Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Fra harddisk til SSD. Recovery fungerer som ikke


Anbefalte innlegg

Hei

 

Har byttet fra en eldre 500gb harddisk til en Samsung Evo 840 256GB i min HP Envy 14 (1240eo).

 

Kopierte recovery programmet til HP over på DVD via deres verktøy, byttet disker og kjørte igang. Alt gikk fint, brukte alle 7 diskene men når maskinen restartet for å innstallere videre kom det først opp noe ledetekst om at SSD'en var for liten, og deretter til et HP skjermbilde med "restoration incomplete". Dette var "systemgjenoppretting"

 

Når jeg prøver "gjenopprett fabrikkinnstillinger" får jeg beskjed at harddisken er mindre enn den som ble levert med maskinen og at jeg ikke kan fortsette.

 

Noen måte å omgå dette på? Er det noe noe jeg kan fjøre eller må jeg laste ned en iso av win7 og ta det derfra? Det er Home Premium 64 og den finner jeg ikke i norsk utgave.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan bruke Windows sin system avbildning for å gjenopprette Windows installasjonen (partisjon) til en ny disk enten den er ssd / hdd .

 

Har du problemer med størrelse må du ta hensyn til det i forkant.

Eksempel.

Du har system partisjon C på 100GB

Data partisjon D på 400GB hvor du også har installert programmer til.

Windows avbildning vil da kreve åt du tar avbildning av begge pårtisjonene for å gjenopprette.

Og da får man problemet om måldisk er mindre.

 

Jeg ville anbefalt deg Paragon Migrate OStoSSD , har du dette kan du klone C partisjon pluss oppstarts partisjon til SSD med resize muligheter i samme slengen.

Det kan kjøpes på nett og koster vel ca en "hundrings" nå.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Med 7 DVD disker har du nok ikke laget en recovery av kun blankt operativsystem.

Det blir heller ikke pr definisjon windows clean install om man bruker produsentenes recovery OS.

Klone recovery partisjoner og bruke F11 ville vært en bedre metode å prøve å få gjennomført.

 

Eller installere helt på nytt fra Microsoft ISO/DVD.

Men da får du aktivering/lisens problem.

Drivere finner du hos hp allikevel.

 

Alternativt finne oem cert xrm key file og kode

https://www.google.no/search?redir_esc=&client=tablet-android-samsung&hl=nb-NO&safe=images&oe=utf-8&q=hp%20envy%20slic%20oem%20slp&source=android-browser-type&qsubts=1416665695239&devloc=0#hl=nb-NO&q=hp+envy+14+windows+7+slic+oem+slp

 

 

 

Eller får du søke på nettstedet til HP om tips

http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?docname=c01860395&cc=no&dlc=no&lc=en&product=5098641

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Brente hp recovery dvd sett vil ikke funke på mindre drives dessverre.

http://forums.anandtech.com/archive/index.php/t-2222625.html

 

Så da har du de to mulighetene jeg har nevnt allerede.

Gjøre en fresh hp recovery installasjon med 500gb disken , migrere c partisjon til ssd etterpå.

Eller klone recovery partisjonen fra hdd til ssd og gjøre recovery med ssd drive som den eneste installerte.

 

Edit:

Om du har slettet recovery partisjonen har du gjort det litt vanskeligere for deg selv.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Sw for migrering kan du laste ned fra nettsiden dems.

Bør vel gjøre uansett for siste versjon.

Mener den kun sjekker om den finner en tilknyttet samsung ssd så du trenger ingen sw key.

 

Kabel/adapter må du kjøpe.

Jeg har brukt å kjøpe et 2.5" sata enclosure så bruker jeg dette videre som ekstern disk med hdd som tas ut.

 

Sist gang kjøpte jeg noen slike hos DI . Funker helt greit.

https://www.dustinhome.no/product/5010745427/external-cabinet-25-sata-6gbs-usb-30-black

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Hei,

 

Litt off topic, men jeg har selv en HP Envy14 som jeg slet litt med og tenkte å dele litt kjennskap. Da jeg installerte "clean" windows fra scratch på den for å slippe HP sin software, slet jeg med å få WiFi til å fungere. Jeg løste det til slutt med å flashe BIOS med en modifisert utgave som støttet en modifisert driver. Om du klarer å bruke HP sin egen software er jobben din enklere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...