Gå til innhold

Utvekslingsår i USA


Jimbo8

Anbefalte innlegg

Hallo!

I går sendte jeg en søknad om å være utvekslingsstudent i USA gjennom hele VG2 via EF, og var egentlig kjempeklar for dette. Nå i ettertid har jeg gravd litt mer, og funnet ut at det har vært veldig mange negative opplevelser med organisasjonen. Er det noen her som har erfaringer med EF i nyere tid? Eventuelt andre organisasjoner?

Her er artikkelen jeg leste:

 

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Et-amerikansk-mareritt-6740983.html

Den begynner å bli noen år gammel, men tror den er ganske aktuell fortsatt. Jeg har også lest gjennom alle 130 kommentarene, og det er veldig mye negativt fra enkeltpersoner selv også. Nå skal det sies at EF er størst på markedet og sender ut flest elever, og derfor vil det så klart være flere misfornøyde elever, men jeg har ikke lyst til å ha en stor risiko for å havne med en vertsfamilie som tidligere er drapsdømt og har vært innestengt for voldtekt.

Setter pris på alle personlige meninger og opplevelser :)

Endret av Jimbo8
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ville tatt dette med en klype salt ass.. Du hører aldri noe om alle de det går helt fint med uansett.. I værste fall drar du hjem tidligere enn planlagt og får en god historie.. Sansynligheten for at det skal skje noe alvorlig med deg pga dette er vel ikke noe større enn at du kresjer i en bil i morgen og blir invalid.. Så det kommer vel mest an på din livsfilosofi. Har bodd hos tre forskjellige vertsfamilier i USA selv, kommer borti mye rart når en drar hjemmefra uansett. Slapp av - det går fint :)

 

edit; linken din var ødelagt, her er en som funker:
http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Et-amerikansk-mareritt-6740983.html

Endret av r0zie
  • Liker 1
Lenke til kommentar

*melding*

 

Takk for svar!

 

Du har helt rett - jeg tar det vel litt for hardt til meg. Forøvrig, takk for at du gav beskjed ang. lenken - jeg skrev samme tråden på et annet forum og kopierte over, og da ble den ødelagt i prosessen :)

 

Er det noe jeg bør bekymre meg over/forberede meg til før turen? Enten psykisk eller fysisk? Det nærmeste jeg har vært en slik tur før er en uke i Østerrike med 3 andre elever og 2 lærere, og det var vel der jeg fikk idéen om å reise til USA. Hvilken organisasjon valgte du når du dro til USA? =)

Endret av Jimbo8
Lenke til kommentar

Jeg tok et utvekslingsår i USA via EF.

Verts"Familien" min var en gal dame i 50-årene. Hun bodde i en liten rønne langs en milelang vei, ikke et hus i kilometers omkrets. Huset var det skitneste jeg noensinne har sett, flere centimeter med støv dekket mer eller mindre alle gjenstandene i huset, sengen min så ut som var dekket av blod, sæd og diverse andre menneskelige væsker.

Hun hadde en undergrunnskjeller hvor hun huset diverse spansktalende mennesker jeg kun vil anta at var ulovlige innvandrere.

Heldigvis ble jeg plassert der sammen med en annen utvekslingsstudent fra Polen, og sammen tok vi desperat kontakt med rektor på skolen. Vi hadde allerede kontaktet EF til liten nytte, de sa bare at de hadde inspisert og godkjent familien og ga inntrykk av at vi bare var kresne. Heldigvis var lokalbefolkningen meget hjelpsomme, og vi klarte på egenhånd å skaffe oss nye vertsfamilier, jeg ble boende hos rektor og polakken ble boende hos skolens rådgiver.

Planen var at vi skulle pakke sammen kjapt og evakuere huset før verts"familien" kom hjem fra butikken eller hvor enn de var, men hun kom hjem mens vi var mer eller mindre på vei ut døren, PINLIG for å si det mildt!

Vil absolutt ikke anbefale og reise med EF, hadde det vært en annen person enn meg som var der, eller vært der helt alene hadde det vært en mye mer forferdelig opplevelse enn jeg hadde. Er ekstremt takknemlig for at jeg var der med én annen person, dette hadde vært en grusom opplevelse alene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Oi, det høres ikke bra ut. Men det kan jo være at du var en av de uheldige?

 

De fleste må da få en fin familie, og det er en sjanse man bare må ta. Jeg har hørt mange skrekkhistorier om andre organisasjoner som AFS også, så EF er nok ikke alene der.

