Gå til innhold

Handleliste for ny PC til foto og videoredigering -Innspill?


Anbefalte innlegg

Jeg har tidligere bygget en god del PC'er, men har ikke hatt mulighet til å følge så godt med de siste par-tre årene. Derfor hadde jeg satt pris på om noen av de oppdaterte ekspertene her inne kan ta en titt på handlelisten jeg har satt opp hos Netonnet. Gi meg gjerne et lite vink på om denne komponentkombinasjonen er grei som den er eller om den bør gjøres noe med. :hmm:

(Jeg har skjermer, tastatur og alt annet som trenges utenform maskinen)

 

PC'en skal primært brukes til foto (Lightroom og Photoshop) og videoredigering (Premiere), men det hender jeg snubler innom et og annet spill i ny og ne.

 

(Skulle jeg primært brukt den til spilling ville jeg nok heller sett nærmere på en I7-5830K og en annen skjemkortløsning)

 

Link til handlelisten

 

(Jeg ser at handlelisten til Netonnet ikke registrerer korrekt antall; det skal være 2 stk. på minnebrikkene og harddiskene, men det er forsåvidt ikke så relevant i denne sammenheng.)

 

Er takknemling for alle innspill! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

2 stk. av minnebrikke-sett er jo veldig relevant i denne sammenheng :) (socket 2011-3).

 

Ser fint ut. Ville byttet PSU til denne http://www.netonnet.no/art/data/datakomponenter/stromforsyning/modulare/evga-supernova750g2/202020.7279/

Billigere er den også ..

 

Kan nevnes at R5 er ute i Define serien nå.

http://www.prisjakt.no/product.php?p=2898282

 

Husk å oppdater firmware på den SSD'n så fort du får den.

 

PS: i7 5830K ?

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Takk for kjapt og godt svar!

 

Eh... Liten skrivefeil på den CPU'en, ja... :)

I7-5930K skal det selvsagt være. Men anyway: Så vidt jeg har klart å lese meg til er det rett og slett ikke noe poeng i å velge I7-5930K fremfor I7-5820K med mindre man tenker å bruke 3-4 skjermkort. Jeg kommer maks opp i 2, selv om jeg tviler på at det blir aktuelt med mer enn 1.

 

Ser at den PSU'en du linker til er litt svakere enn den jeg opprinnelig hadde valgt, men jeg antar den holder i bøtter & spann uansett. Har den også andre fordeler enn at den er rimeligere?

 

Og takk for tips ang. oppgradering av firmware. Det hadde jeg ikke fått med meg, må jeg innrømme..

Lenke til kommentar

Jeg tror jeg ville ha makset ut minne på den. Videoredigering får aldri nok minne :)

 

Men flaskehalsen til å begynne med er nok HDD. Om du har mulighet til å gå for en større SSD disk, så ville jeg gjort det. Da kan data du skal jobbe med ligge på SSD, det vil være endel raskere.

Den/de andre disken(e) kan brukes til lagring av video el.

 

Ellers er skjermkortet godt støttet i Premiere (det er gull verdt for rendring), så jeg tror det blir en bra arbeidsmaskin. :)

Lenke til kommentar

Du kan lese om strømforsyning hos Jonny Guru. Beste plassen som finnes for å lese om PSU'er.

 

Her er de to som er nevnt i denne tråden

http://www.jonnyguru.com/modules.php?name=NDReviews&op=Story&reid=380

http://www.jonnyguru.com/modules.php?name=NDReviews&op=Story&reid=369

 

Evga Supernova G2 > Corsair RM ... Sånn er det bare :)

 

Så lenge du ikke skal ha flere skjermkort så holder 750W lenge! Har du planer om crossfire med to R9 280X så kan du nok strekke deg litt lenger. EVGA G2 kommer i flere effektvarianter http://www.netonnet.no/art/data/datakomponenter/stromforsyning/modulare/evga-supernova850g2/202012.7279/

Lenke til kommentar

Takk til dere begge!

