Gå til innhold

Ekstrakjøling til stasjonær PC


Anbefalte innlegg

Hei,

Trenger mer kjøling til PC-en min og lurer på hva jeg bør kjøpe av kjøling som jeg kan skru på kabinettet.

 

Kabinett: Fractal Design Define R4 Black Pearl (Kan hende det er R3 men regner med det er samme sockets).

Link: https://prisguiden.no/produkt/fractal-design-define-r3-black-pearl-133320

 

Ser etter en vifte som er enkel og montere på siden/toppen, lavt/middels støynivå og selvfølgelig kvalitet i forhold til pris.

 

Setter pris på innspill!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva oppsett har du nå, og hvor ligger din problem :) Hva er temperaturer etc.

 

Du kan se på NoiseBlocker Black Series XL og PRO.

R4 kabinett med Intel i7-3770K og Gainward GeForce GTX 670.

Har av og til fått varsel på for høy CPU temperatur på 72-ish celcius (tror det er riktig enhet).

 

Lest at kabinettet bør ha litt ekstra kjøling.

Takker for svar!

 

EDIT: Er nokså sikker på at jeg har standardvifter.

Endret av Swendsen
Lenke til kommentar

CPU kjøler er et must ja.

 

Har du bare de 2 (?) medfølgende kabinettviftene har du jo også litt lav generell airflow. Sett inn et par 120/140mm vifter i tillegg til en god CPU kjøler. FD sine R2 (samme som du har, hvite vifteblader) vifter er helt OK og ikke for dyre (men støyer for mye på 12v imo)

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

CPU kjøler er et must ja.

 

Har du bare de 2 (?) medfølgende kabinettviftene har du jo også litt lav generell airflow. Sett inn et par 120/140mm vifter i tillegg til en god CPU kjøler. FD sine R2 (samme som du har, hvite vifteblader) vifter er helt OK og ikke for dyre (men støyer for mye på 12v imo)

Takk for svar!

 

Tror nok jeg blir til å kjøpe den CPU kjøleren som er nevnt ovenfor.

Når du snakker om 120/140/mm vifter. Skal de blåse inn i datamaskinen? Jeg har ingen anelse om hvordan air-flowen skal funkere innenfor et kabinett.

Som jeg ser det har jeg 3 vifteåpninger tilgjengelig, anbefaler du å sette f.eks. inn 2 vifter som blåser inn (regner med standarviftene blåser ut)? Og hva er forskjellen på 120mm og 140mm? Har det med åpningene å gjøre eller effekt?

Lenke til kommentar

140mm er best hvis du har muligheten. Tommelfingerregelen er luff inn i kabinett foran og bunn av kabinett, luft ut bak og på topp. Husk at varme stiger ;)

 

120mm har et mindre areal enn en 140mm vifte. Dette har med airflow å hjøre og hvor mye lufttrykk viften klarer å lage. Corsair AF 140 er fanske ok vifter. Eller har Noctua veldig gode vifter.

Lenke til kommentar

120/140 er jo bare størrelsen på viften (senter til senter for skruefeste på en side, i mm). FD sine kabinett støtter gjerne begge deler. Du får finne ut om du har R3 eller R4 og så leser du på hjemmesidene til FD hva som støttes.

 

Hvis du har en vifte INN foran, en vifte INN på sidepanelet og så har du en eller to vifter UT i topp/bak. Burde gjøre susen.

 

Av viftene som fulgte står nok en i front og en bak. (hhv inn/ut). Det er ikke rakettforskning dette, du finner fort ut hva som er best ved å logge temperaturer,

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

120/140 er jo bare størrelsen på viften (en side, i mm). FD sine kabinett støtter gjerne begge deler. Du får finne ut om du har R3 eller R4 og så leser du på hjemmesidene til FD hva som støttes.

 

Hvis du har en vifte INN foran, en vifte INN på sidepanelet og så har du en eller to vifter UT i topp/bak. Burde gjøre susen.

 

Av viftene som fulgte står nok en i front og en bak. (hhv inn/ut). Det er ikke rakettforskning dette, du finner fort ut hva som er best ved å logge temperaturer,

Har du et program som er ypperlig til å logge temperaturer på?

 

Tusen takk for hjelpen!

Lenke til kommentar

Takknemlig for svar folkens!

 

Siden jeg da bør bytte CPU-kjøler, hva kan man bruke for å fjerne gjeldene kjølepasta mellom CPU og kjøler? Noen husholdningsrekvisitter som er brukelige?

 

Har søkt, men aldri funnet noe skikkelig svar på hva CPU temp bør ligge på heller, noen som bare kan gi meg en enkel snarvei på det? :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...