Gå til innhold

Garantispørsmål ang HTC One


Eldy

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg leverte nylig inn min 11 måneder gamle HTC One til reparasjon grunnet feil på batteriet.

Telefonen vil kun lade når den er helt utladet, og ladingen tar dobbelt så lang tid som vanlig. Det går ikke an å lade mobilen når den er slått på. Jeg regner med dette er som følger av en feil med batteriet. Telefonen har vært i helt normal bruk med samme lader som følger med. Den har falt i gulvet et par ganger og det er derfor et par skrammer på rammen.

Mitt spørsmål er derfor om jeg gjorde rett i å levere telefonen inn til reparasjon? Er litt usikker ettersom hvis de finner ut at dette er grunnet fuktskader eller andre bruksskader, vil jeg måtte dekke frakt og eventuell tid brukt på å avdekke problemet med telefonen. Står jeg i fare for å ikke få dette dekket av garantien?

Tusen takk for hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Klart, før du sendte inn er det jo enkelte ting man kan forsøke for å prøve lokalisere hva som er galt, prøve bytte lader, fabrikknullstille osv... vet ikke om noe har gjort noe sånt.

 

Blir den reparert på garantien, så er jo alt bare fryd og gammen. Er det vannskade eller andre ting, så får du jo vite hva som var problemet og da også mulighet til å løse det, enten ved og kjøpe ny, eller betale for en reparasjon dersom det lar seg gjøre. Slik jeg ser det var det ikke mange andre løsninger, med mindre du syntes det var helt greit og bruke den slik den var.

Lenke til kommentar

Er det vannskade eller andre ting, så får du jo vite hva som var problemet og da også mulighet til å løse det, enten ved og kjøpe ny, eller betale for en reparasjon dersom det lar seg gjøre.

Spørsmålet, slik jeg leser det, er om man må betale for forundersøkelse og frakt om de finner ut at feilen ikke er en garanti eller reklamasjonssak.

 

Stort sett får du valget mellom å få tilbake telefonen mot at du dekker utlegg og medgått tid for forundersøkelse, eller at de skroter telefonen for deg. Du betaler da ingenting for sistnevnte, men får ikke telefonen tilbake (de kan bruke brukbare deler fra telefonen til reparasjoner for å dekke sine utlegg).

Lenke til kommentar

Joda, men det er det ingen her som kan gi en konkret svar, og er vel noe forhandleren plikter seg til å informere om når han leverte den inn. Får man ikke den informasjonen har forhandleren ingen rett til å kreve inn gebyret heller.

Så det problemet eksisterer ikke, om han ikke har hørt om det. ;)

Endret av esoteric
Lenke til kommentar

Så det problemet eksisterer ikke, om han ikke har hørt om det. ;)

I utgangspunktet rett, men egentlig kan det også være helt feil :-)

 

De fleste firma presenterer vilkårene til kunden i skriftlig form. Har han skrevet under på dette, så har han juridisk sett blitt informert om det selv om han ikke har lest over før han skrev under.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hei!

Tusen takk for svar.

Jeg har nå blitt kontaktet av emrox som gjør reparasjoner for Spaceworld. De ga meg ingen informasjon annet enn "12. januar: Videreformidlet prisoverslag fra eksternt verksted. Prisen gjelder bytte av display med ramme."

Jeg har da tre valg:
1. Reparere telefonen, med forbehold om at flere eventuelle feil kan bli funnet under reparasjon til 2772kr.
2. Få telefonen tilsendt tilbake til 600kr.
3. Kaste telefonen 25kr. (skal jeg virkelig måtte betale for noe sånt?)

Stiller meg litt uforstående til det hele da det ikke er skjerm eller ramme som er problemet, men batteriet. Har kontaktet emrox hvor jeg ber de utdype, og jeg har også kontaktet forbrukerrådet.

Hva synes dere? Har jeg noen muligheter her? Føler at emrox/spaceworld burde klare å utdype hva som er feilen og hvorfor dette ikke skulle dekkes av garantien.

Tusen takk for hjelpen.

Lenke til kommentar

Emrox er datasystemet, verkstedet er nok MCare.

 

Meldingen du har fått sier egentlig ingenting om hva som er grunnen til at garantien har blitt avslått, men kun hva jobben verkstedet tilbyr vil koste. Så uten en begrunnelse fra verksted / forhandler er det vanskelig å gi noen form for råd.

 

Post gjerne tilbakemelding du får fra MCare eller Spaceworld etter du ba de utdype.

Lenke til kommentar

Emrox er datasystemet, verkstedet er nok MCare.

 

Meldingen du har fått sier egentlig ingenting om hva som er grunnen til at garantien har blitt avslått, men kun hva jobben verkstedet tilbyr vil koste. Så uten en begrunnelse fra verksted / forhandler er det vanskelig å gi noen form for råd.

 

Post gjerne tilbakemelding du får fra MCare eller Spaceworld etter du ba de utdype.

Takk for svar, esoteric!

 

Nå fikk jeg svar fra MCare:

 

"Pga slagskaden som er avbildet, vil ikke telefonen lade ordentlig. Utbedring av feilen krever retting av slagskaden".

