Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Høyere kapasitet med EdgeRouter Pro?


Anbefalte innlegg

Hei. Driver å tenker fram et midlertidig wifi-nettverk for et større lan-party, med kapasitet til 1000 enheter.

 

Jeg trenger selvsagt nettverk til alle aksesspunktene, og ønsker å gå for Ubiquiti EdgeSwitch som PoE switch til aksesspunkta, som jeg ønsker å koble til en router av noe slag.

 

Jeg har vurdert EdgeRouter Pro, men vil ha litt mer enn 1 Gbitps i kapasitet.

 

Er det mulig å kjøre link aggregation/liknende mellom EdgeRouter og EdgeSwitch? Typ 8 nettverkskabler mellom switch og router.

 

Kan man eventuelt route alt fra aksesspunkt 1-4 til eth0 på routeren, 5-8 til eth1 osv., eller blir routeren bottleneck?

 

Tenker ikke akkurat at jeg kommer til å bruke 4Gbitps, men better safe than sorry.

 

Hastigheten inn til bygget er for øvrig 10Gbitps/10Gbitps.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med MikroTik-routere skal dette være mulig, se her.

 

Brukte et døgn på å researche routere og kom fram til at Ubiquiti ikke var like sofistikert og ikke er kommet like langt i utviklingen. Virker også som at MikroTik bruker mer spesialiserte CPU-er.

 

Du kan kjøpe slike hos en distrubutør i Oslo, det finnes på routerboard.com. Sjekker du utvalget og sorterer på "license level" 5 eller 6 så finner du top-end-modellene. Prisene er noenlunde det samme.

 

De skal også ha modeller med en 10 Gbps-port, så slipper du å tukle sammen flere porter.

 

 

Hadde vært kult om du oppdaterte oss om løsnigner og valg du tar, interessant tema dette her.

 

 

EDIT: Jeg finner både MikroTik og Ubiquiti i prisjakt.no, ser ut til MikroTik har mye bedre priser, men dårligere utvalg. Lurer nesten på om jeg skal droppe kjøp av WRT1900AC.

 

EDIT igjen:

Dustin har ikke toppserien til MikroTik med lisenslevel 6. Men det har disse ser det ut til.

Endret av AdNauseam
Lenke til kommentar

Med MikroTik-routere skal dette være mulig, se her.

 

Brukte et døgn på å researche routere og kom fram til at Ubiquiti ikke var like sofistikert og ikke er kommet like langt i utviklingen. Virker også som at MikroTik bruker mer spesialiserte CPU-er.

 

Du kan kjøpe slike hos en distrubutør i Oslo, det finnes på routerboard.com. Sjekker du utvalget og sorterer på "license level" 5 eller 6 så finner du top-end-modellene. Prisene er noenlunde det samme.

 

De skal også ha modeller med en 10 Gbps-port, så slipper du å tukle sammen flere porter.

 

 

Hadde vært kult om du oppdaterte oss om løsnigner og valg du tar, interessant tema dette her.

 

 

EDIT: Jeg finner både MikroTik og Ubiquiti i prisjakt.no, ser ut til MikroTik har mye bedre priser, men dårligere utvalg. Lurer nesten på om jeg skal droppe kjøp av WRT1900AC.

 

EDIT igjen:

Dustin har ikke toppserien til MikroTik med lisenslevel 6. Men det har disse ser det ut til.

Takk for svar! Har blitt anbefalt MikroTik før, tenkte bare ikke på de ;)

 

Har lurt på Cisco også. Har null erfaring med Cisco, men hadde vært litt gøy å lære.. Regner dog med at prisen går rimelig høyt oppe sammenliknet med Mikrotik også, da.

 

 

Lenke til kommentar

10Gbe fåes fra Core-switchen under LANet. Driver å forhører meg om tilkoblinger på den, men ønsker uansett å kunne koble til med link aggregation med ethernet-kabler, i tillegg til fiberkabel i en SPF+-port.

Skal ha mulighet til å ha link aggregation fra CoreGW til router, og så fra router til switch - men kan jo godt også kjøre en fiberkabel via spf+-port fra router til switch også, da.

Ønsker dog å ha muligheter til å gjøre litt av hvert ut ifra hvilken situasjon.

IPv4 og IPv6, ja.

DHCP-server vil jeg alltid kjøre på en dedikert server.

Endret av CasterAnd
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...