 

Skal høre litt mer med rådgiver på skolen etter ferien :)

Lenke til kommentar

Oi, det høres ikke bra ut. Men det kan jo være at du var en av de uheldige?

 

De fleste må da få en fin familie, og det er en sjanse man bare må ta. Jeg har hørt mange skrekkhistorier om andre organisasjoner som AFS også, så EF er nok ikke alene der.

 

Skal høre litt mer med rådgiver på skolen etter ferien :)

Har hørt om folk som har fått greie familier og. Men er du godt vant hjemme vil du ikke trives med de fleste familiene EF godkjenner. Hadde en svenske på skolen min i USA som mistrivdes fryktelig hele året, han havnet i en ekstremt konservativ kristen familie som ikke lot han gjøre noe som helst utenom kirke- og skolearbeid.

 

Mitt inntrykk er at de aller fleste vertsfamiliene som melder seg i USA er enten regelrett psycho (Det jeg hadde) eller ekstremt religiøse (kvalifiserer vel for noe av det samme), de aller fleste blir utplassert langt ut på landet et sted hvor du vil mildt sagt få et kultursjokk uten like.

 

Er også ganske vanlig og bli utplassert i mormoner-familier da disse er veldig fan av å være vertsfamilier. En venn av meg havnet i en mormoner-familie, han endte opp med å bli kastet ut fordi det gikk rykter om at han hadde drukket kaffe, noe de anser som en dødssynd. Han havnet riktignok hos EN NY mormoner-familie, som i følge han ikke var veldig mye bedre.

 

Det er med andre ord litt russisk roulette når du begir deg på dette. I mitt tilfelle skulle selvfølgelig hjemmet ikke vært godkjent engang, men mange av vertsfamiliene har akseptable hjem og levesett innenfor hva som er normalen på landsbygda i USA, men kommer du fra sekulære liberale Norge vil du få et stort sjokk.

 

Sjansen er stor for at du havner i en MEGET konservativ og streng familie hvor du må tilbringe store deler av året ditt i kirken og har "innetider" tilsvarende hva du hadde som 8-åring.

 

Jeg ville kanskje vurdert et annet land enn USA, har hørt bare gode ting om folk som utveksler til blandt annet Australia eller Frankrike (dog jeg har noen historier fra Frankrike, men disse er litt i andre enden). Er utrolig mange nutjobs i USA og utvekslingsprogrammene virker å tiltrekke dem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skjønner. Det står mellom enten USA eller England, så USA ble liksom det naturlige valget. Personlig har jeg ingen problem med å bo langt hjemmefra, ikke hos andre familier heller. Jeg er hverken sjenert eller pleier å ha noen hjemlengsel, så det burde vel gå fint :)

 

Jeg kunne aldri, noen gang, tenke meg å bo hos noen superkristne folk, da jeg er nesten det stikk motsatte av å være kristen :p

 

Men jeg har jo tenkt litt på noe:

 

1. Hva om jeg er veldig streng og nøye på det i intervjuet at jeg SKAL ha en dobbeltsjekket familie og SKAL ha riktig oppfølging? Kommer det til å hjelpe?

 

2. En venn av meg er kompis med sjefen eller noe sånt i EF, vil ikke det kunne gjøre kommunikasjonen mye bedre?

 

Takk for lange og fyldige svar, forresten.

Endret av Jimbo8
Lenke til kommentar

Problemet er at det for det meste er de negative opplevelsene som blusser opp i media. For de fleste går det veldig bra.

Hadde selv planer om å dra på utveksling, men pga fremmedspråk og en del andra fag valgte jeg å ikke reise. Personlig ville jeg reist med explorius, fordi opplegget deres høres helt fantastisk ut, men uavhengig av organisasjon kan du være både heldig og uheldig med vertsfamilie.

Uansett, lykke til!

Lenke til kommentar

Skjønner. Det står mellom enten USA eller England, så USA ble liksom det naturlige valget. Personlig har jeg ingen problem med å bo langt hjemmefra, ikke hos andre familier heller. Jeg er hverken sjenert eller pleier å ha noen hjemlengsel, så det burde vel gå fint :)

 

Jeg kunne aldri, noen gang, tenke meg å bo hos noen superkristne folk, da jeg er nesten det stikk motsatte av å være kristen :p

 

Men jeg har jo tenkt litt på noe:

 

1. Hva om jeg er veldig streng og nøye på det i intervjuet at jeg SKAL ha en dobbeltsjekket familie og SKAL ha riktig oppfølging? Kommer det til å hjelpe?