 

Bildene:

 

http://files.emrox.net/storage-stable/b/676/e717e464755d5f86a37eafb54e26/9111803991b_%7B164F77FE-7E13-48F3-9FFF-59D345394450%7D.jpg

 

http://files.emrox.net/storage-stable/9/a81/08b7a601efd796d0143490ff8430/9111803991a_%7BAE1E3797-3E05-4FED-9A8A-3991DDE0A126%7D.jpg

 

Så på grunn av en liten skade på skjermen som skjedde et par måneder etter jeg fikk mobilen vil ikke batteriet lade? Virker litt merkelig at man bare kan skylde på en ytre småskade og dermed si at det er grunnen til at et batteri har blitt ubrukelig over tid.

 

 

 

Lenke til kommentar

Telefonen har skader som gjør at verkstedet ikke får lov å godkjenne garanti service etter produsentens (HTC) sine retningslinjer, da de også måtte dekket slagskadene for å få utbedret feilen.

Eksempelvis, har man en knust skjerm, vil all garanti bortfalle, selv om problemet man ønsker får reparert ikke er relatert til den knuste skjermen, kan være av flere grunner, en knust skjerm vil f.eks ikke kunne tas av og sette på igjen, noe som gjør det umulig å utføre reparasjon på produktet uten å fikse skjermen.

 

Skader på enkelte deler har også en tendens til å forplante seg videre i telefonen, noe som gjør at verkstedet ikke kan stille med den 3mnd garantien de er pålagt på jobben, men mindre hele telefonen er intakt.

 

Hvorvidt de problemene er tilfellet i denne saken er ikke så godt og si noe sikkert om, men etter min erfaring så har nok verksted/forhandler/produsent god nok grunn her til å nekte service, da det ser ut til at både LCD og kamera linse kan falle i fra hverandre ved en demontering, og da måtte byttes forå kunne monteres på plass igjen, pga sprekkene.

 

Edit: Men klart, det skader jo ikke og høre med forbrukerrådet, har sett de stille seg både for og imot en del i identiske saker, som om de iblant bruker en terning eller noe for å ta avgjørelsene sine :)

Endret av esoteric
Lenke til kommentar

Telefonen har skader som gjør at verkstedet ikke får lov å godkjenne garanti service etter produsentens (HTC) sine retningslinjer, da de også måtte dekket slagskadene for å få utbedret feilen.

 

Eksempelvis, har man en knust skjerm, vil all garanti bortfalle, selv om problemet man ønsker får reparert ikke er relatert til den knuste skjermen, kan være av flere grunner, en knust skjerm vil f.eks ikke kunne tas av og sette på igjen, noe som gjør det umulig å utføre reparasjon på produktet uten å fikse skjermen.

 

Skader på enkelte deler har også en tendens til å forplante seg videre i telefonen, noe som gjør at verkstedet ikke kan stille med den 3mnd garantien de er pålagt på jobben, men mindre hele telefonen er intakt.

 

Hvorvidt de problemene er tilfellet i denne saken er ikke så godt og si noe sikkert om, men etter min erfaring så har nok verksted/forhandler/produsent god nok grunn her til å nekte service, da det ser ut til at både LCD og kamera linse kan falle i fra hverandre ved en demontering, og da måtte byttes forå kunne monteres på plass igjen, pga sprekkene.

 

Edit: Men klart, det skader jo ikke og høre med forbrukerrådet, har sett de stille seg både for og imot en del i identiske saker, som om de iblant bruker en terning eller noe for å ta avgjørelsene sine :)

Tusen takk for hjelpen, esoteric!

 

Kommer til å ta saken videre til forbrukerrådet og se hva de mener. Om det ikke går veien får jeg gå til innkjøp av en telefon hvor det er mulig å bytte batteri på egenhånd, - selv om jeg har veldig lyst på Oneplus One. :)

 

 

Lenke til kommentar
Gjest medlem-169651

Interessant sak da jeg selv har en HTC One inne til rep hos MCare for det kjente lilla kamera-problemet. Håper det går uten at forbrukerrådet må blandes inn.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hei

Ser tråden er litt gammel nå, men et framtidig tips:

Legg altid ved en skriftlig reklamasjon der du konkret bruker ordet "reklamasjon" , henviser til kjøpsloven, forklarer feil og skriver hvorfor du mener dette er en reklamasjonsak.

Dette er viktig da reklamasjon behandles anderledes enn garanti av verkstedet.( garanti er noe produsenten gir frivillig og kan avvises på nesten hvilket som helst grunnlag)

En sak der du eller butikken ikke har skrevet "Reklamasjon" i feilbeskrivelsen/service papirene blir nesten altid behandlet som Graranti og ikke reklamasjon.

 

Hvis du alikevell får et prisoverslag ber du om skriftlig dokumentasjon med bilder som beviser sammenhengen mellom skaden og feilen du opplever.

 

Først når du har fått dette kan du være temelig sikker på at verkstedet har rett og at feilen ikke dekkes av forbrukerkjøpsloven.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...