Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvor lang rekkevidde på Passat Hybrid?


hjefre

Anbefalte innlegg

Skrevet

Avhengig av hvordan saken er laget kan det stemme.

Men sånn som en del av (alle?) elbilene (og også noen hybrider, trolig alle) gjør det er det faktisk slik at man først bremser kun med motorkraft også når du bruker bremsepedalen, før den så kjører på med bremsesystemet først når man ber om nok bremsekraft til at det er nødvendig med mer enn motorbrems.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Avhengig av hvordan saken er laget kan det stemme.

Men sånn som en del av (alle?) elbilene (og også noen hybrider, trolig alle) gjør det er det faktisk slik at man først bremser kun med motorkraft også når du bruker bremsepedalen, før den så kjører på med bremsesystemet først når man ber om nok bremsekraft til at det er nødvendig med mer enn motorbrems.

 

Motorbrems i Elbil finnes vel ikke i prinsippet...

Endret av Nasciboy
  • Liker 1
Skrevet (endret)

 

Avhengig av hvordan saken er laget kan det stemme.

Men sånn som en del av (alle?) elbilene (og også noen hybrider, trolig alle) gjør det er det faktisk slik at man først bremser kun med motorkraft også når du bruker bremsepedalen, før den så kjører på med bremsesystemet først når man ber om nok bremsekraft til at det er nødvendig med mer enn motorbrems.

Motorbrems i Elbil finnes ikke...

 

Haha, der kom pirkemesteren ja.

Greit nok, motoren går over i regenerering, og ja, det er motoren som gjør det..

Når motoren går over til regenerering er det i realiteten motoren som bremser, og motorbrems blir ikke nødvendigvis feil å si.

 

Som du sikkert kjenner til har motoren i elbilene evnen til å både være motor (forbruker) og generator (omdanne bevegelsesenergi til elektrisitet)

Endret av Snylter
Skrevet (endret)

 

 

Avhengig av hvordan saken er laget kan det stemme.

Men sånn som en del av (alle?) elbilene (og også noen hybrider, trolig alle) gjør det er det faktisk slik at man først bremser kun med motorkraft også når du bruker bremsepedalen, før den så kjører på med bremsesystemet først når man ber om nok bremsekraft til at det er nødvendig med mer enn motorbrems.

Motorbrems i Elbil finnes ikke...

 

Haha, der kom pirkemesteren ja.

Greit nok, motoren går over i regenerering, og ja, det er motoren som gjør det..

Når motoren går over til regenerering er det i realiteten motoren som bremser, og motorbrems blir ikke nødvendigvis feil å si.

 

Som du sikkert kjenner til har motoren i elbilene evnen til å både være motor (forbruker) og generator (omdanne bevegelsesenergi til elektrisitet)

 

 

Problemet ditt er vel at regenereringen i seg selv ikke skaper nok motstand til å fungere bra som brems som den vi kjenner i forbrenningsmotorer.

Endret av Nasciboy
Skrevet

Problemet ditt er vel at regenereringen i seg selv ikke skaper nok motstand til å fungere bra som brems.

Regenereringen skaper nok motstand til å bremse en god del, men det er som sagt også slik at de hra mekaniske bremser selv på elbilene, disse mekaniske bremsene brukes når regnereringen ikke holder.

 

Jeg husker godt fra prototypen av elektrisk Mini var i skuddet, der var det såpass mye motstand i regenereringen at produsenten valgte å la bremselysene tennes med en gang man slapp gasspedalen.. Bilen bremset såpass mye når man slapp gasspedalen at det opplevdes som brems.

 

Jeg tror du bør finne et annet jorde.

Skrevet

 

Problemet ditt er vel at regenereringen i seg selv ikke skaper nok motstand til å fungere bra som brems.

Regenereringen skaper nok motstand til å bremse en god del, men det er som sagt også slik at de hra mekaniske bremser selv på elbilene, disse mekaniske bremsene brukes når regnereringen ikke holder.

 

Jeg husker godt fra prototypen av elektrisk Mini var i skuddet, der var det såpass mye motstand i regenereringen at produsenten valgte å la bremselysene tennes med en gang man slapp gasspedalen.. Bilen bremset såpass mye når man slapp gasspedalen at det opplevdes som brems.

 

Jeg tror du bør finne et annet jorde.

 

 

Den saken må du vise meg... ikke for å være frekk men hukommelsen din er ikke for meg en god nok dokumentasjon.

Skrevet

Det er klart jeg har dokumentasjon på at den har heftig regenerering, hva gjelder biten med bremselysene er det fortalt meg av en god kompis som på tidspunktet var journalist og prøvekjørte bilen.

 

Caranddriver skriver i artikkelen http://www.caranddriver.com/reviews/2009-mini-e-short-take-road-test :

 

To stretch the Mini E’s range, its regenerative braking (when the motor becomes a generator) is rigged like a locomotive dead-man’s switch. Indeed, the Mini E stops from 70 mph in 186 feet using the brake pedal, 677 feet just by lifting off the gas. Fall asleep, and the Mini E may just park itself before leaving the roadway.

 

Min kommentar:

677 fot er ca 206 meter, med en hastiget på ca 112km/t er dette ganske heftig til å i følge deg ikke ha noen bremseeffekt :)

 

 

Bilnorge.no skriver i artikkelen http://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=33328&tid= :

Hundre til null skjer raskt når du slipper gasspedalen. Da trer en generator i funksjon som tar vare på energien når bilen deselererer. På vår runde i Münchens gater var det bare så vidt vi benyttet bremsepedalen.

  • Liker 1
Skrevet (endret)

Ok... får bøye meg litt i støvet her. Tok skammelig feil og det visste jeg egentlig ganske fort så det siste innlegget med dokumentasjon kunne jeg egentlig spart meg, det sørget kun for at jeg ble gruset enda mer :hm:

Endret av Nasciboy
  • Liker 1
Gjest Slettet+6132
Skrevet

Har en Prius gen 2 og kan skrive under på at bremse-effekten ved "kun" regenerering er betraktelig mer enn på f.eks. en høykomp diesel (motorbrems med drivstoffkutt).

Og batteriet lades kjempefort opp under slike forhold (som nevnt av enn annen i tråden allerede).
F.eks. å "trille" ned fra Gjelleråsen mot E6'n så kobler *bensinmotor*-brems inn for å begrense regenerering ("overlade" batteri) da batteriet er fullt ila kort tid.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...