Gå til innhold

Reservere intern Ip


Anbefalte innlegg

Sliter med Ipkonflikt. Har en server som jeg har satt fast ip på (192.168.1.212)

Koblet slikt: Asus RT AC66U - switch (Cisco SG-200) - server.

Detter fungerer stort sett greit, men en og annen gang så vil telefonen som kobler seg på wifi på asus'n ha akkurat den ip'n selv om det ikke er satt som noe fast på den.

Kan jeg sette opp asus'n slik at den ip'n er reservert til en mac adresse?

Jeg kan jo sette opp fast på telefonen, men vil egentlig løse problemet uten å gjøre det, for vil kunne koble til en hvilken som helst enhet på nettet uten at andre enheter tar i bruk den adressen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lag en range som blir delt ut av IP-adresser. F.eks 192.168.1.100 - 254. Så plasserer du alt av nettverksutstyr som skal ha en fast IP utenfor denne rangen. Altså gi serveren din f.eks 192.168.1.10. Da er problemet løst, telefonen vil ikke få utdelt samme IP som serveren.

 

(uansett rart at ikke DHCP-funksjonaliteten i ruteren pinger IP-en før den gir ut "DHCP ACK" på en "DHCP REQUEST"...)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Har samme ruteren selv.

 

Dette kan du også løse med å la serveren ha dynamisk IP, mens du i ruteren setter at serveren alltid skal få denne adressen. På den måten styrer ruteren alt, og i praksis vil du ha "statisk" ip ved at ruteren alltid gir samme addresse. Da gir selvsagt ikke ruteren ut samme addresse til andre enheter, og du har ihvertfall ikke konflikter.

 

Sånn har nå jeg gjort det for enkelt hets skyld, men mulig det var en annen grunn til at du ville ha akkurat den IP addressa?

Lenke til kommentar

Takk for svar, endret iprangen opp til x.x.x.200, så da har jeg fast på det etter det. Har et par andre ting med fast ip også og de og ligger i det området.

Så fant jeg plassen hvor jeg setter opp ruteren til å dele ut ip til en bestemt mac adresse. Så la jeg det inn der også.

Grunnen til hvorfor det er den ip'n er rett og slett tilfeldig, så har jeg bare beholdt den på det. ;)

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...