Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Forsøker å konfigurere ting slik at jeg kan nå serveren min utenfra via ssh. Har konto på noip, og er ganske sikker på at jeg har kontroll både på configen der og på ubuntu serveren min. Mer usikker på ruteren.

 

Jeg har lagd en regel i NAT for port forwarding til serveren (se bilde), men ingen trafikk kommer gjennom. Trumfer NAT brannmuren, eller må jeg også skru ned sikkerheten på den til Low? Er det en annen måte dette skal gjøres på?

 

Bonus-spørsmål: Jeg har en ASUS "Dark Knight" liggende. Tror dere ytelsen ville vært bedre ved å kjøre ZyXel i bridge mode og sette denne på innsiden?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse

Om du har xDSL fra Telenor eller lignende så har du ingen garanti for at no-ip addressen din er korrekt, Telenor har en liten elsking for å skifte IP og da tar det ca 1 time å oppdatere hos no-ip etter dette.

Så når du tester porten så burde du bruke din offentlige IP addresse.

 

Ellers kan du få ett sikrere nett ved å benytte Zyxelen som bridge, du må huske at ISPen har ofte en egen bakdør inn i disse av support årsaker, så misliker du dette, så setter du den opp som modem og plugger ASUSen din etter denne, så ser de i allefall ikke videre innover ditt private nettverk.

Lenke til kommentar

Om du har xDSL fra Telenor eller lignende så har du ingen garanti for at no-ip addressen din er korrekt, Telenor har en liten elsking for å skifte IP ......

Jeg har hatt samme IP hos Telenor i laaaang tid. Det er kun dersom routermodem er slått av lenge, eller byttes, at man får ny IP.

Lenke til kommentar

Jeg hadde ADSL fra Telenor og IPen byttet av seg selv ukentlig, og gjorde at jeg byttet om på DNS registeret hos GoDaddy til afraid.net tror jeg det var, de støttet oppdatering via wget, som gjorde det nesten smertefritt når Telenor delte ut ny IP.

Tok fortsatt en times ventetid for at domenet skulle oppdatere seg, men det gikk...

Fra utsiden stod det ofte at jeg var i Telemark, Alta, Bodø og lignende, så Telenor definitivt operer ikke med fast IP.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Har du PPPoE blir addressen byttet på link event (resync, plugge ut/inn kabel, reboot etc). Har du DHCP har du en lease tid på en time. Dvs linja må være nede i minst en time før addressen byttes. Har du IPv6 vil du antagelig beholde prefixet frem til du flytter eller får ny teknologi (ADSL->VDSL->fiber).

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Fick du igång ssh utifrån?

Jag har samma problem och får ingen ssh-kontakt utifrån trots att jag slagit av brannmuren

 

Forsøker å konfigurere ting slik at jeg kan nå serveren min utenfra via ssh. Har konto på noip, og er ganske sikker på at jeg har kontroll både på configen der og på ubuntu serveren min. Mer usikker på ruteren.

 

Jeg har lagd en regel i NAT for port forwarding til serveren (se bilde), men ingen trafikk kommer gjennom. Trumfer NAT brannmuren, eller må jeg også skru ned sikkerheten på den til Low? Er det en annen måte dette skal gjøres på?

 

Bonus-spørsmål: Jeg har en ASUS "Dark Knight" liggende. Tror dere ytelsen ville vært bedre ved å kjøre ZyXel i bridge mode og sette denne på innsiden?

 

Forsøker å konfigurere ting slik at jeg kan nå serveren min utenfra via ssh. Har konto på noip, og er ganske sikker på at jeg har kontroll både på configen der og på ubuntu serveren min. Mer usikker på ruteren.

 

Jeg har lagd en regel i NAT for port forwarding til serveren (se bilde), men ingen trafikk kommer gjennom. Trumfer NAT brannmuren, eller må jeg også skru ned sikkerheten på den til Low? Er det en annen måte dette skal gjøres på?

 

Bonus-spørsmål: Jeg har en ASUS "Dark Knight" liggende. Tror dere ytelsen ville vært bedre ved å kjøre ZyXel i bridge mode og sette denne på innsiden?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...