Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Legging av bruddskifer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei,

 

Er ingen ekspert og hadde du sagt at skiferen er lagt rett ville jeg ikke tenkt tanken på å protestere engang. Ja det ser strøkent ut spør du meg.

 

Har tenkt legge argentinsk bruddskifer som er mørk. Tanken videre er å legge lys brostein imellom hvis du ser dette for deg.

Vurderer også Alta-skifer men denne er noe lysere og også sterkere.

 

har heller ikke tenkt støpe den men legge det i pukk/småsten eller hva det enn heter på fagspråket

Endret av tombaj
Lenke til kommentar

Jeg er heller ingen ekspert på skifer, men jeg arbeider i et firma som driver med blant annet det.

 

Argentinsk skifer har jeg ikke noe erfaring med. Altaskifer er blant de mer slitesterke, og veldig god skifer, men kan være noe vanskelig å tilpasse (jeg har kun vært med på å sage). Oppdalskifer er den enkleste å hugge, og er nok den vi (i firmaet) bruker mest når det kommer til bruddskifer som skal tilpasses.

 

Hva du mener med brosteinen ser jeg ikke helt for meg (men brostein har jeg generelt mer greie på enn skifer om du lurer på noe).

 

Når det kom til eksempelbildet jeg la ut så har de der brutt nesten alle regler angående mønster. Det går mye på estetikk, men også på styrke. Her er noe av hva en bør forholde seg til:

1. Hver helle skal ha minst 4 kanter (helst mer)

2. Ingen gjennomgående fuger (fugen kan kun gå langs to heller før den må brytes med minst 15 cm (litt avhengig av dimmensjonen, så klart) overlapp/forbant

3. Ingen spisse vinkler, hold deg over 60 grader

4. Ingen kanter skal gå innover i hellen (se hellen på hushjørnet til høyre for døren, denne har to slike...og en for spiss vinkel)

5. Ikke mer enn 3 hjørner kan møtes (det ser det faktisk ut som om de har fått til)

 

Regel nummer 2 "må" en av og til bryte, men hold det til et absolutt minimum.

Endret av Sentenza
Lenke til kommentar

Vet ikke helt hvordan forklare brostein mellom skiferplater annet enn det setningen sier. Det blir 1 enkel rekke med plater mellom. Så et bilde av det på nett for en tid siden men finner det selvfølgelig igjen nå....

 

Brostein type roriz 8/10

Endret av tombaj
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...