Gå til innhold

Forslag til fysisk aktivitet/aktiviteter for ungdom (lavterskel)


Anbefalte innlegg

Jeg er aktivitetskontakt i Friskliv Ung, et tilbud for ungdom 12-18 år som av diverse grunner ønsker/trenger mer fysisk aktivitet eller vaner. Vi er to aktivitetskontakter som jobber sammen, har hver vår gruppe på tre ungdommer (vi skal som regel være 8 stk der, men det er jo ikke uvanlig at et par stk mangler).

 

MEN! :)

 

Jeg vil veldig gjerne ha tips og forslag, eller erfaringer, til aktiviteter vi kan foreslå eller gjennomføre med dem. Vi har tilgang til en standard liten gymsal og minimalt med utstyr ellers. Vi har 1,5 time til rådighet, kan slå sammen f. eks to økter og dra på tur en søndag istedet hvis vi vil det.

 

Ting jeg skal prate med den andre kontakten med om på søndag er;

- skøyter (krever en del organisering og planlegging + utstyr, ikke sikkert alle har det eller mulighet til å leie)

- gå tur i nærmiljøet når det kommer mer snø og blir lysere, ta med sitteunderlag og kakao og fyre opp et bål hvis vi klarer (mestringsfølelse)

- få en jeg kjenner til å instruere dem en time i kampsport (de har vært positivt instilt til dette! :) )

- høre om noen av dem liker hunder og ta med Fant (ulvehunden til mamma) på tur, han er jo stor og snill, interessant å se på

- lage snøhule hvis det blir nok snø og store hauger på parkeringsplassen

- ellers blir det å planlegge timer innendørs med varierte øvelser/leker/aktivitet, men jeg tror de syns det er litt kjedelig?

 

Det det har vært mest av er "nå skal vi varme opp litt" og så prøve å sette i gang aktivitet etter det. De foreslår som regel selv å spille fotball eller volleyball, men det blir jo mye av det samme og lite progresjon.

Har også tenkt til å avklare litt forventninger med dem på mandag, om de har forslag (sannsynligvis ikke) eller hva de tenker at de ønsker ut av å være med på opplegget. De har vært med siden i høst.

 

MITT mål er på en måte at de skal finne litt glede i å bare være med, få prøvd litt forskjellig og generelt øke mestring- og selvfølelse.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kanskje en orienterings-variant? Det kan være mer motiverende om man har konkrete mål man leter etter i skogen, og det er jo inget krav om at de må løpe selv om du kaller det orientering.

 

Rent konkret kan du f.eks gjøre en form for stjerneorientering, hvor de starter i midten, får kart til en post, og kommer tilbake for å bytte kart når de har funnet den ; da kan de gå ut i par/små grupper i stedet for at alle følger hverandre.

Endret av Djn
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...