Gå til innhold

Poengkrav


despVGstudent

Anbefalte innlegg

Lurte bare på om noen vet eller har erfaring fra før av om man kan komme inn selv om man har lavere poeng enn poengkravet for studiet?

 

 

For eksempel så har jeg tenkt på å søke meg inn på industriell kjemi og bioteknologi ved NTNU der poengkravet er 52.8. Jeg har regnet ut at jeg får 52.5 i første halvår på VG3(forhåpentligvis bedre i andre halvår). Det er bare 0.3 som skiller de to så jeg tenker bare på om det er mulig.

 

Har også hørt at flere universiteter tar opp flere studenter enn vanlig ettersom noen studenter dropper ut av studiet?

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Universitetene og høgskolene tar opp flere studenter enn det er plass, fordi de vet at en del av studentene kommer til å droppe ut.Jeg mener at poenggrensene vil øke på grunn av det er vanskelig å få seg jobb uten utdanning pr. dags dato (jo mindre du har lang erfaring fra før).

 

Hvis du ikke kommer inn på NTNU, så bør du søke på en bachelorgrad på en høgskole i nærheten for så bruke de karakterene til å søke på 2-årig master.

Endret av DoitNow
Lenke til kommentar

Men etter

 

Universitetene og høgskolene tar opp flere studenter enn det er plass, fordi de vet at en del av studentene kommer til å droppe ut.Jeg mener at poenggrensene vil øke på grunn av det er vanskelig å få seg jobb uten utdanning pr. dags dato (jo mindre du har lang erfaring fra før).

 

Hvis du ikke kommer inn på NTNU, så bør du søke på en bachelorgrad på en høgskole i nærheten for så bruke de karakterene til å søke på 2-årig master.

Men ettersom de tar opp flere studenter enn det er plass, blir ikke muligheten for å komme inn større?

Lenke til kommentar

Men etter

 

Universitetene og høgskolene tar opp flere studenter enn det er plass, fordi de vet at en del av studentene kommer til å droppe ut.Jeg mener at poenggrensene vil øke på grunn av det er vanskelig å få seg jobb uten utdanning pr. dags dato (jo mindre du har lang erfaring fra før).

 

Hvis du ikke kommer inn på NTNU, så bør du søke på en bachelorgrad på en høgskole i nærheten for så bruke de karakterene til å søke på 2-årig master.

Men ettersom de tar opp flere studenter enn det er plass, blir ikke muligheten for å komme inn større?

 

Ja , De tar opp flere studenter enn det er plass til. Men poengsummen du har angitt inkluderer ekstra studentene de har tatt opp.

Endret av DoitNow
Lenke til kommentar

Du kommer ikke inn på studiet med færre poeng enn poenggrensen, men poenggrensen flytter seg litt fra år til år. Poenggrenset angir hvor mange poeng den "dårligste" søkeren som fikk studieplass hadde.

 

Studiene har ventelister etter både hovedopptaket og suppleringsopptaket, men siden skolene tar høyde for noe frafall ved å innvilge flere studieplasser enn de egentlig har, kan du ikke regne med å få plass selv om du er langt framme i køen.

 

Hvis ikke du kommer inn på studiet, er det kanskje mulig å ta enkelte av kursene til NTNU som privatist, slik at du kan søke på nytt neste år og ikke tape så mye tid. Det må du sjekke med NTNU, da jeg ikke aner om det virkelig er mulig der. Eventuelt kan du søke seg inn på et liknende studie et år først. Så kan du kanskje få godkjent en del av studiepoengene som en del av graden på NTNU hvis du kommer inn på førstevalget ditt senere.

Lenke til kommentar

Målet mitt er å komme inn, og jeg har ikke tenkt på hva jeg skal gjøre hvis jeg mislykkes, om jeg skal gå på høyskole, eller ta friår whatsoever, så det eneste jeg fokuserer på er å komme inn. Har 6 mnd på meg til å gjøre dette. Så tiden får vise om jeg kommer inn eller ikke, hadde uansett vært j@vlig kjedelig å ikke komme inn.

 

 

¨There is no room for mistakes¨

 

Takk for svar by the way :)

Lenke til kommentar

Universitetene og høgskolene tar opp flere studenter enn det er plass, fordi de vet at en del av studentene kommer til å droppe ut.Jeg mener at poenggrensene vil øke på grunn av det er vanskelig å få seg jobb uten utdanning pr. dags dato (jo mindre du har lang erfaring fra før).

 

Hvis du ikke kommer inn på NTNU, så bør du søke på en bachelorgrad på en høgskole i nærheten for så bruke de karakterene til å søke på 2-årig master.

 

Det at poenggrenser øker eller minker er jo avhengig av antall søkere? Antall søkere som søkte seg til ind. kjemi og bioteknologi doblet seg fra 2013 til 2014. Men ser vi på året 2012 så har poenggrensen blitt mindre selv om antall søkere har blitt enda flere.

 

http://poenggrenser.no/p/194764

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...