Gå til innhold

Trenger hjelp med bruk av bindestrek


HatakeK

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har fått i oppdrag av min bestefar å lage en forside for hans vitsebok. Han ønsker at tekst på forsiden skal formidle noe ala "Pelles gode vitser. Noen litt på kanten, og noen over" - noe i den duren.

 

Jeg er ganske sikker på at setningen "Litt på kanten vitser" er dårlig norsk. Skal det være "Litt-på-kanten-vitser" eller "Litt på kanten-vitser"? Noe annet, kanskje?

 

Hvis du ellers har forslag til tittel/tekst - fyr i vei! :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Litt-på-kanten-vitser. Bindestrek mellom alle ledd i en slik konstruksjon, ellers blir det fort til at man fokuserer på enheten kanten-vitser, mens resten havner i skyggen.

 

Takk! Hvis jeg kan spørre videre:

 

"Pelles litt-på-kanten-vitser (og noen litt over)"

"Pelles litt-på-kanten-vitser - og noen litt over"

 

Kan man skrive det slik? Budskapet er jo at noen av vitsene er litt kanten, mens andre er litt over kanten. Altså, "Pelles litt-på-kanten-vitser - og noen vitser litt over kanten". Kan det skrives som over, eller blir dette klønete/utydelig?

Lenke til kommentar

Jeg stemmer for parentes. Det blir så mange streker ellers, og med parentes virker det mer humoristisk på et vis. Som et tillegg med glimt i øyet (det er litt hysj-hysj, litt hemmelig); tankestreken mangler det glimtet. :p

 

Når det uansett er humoristisk ment så er det lov med en litt klønete formulering. Utydelig er det dog ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det skal i hvert fall ikke brukes bindestrek for å ta kunstpause. Her skal det være tankestrek – nærmere bestemt kort tankestrek. Sånn ellers synes jeg begge alternativene får frem meningen.

 

OT, men hvordan finner jeg/får jeg til tankestrek? Det er et savn av og til. På min pc er det ingen tast for det, bare for bindestrek og understrekning.

Lenke til kommentar

Takk for svar. Jeg har ikke numerisk tastatur, dessverre.

Litt klossete men hvis du bruker Windows, trykk Win+R (0d8a4985-b5e2-41a6-a1b6-e4bafb517937_92.+R) på tastaturet og skriv inn «charmap». Ellers brukte jeg før å søke etter «dash» på Google og kopiere tegnet.. Noe bedre har jeg ikke et forslag til uten ekstra programvare som kjører hele tiden.

Lenke til kommentar

 

Takk for svar. Jeg har ikke numerisk tastatur, dessverre.

Litt klossete men hvis du bruker Windows, trykk Win+R (0d8a4985-b5e2-41a6-a1b6-e4bafb517937_92.+R) på tastaturet og skriv inn «charmap». Ellers brukte jeg før å søke etter «dash» på Google og kopiere tegnet.. Noe bedre har jeg ikke et forslag til uten ekstra programvare som kjører hele tiden.

 

 

Takk til deg også. Jeg skal se hva jeg kan finne ut :).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...