 

2. En venn av meg er kompis med sjefen eller noe sånt i EF, vil ikke det kunne gjøre kommunikasjonen mye bedre?

 

Takk for lange og fyldige svar, forresten.

Haha, da ville jeg så absolutt ikke valgt USA. Personlig var jeg ganske likegyldig til religion, dog ateist, når jeg dro til USA. Under oppholdet derimot fikk jeg en helt ny holdning til dette. Her snakker vi kirken hver søndag og "prayer meetings" hver morgen før skolen, eller "PM in the AM" som de så kjekt kalte det. Det skal bees matbønn før hvert eneste måltid, også i offisielle sammenhenger (skolelunsjer og andre begivenheter). Alt sosialt går via kirken eller kristne møter osv. så du må med andre ord bli kristen for å passe inn overhodet.

 

Dette gjelder selvfølgelig ikke ALLE, men mer eller mindre alle jeg kjenner som dro på utvekslingsår til USA opplevde dette. Jo lengre sør i statene du havner (med unntak av California) jo verre er det. Eneste smutthullet jeg kan se for meg for å "sikre" seg å ikke havne i en kristen bygd er å søke seg til stat, men jeg tror ikke dette er mulig via EF, men tror det er andre organisasjoner som tillater dette. Søker du deg spesifikt til California eller noen av de nordligere statene så kan du være heldig. Havner du i midtvesten eller sør-statene er det lost cause, da kan jeg love deg at det blir mye kristendom.

 

Du kan, avhengig av vertsfamilie og skole likevel sno deg unna den kristne livsstilen til en viss grad. Jeg endte opp med å henge hovedsaklig med stonere på fritiden, men problemet var at det var ikke bare weed de røyket, kokain og meth var også populært i denne omgangskretsen(jeg holdt meg riktignok kun til alkohol og cannabis), men jeg trivdes likevel mye bedre rundt disse enn de überkristne, og den eneste mellomtingen mellom de überkristne og stonerne var en mindre gruppe emoer.

 

Nå bodde jeg riktignok på landet, men det er her de aller fleste blir utplassert, og havner du på landet i sør-statene eller midtvesten så sitter du i det. ;)

 

Med mindre du kan garantere deg å havne i et nogenlunde urbant område, helst på en litt større skole så ville jeg heller valgt et annet land.

 

Alt i alt var min opplevelse helt grei. Hadde ikke "time of my life" akkurat, men det var overraskende positivt å ha på CV'en og jeg returnerte med et fornyet hat mot religion :rofl:

 

Håper jeg ikke har skremt deg for mye, men vær forberedt på et kultursjokk! Der de fleste blir plassert på utvekslingsår er det IKKE som på film! Lykke til :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
  • 3 uker senere...

Hei, håper på litt hjelp... skal på utveksling neste år til USA. Men usikker på om jeg skal velge YFU eller afs? Noen med erfaringer/råd?

 

 

Disclaimer: Jeg er mangeårig frivillig for AFS Norge, har vært på utveksling med dem på VG2.

 

Både YFU og AFS er organisasjoner basert på frivillighet, og begge to har et godt rykte og et godt støtteapparat rundt eleven. Jeg vil ikke si at den ene er bedre enn den andre, bare at AFS er litt større enn YFU. Begge to har både sending- og hostingprogram for VG2-elever i Norge. Dersom du er i tvil om organisasjon, vit i alle fall at du har valgt deg ut de to desidert beste blant alle alternativene som eksisterer i Norge i dag.

 

En tredje organisasjon, som ikke opererer på den samme måten, og krever litt mer for å reise på utveksling er Rotary. Denne organisasjonen har også et veldig godt rykte på seg, men man må "verves" av to eksisterende medlemmer for å være aktuell kandidat for utveksling hos dem.

 

Både YFU og AFS har et ganske aktivt frivilligmiljø - selv om AFS definitivt er størst når det kommer til dette. AFS har også et gjennomtenkt og godt utarbeidet program for ledertrening i fire deler og videre "utdanning" etter at man er hjemme fra utveksling, dersom dette skulle være interessant. Her er det mange muligheter til å både få reise og lære i innland og utland, og det meste er helt gratis. Hva YFU har på dette området kan jeg dessverre ikke svare på.

 

Dersom du har spørsmål om AFS, eller prosessen rundt det å søke er du velkommen til å sende meg en melding her på diskusjon.no.

 

 

Endret av Niao
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...