Gå til innhold

Transport av jakthagle på motorsykkel?


Anbefalte innlegg

Jeg holder på å ta jegerprøven nå og i går snakket han litt om transport og slikt av jaktvåpen. Når det kom hjem etter kurset begynte jeg å tenke litt over det og lurer på dette: kan jeg som kjører moped transportere hagla med meg på moppa når jeg skal på jakt??? Eventuelt hvordan??? Han sa at under transport skal hagla være pakket ned og ikke lett tilgjengelig og ute av synet. Det blir jo litt vanskelig hvis du skal ha den på ryggen når du kjører motorsykkel.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg holder på å ta jegerprøven nå og i går snakket han litt om transport og slikt av jaktvåpen.

Du burde vel forsette diskusjonen med kurslederen, han vet det sikkert.

 

Men det finnes futeraler, som du kan henge på skuldra, med ei reim. Da du skal kjøre etter veg, vil det nok være mindre i øynefallende om du valgte et futreal, hvor du må dele hagla i to. Jeg har begge deler, men bruker de kun, for beskyttelse under transpor og frakt i bil.

 

Men, husk nedpakking av ammo. Du kan også konferere med det lokale politiet.

Lenke til kommentar

Ja kommer til å spørre kursleder, men er flere uker til neste kurs så spør her for å slippe å gå å gruble på det til neste kurs.

 

Det heter jo også at kan ikke kan bære jaktvåpen i futteral som man har på skuldra på offentlig område. Jeg vet ikke hvordan det blir da. Vei er jo for offentlig bruk. Sikkert ingen som hadde brydd seg om jeg gjorde det, men tenker i tilfelle jeg treffer på en kverulant av en politimann elns. Dessuten, du kan tenke deg hvordan folk ville reagert om du kom inn på en bensinstasjon med våpen hengende over skuldra. I futteral eller ikke.

Lenke til kommentar

https://www.politi.no/asker_og_barum/aktuelt/nyhetsarkiv/2008_08/Nyhet_4037.xml står i første avsnitt at man ikke kan bære våpen i hylster o.l. på kroppen. Kursledern sa akkurat det samme. Derfor kan man ikke være jaktvåpen, selv i futteral, på skuldra. Hvis man er på offentlig sted må man vist bære det i hånda i futteral elns.

Det er stor forskjell på å bære et våpen i et hylster (åpent, eller lukket), gjemt på kroppen (les: under jakka) og (uladd) i et futtereal. Så, du tar feil. :) Og om futterealet er i handa, eller på skuldra har ingen betydning.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Er mye som har forandret seg siden jeg kjøpte min første hagle fritt på min 16 års dag..........................

 

På 70-tallet kunne en titt og ofte treffe både den ene og den andre her i området, med hagla over skulderen der de var på vei til den lokale G-sport

 

Nå i dag, blir du veid, tatt røntgenbilder av, og må avlegge politisk prøve før du får innvilget en våpensøknad på hagle.

Er det noen som ser en antydning til våpen er det hurraliv, og smeller det noe sted er det full utrykning med bevæpnet politi.

 

Akk hvor våre politikere har ødelagt vårt land - lagt det i grus.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...