Gå til innhold

[Løst] Eidsiva bredbånd: DHCP eller PPPoE?


Anbefalte innlegg

Hei!



Jeg har kjøpt et hus med fibernett allerede satt opp, men det var ingen ruter der, så jeg kjøpte en og koblet den til det jeg tror er fiberkonvertereren, en Allied Telesis AT-iMG616BD. Ruteren merket at kabelen var koblet til, og jeg trodde at man bare skulle velge passord, SSID etc. til Wi-Fi, og så var nettet oppe, men under oppsett av ruteren fikk jeg beskjed om jeg ville bruke DHCP, PPPoE, Statisk IP og noen andre ting jeg ikke husker navnet på.



Først prøvde jeg DHCP, men da fikk jeg beskjed om å slå et modem av og på, men jeg har ikke noe modem, så jeg prøvde å bare trykke "neste" uten å gjøre det, men fikk beskjed om at nettet ikke virket.



Jeg fant også noen PDF-er på siden til Eidsiva der det sto hvordan man satte opp diverse rutere, og på noen av dokumentene var det vist hvordan man satte opp PPPoE, så jeg prøvde det, men da spurte den om et brukernavn og passord jeg ikke har.



Jeg prøvde også Statisk IP, da sa ruteren at internett var oppe og går, men ingen nettsider ville laste inn.



Er det noen Eidsiva bredbånd-fiberkunder på forumet som vet hvordan man setter opp dette? Og som tidligere nevnt, jeg har ikke noe modem, burde jeg hatt dette? Jeg har også et annet spørsmål, hva er det som Eidsiva kaller en "hjemmesentral"? Jeg har ikke en sånn heller.



Takker for svar!


Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

DHCP.

 

At fibernettet er satt opp betyr ikke nødvendigvis at det er aktivert. Ring Eidsiva.

Her er et screenshot fra Min Side på nettsiden til Eidsiva, der står det at det er aktivt: http://i.imgur.com/cBSPAXM.png

 

Jeg kan ringe dem, har ikke gjort det tidligere siden jeg antok at de sikkert bare spør om jeg har skrudd ruteren av og på og alt det der. Vet du om man trenger et modem hvis man har fibernett? Hvis ikke vet jeg ikke helt hva jeg skal gjøre når ruteren ber om at jeg skal slå modemet av og på.

Lenke til kommentar

Routeren vet ikke om du er tilkoblet et modem, en mediakonverter eller noe annet. Har du prøvd å ta strømmen på den? Ellers kan du prøve å koble en PC rett i mediakonverteren med kabel, bare for å se om du får en IP da.

 

Det KAN tenkes at du faktisk må ha en hjemmesentral i tillegg (som eventuelt kan settes i bridge og kobles videre til en router) for at det skal fungere.

Lenke til kommentar

Routeren vet ikke om du er tilkoblet et modem, en mediakonverter eller noe annet. Har du prøvd å ta strømmen på den? Ellers kan du prøve å koble en PC rett i mediakonverteren med kabel, bare for å se om du får en IP da.

 

Det KAN tenkes at du faktisk må ha en hjemmesentral i tillegg (som eventuelt kan settes i bridge og kobles videre til en router) for at det skal fungere.

Jeg har en MacBook Air uten ethernet-port, så jeg kan ikke koble den rett til den Allied Telesis-boksen, men jeg kan prøve med PC-en til broren min så snart jeg har mulighet.

 

 

Allied Telesis AT-iMG616BD ser ut til å være en hjemmesentral, men Eidsiva har ingen dokumentasjon på den. Ser ut som ruter må kobles til Ethernet 1.

Den AT-iMG616BD-boksen er festet til en annen boks som er koblet til den hvite fiberkabeltingen. Den andre boksen heter Allied Telesis AT-iMG001. Kanskje det er det som er fiberkonvertereren, imens AT-iMG616BD er hjemmesentralen? I følge nettsiden til produsenten (der det står nesten ingenting om produktene) er iMG001 en "Fiber outlet with locking mechanism". Tror jeg skal til det nye huset idag, kan sjekke opp i dette mer da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...