 

PSU

Er byttet ut på lista med EVGA SuperNOVA 750 G2. :-)

 

Minne

Enig, det hadde vært stas å fyllt den helt opp, men samtidig er det relativt lett å gjøre senere når bankkontoen har kommet seg etter traumatisk julegaveinnhandling...

 

HD

Skulle veldig gjerne hatt en større SSD, men samtidig.. Se forrige punkt.

En annen ting er at den maskinen jeg kjører på i dag har en 120Gb SSD. På den kjører jeg OS (Win 7) + de nevnte programmene og har fortsatt en del plass til overs. Alle data (bilder + videoer) ligger på vanlige HD'er. Optimalt skulle jeg hatt en tre-fire SSD'er på 3 Tb hver, men.. Det får vente litt. :)

Men for oppklaringens del: Hva tenker du at jeg hadde oppnådd med en større SSD, gitt at den fortsatt ikke var stor nok til at jeg kunne ha data på den?

 

Crossfire

Et lite spørsmål til som kanskje dere vet svaret på?

Som tHz sier så er skjermkortet sentralt når film skal rendres i Premiere. (Så jeg er glad han sier at det kortet jeg har valgt vil fungere godt til dette.)

Fungerer Crossfire slik at 2 slike kort vil halvere (evt. gjøre mye kortere) tiden maskinen bruker på å rendre?

 

Takker for all hjelp så langt, føler jeg begynner å nærme meg meg noe fornuftig!

 

PS! Har sett litt på Define R5, men det ser ut som om forskjellene er små og at det ikke kommer før om et par uker?

Lenke til kommentar

Minne

Enig, det hadde vært stas å fyllt den helt opp, men samtidig er det relativt lett å gjøre senere når bankkontoen har kommet seg etter traumatisk julegaveinnhandling...

 

HD

Skulle veldig gjerne hatt en større SSD, men samtidig.. Se forrige punkt.

En annen ting er at den maskinen jeg kjører på i dag har en 120Gb SSD. På den kjører jeg OS (Win 7) + de nevnte programmene og har fortsatt en del plass til overs. Alle data (bilder + videoer) ligger på vanlige HD'er. Optimalt skulle jeg hatt en tre-fire SSD'er på 3 Tb hver, men.. Det får vente litt. :)

Men for oppklaringens del: Hva tenker du at jeg hadde oppnådd med en større SSD, gitt at den fortsatt ikke var stor nok til at jeg kunne ha data på den?

 

Crossfire

Et lite spørsmål til som kanskje dere vet svaret på?

Som tHz sier så er skjermkortet sentralt når film skal rendres i Premiere. (Så jeg er glad han sier at det kortet jeg har valgt vil fungere godt til dette.)

Fungerer Crossfire slik at 2 slike kort vil halvere (evt. gjøre mye kortere) tiden maskinen bruker på å rendre?

 

Takker for all hjelp så langt, føler jeg begynner å nærme meg meg noe fornuftig!

 

PS! Har sett litt på Define R5, men det ser ut som om forskjellene er små og at det ikke kommer før om et par uker?

 

Minne er svært enkelt å øke, men ikke vent for lenge. RAM blir dyrere når det går ut av mainstream produksjon.

 

Angående SSD så er det avhengig av arbeidsflyten din. Om du har en 500GB-1TB SSD kan du kopiere inn råvideo du skal benytte og så gjøre prosjektet. Det kan flyttes tilbake til vanlig disk når det er ferdig eller lagt på hylla en stund. Poenget er å ha det man jobber på for øyeblikket på SSD.

Nå skal det sies at VIDEO ikke er fult så avhengig av random access som annen bruk, så vanlige disker er faktisk ikke så ille (bare sørg for å defragmenter disken din etter at du har lastet inn video). Dog er det merkbart.

 

Når det gjelder skjermkort så har Adobe en liste over skjermkort som er støttet.

http://helpx.adobe.com/premiere-pro/system-requirements.html

 

Jeg har kun benyttet et GTX Titan kort i Premiere selv, noe som fikk meg til å le litt... for det var latterlig hurtig :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...