Gå til innhold

Oppgradering PC-komponenter - forslag ønskes!


Anbefalte innlegg

Hei

 

Frykter at hovedkortet mitt er gått på min eksisterende konfigurasjon (Asus P5K med Q6600 CPU). Lurer derfor på hva jeg bør kjøpe av hovedkort, CPU og minne (resten ser jeg for meg å kunne gjenbruke). Er ute etter en kraftig pc som kan leve like lenge som de komponentene jeg nå må bytte ut. Bruker ikke pc'en til gaming, har ikke tenkt å overklokke, bruker mye bildebehandling.

 

Har satt opp denne konfigurasjonen:

https://prisguiden.no/liste/151278

 

Usikker på alle komponentene.

 

Prosessoren er valgt ut fra at den er kraftig og ny, synes dog den er dyr så om det finnes akternativer som er billigere, men omtrent like kraftige er jeg interessert i det.

 

CPU-kjøleren er valgt fordi den er Intel og skal passe til sokkelen... Er ute etter noe som støyer minst mulig og som er enkel å installere.

 

Om jeg går for en annen CPU kan jeg da gjenbruke min eksisterende DDR3 RAM fra mitt nåværende hovedkort? Er det eventuelt å anbfale?

 

Hvilken praktisk effekt har klokkefrekvensen på RAM'en? Er det stor forskjell på DDR3 og DDR4? Er den RAM'en jeg har plukket ut ok eller bør jeg velge noe annet? Ønsker å kjøpe mer RAM, men har ikke råd nå slik prisen ser ut til å bli...

 

Hovedkortet valgte jeg fordi jeg har Asus hovedkort fra tidligere og det synes å ha fått bra kritikker, men igjen er jeg åpen for alternativer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

2011-3 er en fin plattform der, men prisene er relativt stive.

 

Her er et forslag på socket 1150. DDR3 prisene er mye snillere så med dette oppsettet + ett sett til med samme minnebrikker har du 32GB DDR3 til 5715,- eksl. frakt.

 

http://www.prisjakt.no/list.php?l=132242&view=m

 

Det vil yte rimelig bra det også!

 

Asus P5K er DDR2 minne. Du kan ikke gjenbruke disse uansett.

 

CPU kjøleren du har satt opp er søppel, desverre ...

Pass på at du får plass til den relativt store kjøleren jeg har satt opp (som er tilsvarende den Christian anbefaler).

 

PS: Vær OBS på at for å få støtte for nyere plattformen med en eldre PSU må man gjerne deaktivere enkelte av C States i BIOS. (C7 var det?)

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Takk for kjempegod input begge to! Har endret CPU kjøleren.

 

Nå er jeg blitt enda mer usikker enn hva jeg var før... Jeg ser at jeg får mer jern for pengene med å gå for 1150. Samtidig som jeg sjelden bytter ut ting så det er greit at det er fremtidsrettet når jeg kjøper det. Hva er den forskjellen ift fremtidssikring på disse to plattformene? Og har fremtidsskringen noe å bety - for når utstyret bør oppgraderes er uansett plattformen utgått...?

 

Hva ville dere ha gjort?

 

Har et stort kabinett Coolmaster Stacker så jeg antar at plass ikke er noe problem, eller er det ikke ift kabinettet du tenker Kyrre S?

 

Forstod ikke hva du mente med å deaktivere C States i BIOS, har en Corsair HX620W PSU. Må det gjøres noe i BIOS ift den? Hva er i tilfelle årsaken?

Lenke til kommentar

 

Hvilken praktisk effekt har klokkefrekvensen på RAM'en?

Til ditt bruk er frekvensen på minnet uvesentlig.

 

Jeg skal si at i Lightroom eller andre bildesoft det kan spille rolle. Med forter minne det er raskere arbeid og postprossesing. Ikke så stor rolle av CPU.

 

Forstod ikke hva du mente med å deaktivere C States i BIOS, har en Corsair HX620W PSU. Må det gjøres noe i BIOS ift den? Hva er i tilfelle årsaken?

Det er C6 og C7. De er for å spare energi, men gamle strømforsyninger kan i stedet slå av.

 

Jeg vil anbefale til deg z97/h97 og i5/i7 CPU i tillegg til 16 GB eller mer av fort minne.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Takk for alle innspill!

 

Kjøpte Asus X99-A, Intel 5820k, Crucial Ballistix Sport DDR4 2400MHz 32GB og Samsung SSD 840 EVO. Kjøpte RAM'en hos CDON.no, men de greide ikke/ville ikke lever til den prisen de hadde annonsert den til dermed så har det gått LANG tid med krangling, før maskinen nå er oppe å går.

 

Maskinen fungerer bra og er absolutt rask, men jeg må fremdeles vente på at Lightroom skal generere opp et RAW bilde i full format. CPU'en er ikke begrensningen, den er det såvidt belastning på, så hvor er flaskehalsen? Er det noe verktø kan kan bruke for å avdekke det?

 

Leste http://www.legitreviews.com/crucial-ballistix-sport-ddr4-2400mhz-32gb-memory-kit-review_151873hvor de testet samme type hovedkort, CPU og RAM, at de uten videre hadde greid å forbedre timingen på RAM'en fra 16-16-16-39 2T til 12-12-12-30 1T with 1.35V og økt frekvensen til 2666MHz. Om det er hastigheten på minne som er begrensningen kunne dette kanskje gitt effekt.

 

Har lett litt rundt i BIOS, men har ikke funnet frem til hvor jeg skal gjøre ovenstående endringer. Er det noen som kan fortelle meg hva jeg skal gjøre steg for steg for å få til det som er beskrevet i ovenstående avsnitt?

 

På forhånd takk!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...