Gå til innhold

Spørsmål angående Grenader i TMBN


interect

Anbefalte innlegg

Hallo!

Er for tiden i FGTJ i KpC, 2. Bataljon. Planen har lenge vært å verve seg som Grenader i TMBN, men finner lite informasjon om spesielt det jeg lurer på andre steder, så tar alle mine spørsmål her i håp om at noen har konkrete og gode svar som forhåpentligvis kan hjelpe meg til å få et innblikk av hva det vil si å være vervet i TMBN:

- Selv om jeg nå er LMG-skytter, vil jeg, for eksempel, kunne få tilbudt stilling på Leo eller en annen stilling som krever noe "tyngre" utdanning i grunnperioden?
Jeg er veldig interessert i å kryssutdannes å få så mye erfaring som mulig.

 

- Mek 3 og 4, brukes CV90'en så ofte som over hode mulig, eller i hovedsak bare på øvelser?

 

- Hvordan er generelt livet på leir og ellers på fritid? Er det mulig å ha bolig/leilighet/hybel i Elverum eller Lillehammer for å så pendle, eller ville dette vært urealistisk med tanke på reisetid? Selv om det militære interesserer meg, har jeg fortsatt hobbyer jeg gjerne vil fortsette med.

 

Og om noen vil fortelle litt om livet som Grenader på Rena generelt hadde det vært særs god stemning. Takk for alle svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du vil kunne tilbys stilling som noe annet enn det du nå er i KpC. Du kan også få mulighet for kryssutdanning på andre fagfelt en hva du får stilling som, etter inntredelse.

 

CV90ene har egne vogncrew. Vogncrewene må også ha trening i sine oppgaver på lik linje med en geværsoldat i et fotlag. Så CVene brukes også i den daglige tjenesten, og ikke bare på øvelser.

 

Generelt jobber vi mye, noe som gir mange avspaseringstimer og mye ferie. Fritiden er det du selv gjør den til. På Rena er det gode muligheter for trening i de fleste former. Fotballbane, løpebane, terrengløyper med ulik lengde, skyløyper på vinteren, skitrekk, svømmebaseng, tennisbane, sandvolleyballbane, gymsal og treningsrom. Samt gode muligheter for klatring og turning på Elverum.

 

Er fullt mulig å ha bolig på Elverum, da mange har dette. Spesielt folk som er etablert med familie. Lillehammer ville for meg vært litt langt med tanke på pendling hver dag.

Endret av Gruble1994
Lenke til kommentar

Du vil kunne tilbys stilling som noe annet enn det du nå er i KpC. Du kan også få mulighet for kryssutdanning på andre fagfelt en hva du får stilling som, etter inntredelse.

 

CV90ene har egne vogncrew. Vogncrewene må også ha trening i sine oppgaver på lik linje med en geværsoldat i et fotlag. Så CVene brukes også i den daglige tjenesten, og ikke bare på øvelser.

 

Generelt jobber vi mye, noe som gir mange avspaseringstimer og mye ferie. Fritiden er det du selv gjør den til. På Rena er det gode muligheter for trening i de fleste former. Fotballbane, løpebane, terrengløyper med ulik lengde, skyløyper på vinteren, skitrekk, svømmebaseng og treningsrom. Samt gode muligheter for klatring og turning på Elverum.

 

Er fullt mulig å ha bolig på Elverum, da mange har dette. Spesielt folk som er etablert med familie. Lillehammer ville for meg vært litt langt med tanke på pendling hver dag.

 

Igjen; takk for svar.

 

Med tanke på opptaket, hvordan fungerer det med seleksjon og valg av avdeling? Søker man på skjemaet spesifikk avdeling, og deretter få tildelt en liste med stillinger for deg fra den respektive avdelingen(?), får man tilbudt én stilling som man enten takker Ja eller nei til, eller blir man presentert for alle stillinger fra alle avdelinger som er aktuelle for deg?

 

Prøvde å være tydelig, si fra om noe er uklart.

Lenke til kommentar

Du søker på forskjellige stillinger i prioritert rekkefølge. Du får tilbud om 1 stilling, som også kan være noe helt annet enn hva man søkte på, så får man jo selv bestemme om man vil takke ja eller nei. Stillinger som er populære (typisk Skarpskytter i KavEsk) er det ikke så mange av, og rekker man ikke helt opp til hva de ser etter under opptaket, så kan det hende at du heller blir tilbudt Patruljemann, eller geværmann i Mek 3/4, eller stridsvognscrew i Esk 1 osv.

Lenke til kommentar

Du søker på forskjellige stillinger i prioritert rekkefølge. Du får tilbud om 1 stilling, som også kan være noe helt annet enn hva man søkte på, så får man jo selv bestemme om man vil takke ja eller nei. Stillinger som er populære (typisk Skarpskytter i KavEsk) er det ikke så mange av, og rekker man ikke helt opp til hva de ser etter under opptaket, så kan det hende at du heller blir tilbudt Patruljemann, eller geværmann i Mek 3/4, eller stridsvognscrew i Esk 1 osv.

Skjønner! Tusen takk for svar begge to!

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...