Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Laptop som låser seg og får rar lyd


Anbefalte innlegg

Min kjære laptop er syk. Har hatt en venn som er selvutnevnt dataekspert innom for å prøve å finne ut av det, men han skjønte ingenting. Det eneste rådet jeg fikk var å kaste pc´n i søpla og kjøpe Mac, noe som ikke er noe alternativ akkurat nå :roll:

 

Pc´n er altså en snart 3 år gammel Acer Aspire. Har fungert utmerket frem til for ett-par måneder siden. Da begynte den å tulle når jeg skulle vekke den fra dvalemodus. Det skjedde ikke bestandig, men noen ganger var det akkurat som den låste seg, alt gikk i sirup, og det kom en slags prrrrr-lyd fra den som ble gjentatt og gjentatt. Som om noe har gått i heng, eller noe ikke starter - kan jeg tenke meg.

 

De gangene dette skjedde måtte jeg slå av pc´n fysisk, med knappen, og når det startet igjen var alt i orden.

 

Men for 3 uker siden fikk jeg problemer da jeg slo på pc´n om morran. Prrrr-lyden var der, det gikk ikke an å trykke på noe, det var som om pc´n jobbet og jobbet med noe, sånn helt for seg selv. Siden da har jeg hatt problemer hver dag. De siste to ukene har ikke pc vært avslått, kun i dvale. Selv etter kort dvale så kan det ta alt fra 30 minutter til 4-5 timer før jeg kan bruke den.

Jeg kan se på bilder, men det går veldig tregt å kopiere til ekstern harddisk. Jeg får åpna nettsider når den er i godlune, men det er mye som krasjer, spesielt denne shockwave flashplayer (eller hva den heter). Jeg kan ikke se videoer og filmsnutter, da låser pc seg etter ei stund.

 

Jeg får kjørt virusscan, finner ingenting der. Hvis jeg slår av pc, så prøver den å installere oppdateringer, men klarer det ikke.

 

Det som hele tiden går igjen er denne gjentatte prrrr-lyden (tenk dere kattemaling, høres sånn ut) når pc´n ikke vil virke. Når den virker, så er lyden borte.

 

Jeg hadde ikke installert eller oppdatert noe i forkant av problemene, de startet helt plutselig. Jeg har kun PS og et annet bilderedigeringsprogram på pc´n, og en haug med bilder, men ingenting annet installert. Ikke spill, ikke noe annet.

 

Noen som har det miste av formening om hva som kan være galt??

 

(Jeg har en videosnutt av den rare lyden, men pc nekter meg å få den overført fra kameraet :hm: )

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har fryktet at det er CPU´en ja... men ville den ikke da være enten dau eller levende?

Jeg synes det er så rart at den virker perfekt innimellom, men i og med at den verken kan slås helt av eller oppdatere noe, så er det jo helt klart noe veldig galt et sted.

 

Ang. Acer, så har jeg en gammel Aspire som er 8 år gammel, og den funker enda - selv om den er treg. Men mulig nyere pc´er blir laget for å vare i bare 2-3 år :hm:

Lenke til kommentar

Jeg liker PCn mine slik jeg liker mennene mine; vare lenge. Derfor har jeg gitt opp på laptops, og innså for lenge siden at stasjonær er en mye bedre investering. Det er vell ingen grunn til at laptops skal "dø" før en desktop, men det har vertfall vert mitt tilfelle så lenge jeg kan huske.

En laptop kan så klart ikke sammenlignes med en stasjonær PC når vi snakker spill, men til surfing, jobb-mail eller serier når en spiller på Playstation (grinder for trophy etc..) så er laptop'en gull verdt.

Lenke til kommentar

CPUen er ikke dau. Da hadde vært heldødt (hele tiden).

 

Du sier bare setter den i dvale ,

Problemet da er at du har med deg eventuelle sw problemer når den vekkes igjen.

Du må eliminere sw problemer , med win 8 må du holde shift key nede mens du trykker "starte på nytt" for å initiere og restarte alle prosesser.

Gjør det.

 

Annet enn det kan de være overoppheting grunnet feilende vifter eller støv og bøss -som nevnt over.

