Gå til innhold

[Løst] Jeg må betale Chess 50 kr for å få nummeret?


Anbefalte innlegg

Jeg bestilte et nytt nr, sim-kort osv fra Chess og fikk dette tilsendt i posten. Tok aldri i bruk dette, det ble bare liggende og til slutt deaktivert fordi jeg ikke satt inn penger (kontantkort). Nå vil jeg gjerne beholde nr, men bytte til Telipol. Det jeg lurer på er om jeg først må sette inn 50 kr hos Chess og deretter bytte. Chess sendte denne mailen:

 

"Da er nummeret oppe og går innen 20 minutter. Ved kontantkort, må en fylle på minimum 50kr i løpet av 12 måneder. Nummer *fjernet* ble kansellert siden det hadde gått 12 måneder siden sist påfyll. Nummeret blir automatisk kansellert om en uke om det ikke blir fylt på minimum 50 kr. For å slippe dette, anbefaler jeg å fylle på minimum 50kr en av de neste dagene. Dersom det skulle være noe, er det bare å slå på tråden eller svare på denne mailen."

 

Spør her siden Chess fort kan finne på å formulere seg på en måte som får det til å se ut som at jeg må sette inn disse pengene, selv om det kanskje ikke var tilfelle.

 

Edit: "siden sist påfyll" er en ganske upresis formulering siden jeg aldri har satt inn penger.

Endret av oscrue10
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-366407

Jeg forstår ikke helt formuleringen deres heller: de sier det ble kansellert. Men så sier de at det blir kansellert (igjen?) hvis du ikke fyller på penger? Har du lest vilkårene? Det er disse de må forholde seg til mot deg som kunde, så se gjerne om du finner svaret der!

Lenke til kommentar

Jeg forstår ikke helt formuleringen deres heller: de sier det ble kansellert. Men så sier de at det blir kansellert (igjen?) hvis du ikke fyller på penger? Har du lest vilkårene? Det er disse de må forholde seg til mot deg som kunde, så se gjerne om du finner svaret der!

Om ting ikke har forandret seg siden jeg jobbet der så skjer følgende:

Når det ikke har vært utgående aktivitet og påfyllinger på nummeret i løpet av en viss periode så blir det først sperret i ca et par uker eller noe slikt.

Om man ikke "gjenoppliver" det med å lade og ringe så avsluttes det etter de to ukene.

 

Etter at det er avsluttet havner det i en form for karantene i seks måneder (om jeg husker rett) der det fortsatt kan reaktiveres på siste eier før det går tilbake til operatøren som opprinnelig eide nummeret og hvem som helst kan ta det igjen. Da er det stort sett i praksis tapt for alltid i forhold til personen som sist eide det.

 

Dette er grundig dekket i vilkårene og årsaken er først og fremst at prepaid i så stor grad ses på som et bruk-og-kast produkt der folk kjøper prepaid-pakker i butikk og kaster SIM så fort pengene som kom i pakken er brukt opp, som igjen har ført til at ledige telefonnummer er mangelvare her i landet.

 

Om de kan holde det aktivt for OP frem til en utportering er utført blir vanskeligere å svare på da det er avhengig av hva Chess er villige til der og da, samt nåværende rutiner rundt det hele.

Bør kanskje også nevne at om de sier nei og OP må fylle på penger så trenger det ikke nødvendigvis å ha noe som helst å gjøre med å bry seg om de pengene fra Chess sin side, men at andre metoder for å holde det aktivt krever mer arbeid enn de vurderer at det er verdt.

Systemet er tross alt designet for at automatikken skal gå sin gang. Få muligheter for overstyring da det ofte misbrukes og kødder til ting.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...