Gå til innhold

Å bli oppsagt og dagpengegrunnlag?


Adrax

Anbefalte innlegg

Jeg har gått på dagpenger i 1 år nå og har nettopp fått tilbud om en jobb nå, men det er en mindre bedrift og har hørt at dem er litt useriøs. Derfor vet jeg ikke hvor mye jobb det blir fremover for min del. Det kommer ann på hvor mange anbud bedriften vinner og sånt.

 

Men, hvis det plutselig viser seg at det ikke er nok arbeid til meg etter 2 måneder, og jeg ber om å bli oppsagt. Da har jeg jo rett på dagpenger hos NAV. Spørsmålet mitt er da; Kan jeg velge hvilket år jeg vil ha dagpengegrunnlaget fra?

 

Sist jeg fikk dagpenger tok NAV grunnlag i det siste kalenderåret. Men jeg vil velge hvilke av de 3 siste årene som skal være grunnlag for dagpenger. Er dette mulig å spørre om, og vil NAV ta det til følge?

 

Grunnen til at jeg spør er fordi jeg tjente 400.000 i 2012, og jeg tjente 470.000 i 2013 og så gikk jeg på dagpenger i hele 2014 som utgjorde litt over 220.000 kr.

 

Jeg vil helst bruke 2013 som grunnlag siden det er det året jeg tjente mest, og ikke 2014 hvor jeg tjente minst.

 

 

Noen som har peiling på om det er mulig å velge hvilke av de 3 siste årene man får dagpengegrunnlaget fra?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har gått på dagpenger i 1 år nå og har nettopp fått tilbud om en jobb nå, men det er en mindre bedrift og har hørt at dem er litt useriøs. Derfor vet jeg ikke hvor mye jobb det blir fremover for min del. Det kommer ann på hvor mange anbud bedriften vinner og sånt.

 

Men, hvis det plutselig viser seg at det ikke er nok arbeid til meg etter 2 måneder, og jeg ber om å bli oppsagt. Da har jeg jo rett på dagpenger hos NAV. Spørsmålet mitt er da; Kan jeg velge hvilket år jeg vil ha dagpengegrunnlaget fra?

 

Sist jeg fikk dagpenger tok NAV grunnlag i det siste kalenderåret. Men jeg vil velge hvilke av de 3 siste årene som skal være grunnlag for dagpenger. Er dette mulig å spørre om, og vil NAV ta det til følge?

 

Grunnen til at jeg spør er fordi jeg tjente 400.000 i 2012, og jeg tjente 470.000 i 2013 og så gikk jeg på dagpenger i hele 2014 som utgjorde litt over 220.000 kr.

 

Jeg vil helst bruke 2013 som grunnlag siden det er det året jeg tjente mest, og ikke 2014 hvor jeg tjente minst.

 

 

Noen som har peiling på om det er mulig å velge hvilke av de 3 siste årene man får dagpengegrunnlaget fra?

Du kan ikke velge selv. Dagpengene regnes på grunnlag av sist år eller gjennomsnitte de siste tre år dersom det er høyere. Hvis du har et avbrudd på inntil 52 uker kan du søke om å gjenoppta dagpengene. Da beregnes det ikke på nytt, men du bare fortsetter å motta dagpenger. Hvis avbruddet skyldes arbeid i minst 12 uker kan du kreve å få beregnet dagpengene på nytt. Du finner disse reglene på https://www.nav.no/no/Person/Arbeid/Dagpenger+ved+arbeidsloshet+og+permittering/Relatert+informasjon/Gjenopptak+av+dagpenger.247351.cms

Lenke til kommentar

Hva er det jeg ikke forstår her..?

 

Hvis jeg jobber over 12 uker så kan jeg få beregnet dagpengene på nytt, og hvis jeg jobber under 52 uker så blir ikke dagpengene beregnet på nytt??.. Hæ?!

 

Følger du linken så er det forklart "Har du hatt avbrudd i stønadsperioden på inntil 52 uker og ønsker dagpenger på nytt, trenger du som hovedregel ikke å fremme nytt ordinært krav eller opparbeide deg nye ventedager. Du må imidlertid fylle ut et eget skjema om gjenopptak." "Skyldes avbruddet arbeid av minst 12 ukers varighet, kan du kreve å få fastsatt dagpengegrunnlaget på nytt." Dette er reglene.

Lenke til kommentar

Jeg har lest inne på linken.

 

Så dagpengene blir KUN gjennopptatt hvis jeg IKKE har jobbet fra tiden jeg avbrøt dagpengene til den 52. uken?

 

Får jeg kun beregnet dagpengene på nytt hvis jeg har vært i arbeid i minimum 12 uker, er det så og forstå?

Dette var meget, meget dårlig formulert av NAV.

Endret av Adrax
Lenke til kommentar

Syns det er ganske greit forklart jeg, skal ta det setning for setning.

 

"Har du hatt avbrudd i stønadsperioden på inntil 52 uker og ønsker dagpenger på nytt, trenger du som hovedregel ikke å fremme nytt ordinært krav eller opparbeide deg nye ventedager. Du må imidlertid fylle ut et eget skjema om gjenopptak." "Skyldes avbruddet arbeid av minst 12 ukers varighet, kan du kreve å få fastsatt dagpengegrunnlaget på nytt."

 

 

Har du hatt avbrudd i stønadsperioden på inntil 52 uker og ønsker dagpenger på nytt, trenger du som hovedregel ikke å fremme nytt ordinært krav eller opparbeide deg nye ventedager.

 

-- Hovedregelen er at du ikke trenger fremme et nytt ordinært krav. Du fortsetter slik som det var før avbruddet. Dette gjelder så og si uansett grunn for avbruddet, noen få tilfeller der det ikke gjelder (ikke relevant for deg) er listet nederst på siden.

 

Du må imidlertid fylle ut et eget skjema om gjenopptak.

 

-- Du må fylle ut et skjema.

 

Skyldes avbruddet arbeid av minst 12 ukers varighet, kan du kreve å få fastsatt dagpengegrunnlaget på nytt.

 

--- Hvis avbruddet (som var kortere enn 52 uker) skyltes arbeid som varte i minst 12 uker KAN du kreve nytt grunnlag. Altså, automatisk brukes det gamle grunnlaget, men dersom du har arbeidet i mer enn 12 uker KAN DU HVIS DU VIL kreve at Nav skal beregne grunnlaget på nytt. Hvis du ikke krever dette gjelder hovedregelen, se første setning.

Endret av Thorsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...