Gå til innhold

Oppgradere/Utskifte "Beistet"


Anbefalte innlegg

Etter 2-3 år i boden, hentet jeg ut "beistet" igjen.. Vel det var kanskje en gang det.. Men mye har skjedd siden den gang. :hm:

 

Specs pr dags dato:

 

Windows 8.1 Pro N

CPU: Intel dual core 2,4GHz (6600)

RAM: 4GB

GPU: ATI Radeon HD5700

Strøm: Mist 550W

Kabinett: Denne

 

Jeg kom tilfeldigvis over denne pakken med MB, CPU og RAM.

Egentlig var planen i5 4670K 3.5GHz men denne pakken kom ca 1.000 mindre en samme delene hver for seg med (i5!)

 

Evt så legger jeg til et sett med rambrikker til så det blir 16GB

 

Må også ha nytt grafikkort. Da vurderer jeg GTX 970. Sist jeg kjøpte grafikkort var det ikke klistremerker fra div hovedkort produsenter på de, men har jeg rett i at det bare er design og evt vifte/case som er forskjell på feks MSI og ASUS gtx 970?

 

Jeg må vel også ha ny strømforsyning for å drifte hele opplegget, eller vil 550W være nok?

 

Bruk: Gaming ++ Mulig det blir noe videoredigering etc.

Budsjett: verdi/pris. Jeg har ikke tak i budsjettet mitt, men verdi for pengene er greia her.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Akuratt når det gjelder psu (strømforsyning) holder 550 i bøttevis (forsåvidt)! ;) Så lenge du har de nødvendige kontakter på psu (ledninger) Altså da evnt: 2 6 pins kontakter med avtakbar 2 pins på hver. ;)

Edit:

Når jeg sjekker denne psu wattage calculator kommer jeg oppi: reccomended 495 http://www.extreme.outervision.com/PSUEngine Da tok jeg også med en vann kjøler fra corsair h50, 2 hdds. bare for og teste og skal vel tro at du kan overclcoke greit med den psuen (men ikke med stock kjøler!!!!) Men nå har ikke jeg noe særlig peiling på oc, men det krever vel ikke så mye strøm, men det går vel noen watt opp når en gjør det!

Endret av Heinza7
Lenke til kommentar

Her får du mer for pengene: https://prisguiden.no/liste/152194

 

Du nevner ikke antall HDDs, om du skal ha cd rom og annet tull i pc'en. Dette må en vite før vi kan si noe om 550W er nok, men med 1 HDD og 1 SSD, 970 burde det være nok.

Har en SSD og en HDD. Men det er greit å ha litt overskudd til overclock, ekstra hd etc etterhvert?

Har også CDrom, men den brukes egentlig ikke.

 

Du trenger vel også strengt tatt et nytt skjermkort også ellers skaper du DEN flaskehalsen hvis du tenker å bruke ditt 5700. Vil du slippe billig unna så finner du kort billig brukt da verdi på kort faller drastisk med en gang de er kjøpt.

Ja skjermkort tenkte jeg GTX 970 :)

Lenke til kommentar

Akuratt når det gjelder psu (strømforsyning) holder 550 i bøttevis (forsåvidt)! ;) Så lenge du har de nødvendige kontakter på psu (ledninger) Altså da evnt: 2 6 pins kontakter med avtakbar 2 pins på hver. ;)

Edit:

Når jeg sjekker denne psu wattage calculator kommer jeg oppi: reccomended 495 http://www.extreme.outervision.com/PSUEngine Da tok jeg også med en vann kjøler fra corsair h50, 2 hdds. bare for og teste og skal vel tro at du kan overclcoke greit med den psuen (men ikke med stock kjøler!!!!) Men nå har ikke jeg noe særlig peiling på oc, men det krever vel ikke så mye strøm, men det går vel noen watt opp når en gjør det!

Flott! Takk! Tanken da er at jeg kan bruke gammel psu foreløbig også evt oppgradere ved senere anledning. Ble litt usikker på disse 6pins ledningene du snakker om, jeg googlet etter psuen men fant ingen god info på det. Vanskelig å se inne i kabinettet da jeg husker at jeg gjemte mye ubrukte ledninger steder som ikke er så lett å komme til. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...