Overoppheting av grafikk kort skaper problemer som du har.

Samme med en feilaktig harddisk med sectorfeil der kritiske filer/data for operativsystemet ligger.

 

 

Det er en fordel også på et forum som dette at du opplyser om fullt merke og modell nummer.

Da det kan være kjente problemer med spesifikke versjoner og utgave laptopper.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Takk for alle svar.

 

Jeg tror på teorien om at det kan være støv i vifta. Eller kattehår, de sniker seg nå inn overalt ;)

Vifta går forøvring mer enn normalt, men den starter og stopper hele tiden, akkurat som den aldri kommer helt igang.

 

Er det trygt å skru opp pc´n og prøve å "blåse" ren vifta altså? Jeg har aldri åpnet en bærbar før, men jeg har vel ingenting å tape.

 

Ang modell er dette en Acer Aspire 5742G. Core i5-460M processor. Har windows 7.

 

Skal prøve å få starta på nytt. Sist jeg prøvde, så begynte pc´n å installere ei oppdatering, og den brukte tiiiimevis på det, sto hele natta... men da jeg skulle starte igjen nesten morgen, så hadde den aldri slått seg helt av, bare gått i dvale. Har også fått blåskjerm en gang, men den forsvant før jeg klarte å lese hva som sto der.

 

Er det mulig å starte på nytt uten at den installerer oppdateringene som ligger der?

Lenke til kommentar

Dette blir gjetting, men det er ikke usannsynlig at lageret på harddisken er tørt/slitt, slik at lesing av filer/skriving til disk blir unøyaktig og diskene vibrerer og lager lyd. Bortsett fra vifta, som ofte ryker, er harddisken den eneste mekaniske komponenten i laptopen som kan lage slike lyder(hvis du ikke har ssd).

 

Hvis vifta er årsaken til tregheten, skulle det bety at PC'en går varm, og bildet fryser/PC krasjer. Men det burde du kunne kjenne på undersiden som da blir veldig varm. Lån en tom harddisk, og installer OS på den, og se om det løser saken. Hvis du ikke får tak i en, kan du få en gammel av meg.

 

Er det harddisken som er årsaken, er det viktig å sikkerhetskopiere viktig innhold før den dør helt.

Lenke til kommentar

Dette blir gjetting, men det er ikke usannsynlig at lageret på harddisken er tørt/slitt, slik at lesing av filer/skriving til disk blir unøyaktig og diskene vibrerer og lager lyd. Bortsett fra vifta, som ofte ryker, er harddisken den eneste mekaniske komponenten i laptopen som kan lage slike lyder(hvis du ikke har ssd).

 

Hvis vifta er årsaken til tregheten, skulle det bety at PC'en går varm, og bildet fryser/PC krasjer. Men det burde du kunne kjenne på undersiden som da blir veldig varm. Lån en tom harddisk, og installer OS på den, og se om det løser saken. Hvis du ikke får tak i en, kan du få en gammel av meg.

 

Er det harddisken som er årsaken, er det viktig å sikkerhetskopiere viktig innhold før den dør helt.

Slitt harddisk? Jeg visste ikke at det gikk an engang. Hvordan kan det skje?

Kan pc´n da virke helt normalt i lange perioder, for så å "låse seg" igjen?

 

Pc´n er ikke unormalt varm under.

 

Jeg er ganske grønn på sånne tekniske ting, så hvordan installerer jeg OS på en tom harddisk?

Lenke til kommentar

 

kaste pc´n i søpla og kjøpe Mac

 

Takk for meg :)

 

Neida, men en 3 år gammel Acer Aspire? :nei: Det er nok ikke virus (virus lager ikke lyd lol)

Det er sikkert CPU'en som har dævva. Men jeg lar folk med FAKTISKE IT-kunnskaper ta over.

 

 

Takk for meg :)

 

I alle årene jeg har mekket på data, har aldri cpu vert problemet.

Så sier som flere sier, sikker snurre disken som sliter.

I dag er det ikke virus som er hoved problemet, men heller hester og spyware.

 

Folk som sier slik, kast pc og kjøp mac hjelper ingen.

Endret av Kjetil Lura
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...