Gå til innhold

CEFR-skala, vanskelig?


Vitis

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

B1-nivå er ikke så kjempevanskelig. Om du har fem i engelsk (både skriftlig og muntlig?), så kan jeg ikke skjønne at det ikke skulle gå greit.

 

Du kan sikkert finne nivåbeskrivelsene på nettet. I sin helhet er de jo ganske omfattende, men det var en relativt kort beskrivelse på wikipedia. Der står det litt om hva som kreves på dette nivået:

 

- Can understand the main points of clear standard input on familiar matters regularly encountered in work, school, leisure, etc.

- Can deal with most situations likely to arise while traveling in an area where the language is spoken.

- Can produce simple connected text on topics that are familiar or of personal interest.

- Can describe experiences and events, dreams, hopes and ambitions and briefly give reasons and explanations for opinions and plans.

 

En ide kan være å ta en titt på tidligere testsett brukt i den testen du skal ta. Den testen som søker å plassere språkbrukere B1 eller høyere i norsk, har veldig korte greie problemstillinger på den skriftlige teksten, ala "skriv om vennskap". Men det er jo ikke sikkert det er slik på den testen du skal ta, og det er vel også en muntlig del?

Endret av Badeand
Lenke til kommentar

Hvis du kan gjøre deg lett forstått og forstår godt hva andre sier, er du på B2-nivå eller høyere. ;)

 

 

Så enkelt er det vel egentlig ikke. Gjøre seg lett forstått i hvilke sammenhenger?På B2-nivå og over begynner vi å snakke om å ha bredde i sammenhenger språket kan brukes i.

 

Men det stemmer nok at en med såpass karakterer etter videregående rekker opp mot c1. På den andre siden er man ikke nødvendigvis spesielt godt trent i dagligspråk etter videregående, selv om man kan en god del avansert engelsk.

 

Men som sagt blir det neppe noe problem å bestå denne testen.

Lenke til kommentar

Det som gjerne er mangelvaren for oss nordboere, er ord og vendinger som relaterer seg til dagliglivets allehånde sammenhenger. Vi har gjerne et godt grep om grammatikken, og et godt vokabular ang mere formelle temaer, men i fraværet av en grunn, har vi gjerne en tendens til å ignorere engelsk for privatsfæren.

 

Så det ville antagelig være en fordel om man har mulighet til å ta seg noen uker i England f.eks i løpet av en sommerferie, slik at man får anledning til å venne seg til den daglige bruk av engelsk.

 

Hva slags praksis, forøvrig ?

 

Addendum:

 

Min anbefaling ovenfor gjøres uten tanke på testen - jeg tenker mere på å få inn noen uker sprogøvelse før man får det travelt med utøvelsen av det aktuelle fag.

 

Uansett: Good luck (and, as the theatre people tend to say: Break a leg!).

Endret av akroev
Lenke til kommentar

Det som gjerne er mangelvaren for oss nordboere, er ord og vendinger som relaterer seg til dagliglivets allehånde sammenhenger. Vi har gjerne et godt grep om grammatikken, og et godt vokabular ang mere formelle temaer, men i fraværet av en grunn, har vi gjerne en tendens til å ignorere engelsk for privatsfæren.

 

Så det ville antagelig være en fordel om man har mulighet til å ta seg noen uker i England f.eks i løpet av en sommerferie, slik at man får anledning til å venne seg til den daglige bruk av engelsk.

 

Hva slags praksis, forøvrig ?

 

Addendum:

 

Min anbefaling ovenfor gjøres uten tanke på testen - jeg tenker mere på å få inn noen uker sprogøvelse før man får det travelt med utøvelsen av det aktuelle fag.

 

Uansett: Good luck (and, as the theatre people tend to say: Break a leg!).

Jeg var både i New York, Edinburgh og Dublin i sommer så fikk inn litt dagligdags engelsk :) Jeg studerer vernepleier, og siste året har vi noe som heter utvikling - og systempraksis. I Norge vil det si at man legger stor vekt på tverrfaglig samarbeid, veiledning av andre ansatte og lignende. Jeg har foreløpig ingen anelse hvordan min praksis eventuelt blir i England, tror det bare er Norge som har vernepleie. Men takk for svar, får se om det blir en tur til sommeren igjen i et engelsktalende land :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...