Gå til innhold

Hjelp til kjøp av stasjonær PC til rundt 4000 kr


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg skal kjøpe ny stasjonær PC til min gamle far, og trenger hjelp til å velge ettersom jeg er Mac-bruker selv.

 

Maskinen han har nå er ihvertfall 8 år gammel og treg, så en ny maskin vil uansett være en forbedring, men vil ha en mest mulig pålitelig og stabil maskin innenfor prisklassen, som han kan leve med i flere år.

 

MAKSPRIS: Helst under 4000 kr, men kan strekke meg til 5000 om nødvendig.

 

BRUKSOMRÅDE: I tillegg til vanlige ting som epost, surfing, tekstbehandling, skal maskinen brukes til bilderedigering og slektsforskningsprogrammet Embla. Den skal ikke brukes til gaming av noe slag.

 

Jeg har sett på noen ulike modeller, men vet lite om hvilke merker som er mest pålitelige:

ACER Aspire TC 120 3595,-

https://www.komplett.no/acer-aspire-tc-120/816176?cks=ASS&assoc=D17C9206-4ABF-4D73-94BE-9D52E5984D4D

Er denne AMD CPU'en bra nok?

 

Eller bør jeg opp i denne klassen:

Acer Aspire XC605 4995,-

http://www.elkjop.no/product/data/stasjonar-pc/ACDTSRPEQ071/acer-aspire-xc605-stasjonar-pc

Eller denne:

http://www.netonnet.no/art/data/stasjonaer-data/desktop/asus-k30ad-nr009s/202919.3012/

 

Blir veldig takknemlig for tips!

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fra det jeg kan se, så vil ACER Aspire TC 120 kunne kjøre Embla fint. Men kommer an på hvor heavy bilderedigering faren din skal drive med. Den vil kunne håndtere vanlig bilderedigering.

 

Derimot så vil Acer Aspire XC605 være å tenke litt fremover i tid og vil være en god maskin lengre enn den andre. Jeg ville nok ikke hatt noen av disse i 8 nye år.

 

Til 5000 kr så får du en vesentlig bedre pc som vil vare lengre, så hvis du kan bruke de 1000 kronene ekstra så vil du merke det. Men den til 4000 er også et godt kjøp dersom den er den grensen du har satt deg. Hvis du velger å kjøpe den til 4000, så tror jeg ikke du vil angre og da har du også 1000 ekstra som du kan bruke når du vil bytte ut denne(Dersom du sparer dem riktignok :p)

Lenke til kommentar

Tusen takk for svar! Bygging er dessverre uaktuelt, det skal være en bursdagsgave så jeg har ikke tid til å sette meg inn i det.

 

Faren min skal ikke drive med veldig heavy bilderedigering, så da satser jeg på at Acer Aspire TC 120 er tilstrekkelig bra til hans bruk, selv om XC605 er raskere.

 

Dessuten kom jeg på at jeg må kjøpe Office-pakka også siden den han har er gammel og utdatert, så da går det en tusing der også.

Lenke til kommentar

Du kan oppgradere den han har med en pakke som inneholder hovedkort/ram/cpu og sannsynligvis psu. Det får du billigst hos netonnet.no. Det blir 1500-2000 for hardware, grei ytelse. Et rimelig grafikkort i tillegg pluss OS pluss Office. Resten av den gamle duger sannsynligvis fortsatt. Det blir litt egeninnsats, men det går fort.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...