Gå til innhold

Yet another PC vs Mac


Anbefalte innlegg

Så, da sitter jeg her. Har innmari lyst på nye iMac Retina 5K til 25.000,- (litt oppgradert), men synes det er i overkant mye - og antakelig overkill for mitt bruk. Men, har en MBP som jeg liker svært godt og foretrekker OSX over Windows. Her vil jeg også måtte kjøpe eksterne harddisker, da det bare er med 256 SSD.

 

Så har jeg sett på denne: https://www.komplett.no/komplett-home-i80/10929?utm_medium=email&utm_campaign=servicemail&utm_content=FirstService

 

Med Samsung 4K skjerm og noen små justeringer, kom jeg opp i 20.500,-, altså nesten 5.000,- mindre enn Mac.

 

Innerst inne vet jeg hva jeg vil gjøre, men siden det er snakk om såpass mange penger - og jeg vet at maskina fra komplett lettere kan oppgraderes trenger jeg flere pros/cons - og jeg trenger høre de fra dere som bruker maskinen til annet enn bare spill :)

 

Jeg bruker Dreamweaver og Photoshop. En del webdesign og billedredigering, altså. Så er det musikk... planen er å koble til noen finfine høytalere, samt å kunne streame musikk/film fra den nye maskinen. Jeg har kjøpt Logic for Mac på min MBP, til hjemmestudio. Det taler jo for iMac.

 

Jeg spiller lite, MEN... med en god spillmaskin vil jeg sikkert kjøpe Far Cry (4?) og liknende, da jeg synes det er moro en gang i blandt.

 

Jeg regner med at de fleste vil si at komplettmaskina er en MYE vassere maskin, med nye X99 og sånn... men, få nå høre. Vi jeg, som Macfan, angre på kompletts maskin?

 

Jeg spør vanskelig nå :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kommer ann på hva du velger som Pc komponenter da du justerte :)

 

Ser at det var vel bare ett bytte, hovedkort, til Gigabyte GA-X99-Gaming 5.

 

970 kortet var jo veeeeldig dyrt, for en som med stor sannsynlighet kommer til å bruke mest tid på Counter Strike :D

Endret av T@ngoTerje
Lenke til kommentar

Er selv fan av OS X og syntes det er trist å bruke Windows på skole-pcer og lignende. Det er selvsagt mulig at du syntes det blir lettere å bytte enn meg, men jeg hadde definitivt valgt iMacen.

 

EDIT: Jeg bruker også mye Dreamweaver, og det syntes jeg er mye mer komfortabelt å bruke på Mac siden Command-knappen er så godt plassert på tastaturet i forhold til C og V-knappene. (til klipping og liming) Det tar mye kortere tid å trykke f. eks Cmd+C enn Ctrl+C.

 

Som noen andre har nevnt er Windows-PCen bedre ytelsesmessig, og den har bedre støtte for oppgradering, men jeg tror at Macen skal være plenty for ditt bruk, også Far Cry 4. Her er det en test av grafikkkortet i iMacen, og lenger ned på siden står det hvordan det greier Far Cry 4, på low, medium, high og ultra.

Endret av Flipsen
Lenke til kommentar

Er selv fan av OS X og syntes det er trist å bruke Windows på skole-pcer og lignende. Det er selvsagt mulig at du syntes det blir lettere å bytte enn meg, men jeg hadde definitivt valgt iMacen.

 

Det er nettopp det... Jeg meldte meg på Windows 10 Technical preview og la det inn på en laptop jeg vanligvis bruker til linuxtesting. Syntes forsåvidt det gikk OK, men etter et par uker var jeg drittlei og irriterte meg ganske mye på hele windows. OSX.. er bare smooth, uansett :) (synes jeg, for ikke tråkke på noens tær).

Lenke til kommentar

Eg hadde lett valg komplett maskina også. (eg følar osx laga for 3 åringar, men om du likar det er sikkert osx kjempe flott) Du kan jo også intallere win på macen om du ønskar.

Men til deg du beskrivar (utanom farcry) virkar jo iMacen som eit kurant val. 2GB videominne blir fort for lite til speling på 1080p og oppover.

 

Veit om fleire som har bytta ut logic med Ableton Live, og vert meget fornøgd med windows. Eg meinar at på windows bør du vere forsiktig med kva lydkort du veljer pga drivar forsenkingar.

Endret av sogndal94
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ville lett ha valgt 4k skjerm og en selvbygd pc.

970 er på ingen måte et dyrt kort, men selv på iMac vil du slite med å spille spill med ordentlig fps, og ivertfall ikke i 5k, men ikke forvent at du klarer å kjøre spill i 4k på PC'en heller.

 

Velg en komplett PC om du ikke vil bygge selv. Kjør på med 970, det kortet holder til de alle fleste formål, du sparer en god del penger på dette også og maskinen kan du bruke til langt mer enn iMac'en.

Endret av xClaymanx
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...