ca. 1k, noe som er mye!

 

Til Compello: Går det an å bruke Win 10 Preview istedenfor W8 og heller kjøpe senere? Hvis ja er det mulig å få presset inn en i5 is budsjettet ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vi snakker om noe kalt budsjett...

Ja, selvfølgelig anbefaler jeg en i5!

Men nå har det seg sånn at han ikke har råd / tar seg råd. Jeg kjenner nok i min/den alderen som er dårlige på slike prioriteringer, og spesielt foreldre som ikke innser det. 280x brukt vs 960 ny er ca. 1k, noe som er mye!

 

Til Compello: Går det an å bruke Win 10 Preview istedenfor W8 og heller kjøpe senere? Hvis ja er det mulig å få presset inn en i5 is budsjettet ;)

Preview.. du lar Microsoft gjør hva de vil med maskinen, de kan se igjennom mapper, filer, bilder osv..

Endret av Snusmumr1kk1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

I 2015 hadde jeg aldri gått for en 2 kjerne hvis det er spill som skal spilles, med mindre det ikke er eldre spill aka typ eldre enn 2010 eller noe, det fins ikke noe som heter "future proof" i PC verden, men det er mindre smart å velge 2 kjerne selv når man er på budsjett mener jeg, da får man heller gå for en billigere ikke klokkbar i5 quad core også bare ta ett enda billigere hk.

Men det kommer jo an på hva som skal gjøres på maskina og hvilket spill som skal spilles.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En ikke overklokkbar i5 over en helt opplåst Pentium Anniversary?!?

Grunnen til sammenlignngen tidligere mellom Stock i5 og overklokket Pentium Anniversary er fordi det var disse de sto mellom.

Jeg overklokker seff min i5.

Ca 10 fps mer på flere spill til halve prisen med en [email protected] vs [email protected].

 

Til TS: Hvis du tar i5, så ta 4690k, den kan man overklokke ;)

Da kjøper du en CPU-kjøler som gave om f.eks. ett år og hjelper han å overklokke, så holder den enda lengre :thumbup:

Endret av Winnetou2012
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og det er da hvilke spill?

2 kjerner begynte å bli puslete for litt krevende spill for en god stund siden, men til kontor bruk så funker de jo ypperlig, men om man er på ett ekstremt trangt budsjett så er det vel det offeret man må ta, men det hadde aldri jeg gjort.

4 kjerner over 2 kjerner i 2015.

Endret av meg0709
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...