Gå til innhold

Hjemmeautomasjon - Lysscener & Automatisering - Samle tråd.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 4 måneder senere...

Prøv dette, enklere å holde orden på slikt i ett event:

7n5Ujgj.png

 

Hvordan styrer du Tidsstatus? Kunne tenkte meg å lage VD som er Dag/Kveld/Natt (gitte timespan er de forskjellige) for å sette forskjellige lysstyrke på motion. Vet også du har noe lignende har du løst det på tid?

Lenke til kommentar

Hvordan styrer du Tidsstatus? Kunne tenkte meg å lage VD som er Dag/Kveld/Natt (gitte timespan er de forskjellige) for å sette forskjellige lysstyrke på motion. Vet også du har noe lignende har du løst det på tid?

Både og. "Set morning" er tid, de andre er variable.

 

 

"Set day" er foreløpig manuell når vi er hjemme, fordi den også kjører opp rullegardinene og lameller, i stue og soverom. Hvis noen sover, eller sprader rundt naken for de ikke har fått kledd seg enda, så er det litt uheldig. Skal ha en "master bed has been Empty for atleast 45 minutes" (så man har nokk tid til å kle seg), så...

Pivr3Wc.png

 

Kveld blir det når en av jentene legger seg (førstemann trigger Eventet).

Ac84VNV.png

 

Natt blir det hvis noen skrur av lyset i gangen i første etasje etter kl sånn men før kl. sånn, eller at det ikke har vært bevegelse en time på kvelden (og media-utstyr i stua er av).

 

nnrhEmR.png

 

 

Morgen blir det kl. 06:00 uansett dag, men jeg har lurt på å gå over til "første bevegelse i 2. etg gang etter kl. 06:00" for håpet er at yngste jenta forhåpentligvis har begynt å sove bittelitt lenger...

Endret av Moskus
Lenke til kommentar

 

Skal ha en "master bed has been Empty for atleast 45 minutes"

 

Har du fått eightsleep enda? Skulle vell fått den i mai om jeg ikke husker feil?

 

Nei. :(

 

Siste beskjed nå er at den skal sendes fra lager i løpet av juli, men vi får se. Det virker som om de har tatt seg litt vann over hodet, og har solgt nesten 8000 enheter. For en startup-bedrift er det betydelig, så dette kommer til å ta tid...

Lenke til kommentar

 

Hvordan styrer du Tidsstatus? Kunne tenkte meg å lage VD som er Dag/Kveld/Natt (gitte timespan er de forskjellige) for å sette forskjellige lysstyrke på motion. Vet også du har noe lignende har du løst det på tid?

Både og. "Set morning" er tid, de andre er variable.

 

 

"Set day" er foreløpig manuell når vi er hjemme, fordi den også kjører opp rullegardinene og lameller, i stue og soverom. Hvis noen sover, eller sprader rundt naken for de ikke har fått kledd seg enda, så er det litt uheldig. Skal ha en "master bed has been Empty for atleast 45 minutes" (så man har nokk tid til å kle seg), så...

Pivr3Wc.png

 

Kveld blir det når en av jentene legger seg (førstemann trigger Eventet).

Ac84VNV.png

 

Natt blir det hvis noen skrur av lyset i gangen i første etasje etter kl sånn men før kl. sånn, eller at det ikke har vært bevegelse en time på kvelden (og media-utstyr i stua er av).

 

nnrhEmR.png

 

 

Morgen blir det kl. 06:00 uansett dag, men jeg har lurt på å gå over til "første bevegelse i 2. etg gang etter kl. 06:00" for håpet er at yngste jenta forhåpentligvis har begynt å sove bittelitt lenger...

 

 

Da tror jeg at jeg har fått nagla selve event dele på motion:

 

anY3SDRC.jpeg

 

Men, hva er beste måte å sette en status på en device basert på tid?

F. eks:

Morning = 06:00 - 11:00

Day = 11:00 - 18:00

Evening = 18:00 - 23:59

Night = 00:00 - 05:59

 

Gjerne hvis noen har et eksempel bilde fra HS.

 

Robert

Lenke til kommentar

Men, hva er beste måte å sette en status på en device basert på tid?

F. eks:

Morning = 06:00 - 11:00

Day = 11:00 - 18:00

Evening = 18:00 - 23:59

Night = 00:00 - 05:59

 

Gjerne hvis noen har et eksempel bilde fra HS.

 

Robert

Jeg ville sagt å ikke bruke tider er det beste, men det er kun en personlig preferanse. Dette fordi klokkeslett er faste, mens behovet for lys nødvendigvis ikke er det. kl. 16:00 i januar er jo midt på natta, mens samme tidspunkt i juli er jo midt på dagen...

Lenke til kommentar

Ja, ser den. Var mest for å komme i gang med å bruke bevegelse basert på en tidsstatus. Motion sensoren i stua plukker opp helt greie LUX målinger, kunne jo vært en tanke å bruke den. Men, vet ikke om innendørs LUX måling er godt nok?

 

Tanken var å ha 70% belysning på fram til kveld og så 30% og 10% etter 00:00, den siste burde være grei på tid uansett.

Prøver å få til noe fornuftig siden dattera på 15 mnd som regel våkner litt uttpå natten og vi noen ganger må ta henne ned, da vil jeg ungå flombelysning  :)

Lenke til kommentar

Ja, ser den. Var mest for å komme i gang med å bruke bevegelse basert på en tidsstatus. Motion sensoren i stua plukker opp helt greie LUX målinger, kunne jo vært en tanke å bruke den. Men, vet ikke om innendørs LUX måling er godt nok?

 

Tanken var å ha 70% belysning på fram til kveld og så 30% og 10% etter 00:00, den siste burde være grei på tid uansett.

Prøver å få til noe fornuftig siden dattera på 15 mnd som regel våkner litt uttpå natten og vi noen ganger må ta henne ned, da vil jeg ungå flombelysning  :)

 

Har ikke erfaring med LUX-basert MDEN, men hva med å basere den på solnedgang/soloppgang?

M = 1 time før soloppgang

D = 11:00

E = 1 time før solnedning

N = 00:00

 

Da vil det være litt dynamisk og tilpasse seg litt mer etter lysbehovet de forskjellige årstidene.

Lenke til kommentar

Ja, har implementer noe lignende det du beskriver nå. Så tenker jeg at jeg kombinerer det med LUX slik at evening for eksempel slår inn litt før. Hvis den alltid er for eksempel 5 timer før solnedgang vil det variere ganske mye etter årstidene.

 

Ser også at det vil bli litt forskjell på hvilke rom det er. I stua blir nok noe av lysstyringen basert på status til Harmony Hub.

 

Hvordan løser andre det her?

Å hva hvis man dimmer lyset for eksempel opp manuelt?

 

Det optimale måtte jo vært om man aldri trengte å røre en lysbryter!

Lenke til kommentar

I Stue og Kjøkken er det basert på faktisk Lux. Ikke et forsøk på "konstantlys" (for det har jeg ikke nevneverdig troen på etter å ha fått det demonstrert, iallfall er det ikke viktig for meg), men for å få "lys nok". Lux i stua styrer det. Over X skrus lys av, under Y skrus lys på. Hvis lyset er dimmet, så har jeg gjort det manuelt, og automatikken overstyrer ikke det.

 

I andre rom er det forskjellig lysstyrke basert på tidsstatus (som nevnt over), vanligvis trigget av bevegelse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...