Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg er meg, en gutt på 23 år som skal inn til Terningmoen leir i Elverum nå i Januar, litt over en uke for å være nesten nøyaktig.

 

Bør vel kanskje nevne litt om meg. Vel, originalt så var jeg kalt inn til luftforsvaret på Madla leir. Dessverre så ble jeg syk en måned før. Betennelse i nyrene som resulterte i at jeg begynte å ha synlig blod i urinen.

 

Uansett! Jeg gikk til legen og fortalte at jeg ville si ifra til forsvaret hva som hadde skjedd så de var klar over det. Ikke lurt. De endret meg til "ikke medisinsk tjenestedyktig", spol to år fram i tid til oktober 2013 så flyttet jeg fra Oslo og litt nord til familie. Har nå bodd hos dem i litt over ett år. Jeg har på den tiden blitt erklært frisk av den nye legen min, gått ned 20 kg, tatt førerkort klasse B, og begynt å trene.

 

Jeg skal være ærlig og si at jeg aldri var noe spesielt interessert i å holde meg i form alle de årene, egentlig hele livet mens jeg bodde i Oslo.

 

Høsten 2014 så tok jeg kontakt med forsvaret og spurte hva de ville trenge for å gjøre en eventuell revurdering av helsen min. De ville ha epikrise fra nyrelegen min sammen med en skriftlig søknad. Greit nok. Det skulle de få. Skrev søknad, pratet med nyrelegen og fikk sendt alt de trengte.

 

Rundt en uke, eller to før juleaften (2014, åpenbart! :p ) ble jeg kontaktet av saksbehandleren på saken min. Vedkommende ringte til meg og forklarte at forsvaret sin lege hadde godkjent søknaden og endret helseprofilen min til tjenestedyktig. Han fortalte også at jeg ville bli kalt inn til Hans Majestet Kongens Garde og at selve brevet med innkallingen ville komme senere.

 

Jeg ble overlykkelig! Mon tro om naboene lurte på om en hval ble slaktet her da jeg ropte så høyt jeg mestret?

 

Så... det er litt av min historie. Jeg vil veldig gjerne gå for å ha en karriere innenfor forsvaret, men først skal jeg med glede gjennomføre førstegangstjenesten min!

 

Så det jeg lurer på, hva bør jeg ha med? Så langt har jeg i den lille ryggsekken jeg skal reise med:

 

- Ekstra sivile klær (med brette kant!).

- Toalettmappe med 2 stk tannbørster og ting til barbering.

- Ekstra undertøy.

 

Holder det til å begynne med de første ukene? Jeg skal så klart ta med matpakke for de første dagene.

 

Setter stor pris på tips!

 

Takk på forhånd! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg skal selv inn i forsvaret allerede nå på Onsdag (Hæren) og har allerede pakket klart.

Dette er min pakkeliste:

- toalettmappe med barberingsutstyr, 2 stk tannbørster, deo, fuktighetskrem, lipsyl

- Siviltøy: 1 ekstra joggebukse/slaskebukse, 3 gensre i tillegg til hva jeg reiser i.

- treningstøy inkl ute og innesko

- 2-3 sett med ullstilongs og ullskjorte

- Klokke med pulsmåler

- Nødvendige innkallingsbrev

 

 

Mye av dette er strengt tatt ikke nødvendig ettersom det b.l.a i tillegg til uniform også blir gitt type ''fritids'' t-skjorter og gensre som man kan benytte seg av.

Ønsker å ta med egne joggesko og boksere ettersom jeg har hørt rykter fra veldig mange om at disse er å anbefale fra egen ''lomme'', spesielt bokserne. :)

Lenke til kommentar

Gå inn på forsvaret sine hjemmesider - Verneplikt - ''Førstegongstjeneste'' - ''Før du møter'' - Pakkeliste

Kort oppsummert.

Dette MÅ du ha med: (obligatorisk)

- Klesplagg for årstida (spesielt viktig om vinteren)
- Toalettsaker
- Innkallinga, som gir deg rabatt på tog (90 % rabatt på NSB sjølv om du reiser i sivilt), buss og båt
- Identifikasjon (bankkort, førarkort eller anna)
- Kontonummeret ditt, for utbetaling av reisegodtgjering og dagpengar
- Matpakke til den første dagen (det kan gå lang tid før du får mat i leiren)
- Lommepengar til dei første vekene, det tek vanlegvis eit par veker før du får utbetalt det første tenestetillegget (dei fleste leire har kortterminal)

 

 

Smarte pakketips som ikke er obligatoriske:

Tidsfordriv/underhaldning: Dei første dagane i Forsvaret er lange og prega av mykje venting. Då kan det vere greitt å ha med underhaldning. Du kan ta med datamaskin/laptop eller nettbrett på eiget ansvar, men du kan fint vente med det til ein annan gong du er heime på permisjon.
Eigne klede: Nokre skift med eigne klede i tillegg til det du har på deg, kan vere greitt å ha med. Det er ikkje alltid at du får uniform første dagen i Forsvaret. Etter at du får utlevert uniform, må du den første perioden ha uniform på heile tida. Etter kvart er det lov å ha eigne klede i fritida.
Undertøy: Forsvaret har undertøy, men det er laga etter prinsippet om at éin modell skal passe for alle. Har du spesielle behov, kan det vere lurt å ha med noko eige. Jenter bør ta med nokre eigne bh-ar, både til trening og til kvardags.
Treningsklede: Forsvaret har treningsklede og -sko, men også dei er laga etter prinsippet om at éin modell skal passe for alle. Du får derfor lov til å bruke eigne treningsklede og eigne treningssko.
Klokke: Det er viktig å vere presis i Forsvaret. Ta derfor med deg ei klokke som du ikkje er redd for. Mobiltelefonen må leggjast att på rommet når du er i teneste. Du kan derfor ikkje basere deg på å bruke telefonen som klokke.
Stort badehandkle: Handklea til Forsvaret varierer i storleik. Liker du å gå frå dusjen til rommet ditt i berre handkle, kan det vere lurt å ta med eit du veit dekkjer heile kroppen.
Slippers: Når mange skal dusje på kort tid, kan det bli litt møkkete og vått i dusjen og garderoben. Mange liker derfor å bruke slippers når dei dusjar. Dei er også praktiske å ha på vegen tilbake til rommet etter at du er ferdig i dusjen.
For deg med langt hår: Ta med eit rikeleg utval av nøytrale hårstrikkar og hårspenner.
Gnagsårplaster, sportsteip, negleklippar, leatherman og hovudlykt kan det òg vere kjekt å ha med.

 

 

:)

Endret av Svenn-4
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tusen takk for gode svar! Underholdning er ikke så farlig for min del, har veldig mye tålmodighet. Pluss at underholding for meg er som regel å sitte i et hjørne og observere andre folk sin hverdag. :p

 

Tar med alt det obligatoriske så klart. :)

 

Har pakket alle slags mulige plaster jeg har funnet hjemme. Investerer vel i noen flere pluss sportsteip.

 

Ser virkelig fram til å få hverdagen snudd på hodet og få banka inn sårt trengt disiplin! :D

Endret av Supp0rtive
Lenke til kommentar

Takk for alle svar! Er klar og motivert til å møte opp førstkommende mandag!

 

Noen som kan lukke/slette tråden her? Finner ikke ut hvordan.

Men du kan sette tråden som LØST! ;) Som sagt over er det ikke meninga at en skal kunne lukke/slette tråden. Dette er jo en nyttig tråd om andre skulle lurt på det samme, kan en jo sjekke den her lizzom! :)

Endret av Heinza7
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...