Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tviler på bedrifter under 40-50 ansatte vil vurdere å kjøpe annet enn vanlig PC til server eller leie server.

 

Fildeling og nettverkskriver er vel ikke stort problem med arbeidstasjon.

Værre er det med Active directory og Remote Installation Services

 

https://www.evry.no/tjenester/infrastrukturtjenester/datasenter/server-hosting-virtual-services/

 

Men til dette bør man ha kraftig fiber fra bayonette gjerne 1 gigabit eller 10 gigabit. Avhenging av hvor mange brukere som trenger hjemmeområdet. Husk med dette kan innlogging gå litt tregere avhening av avstand mellom klient og server.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Me har solgt fysiske serverar til bedrifter ned mot to tilsette. Ikkje at det lønner seg å ha det som ein fysisk men dei treng uansett ein server. Antall tilsette har ikkje så mykje å sei. Det har meir å sei kva dei jobbar med og kva behov dei har. Nokre har kanskje behov for jobbing mot database + publisering på web eller tilgang eksternt, mens andre berre skal dele word-filer eller liknande der eit NAS kan gjere jobben. Det skal ikkje så mykje til før ein burde velge Windows Server framfor Windows 7/8.

 

Dei fleste i dag er ute etter ein profesjonell løysning og då burde ein aldri sette opp ein vanleg PC som server, med mindre den køyrer server OS og har gode backuprutinar osv.. Ein vanleg PC har jo ikkje kvaliteten og stabiliteten til ein server.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Me har solgt fysiske serverar til bedrifter ned mot to tilsette. Ikkje at det lønner seg å ha det som ein fysisk men dei treng uansett ein server. Antall tilsette har ikkje så mykje å sei. Det har meir å sei kva dei jobbar med og kva behov dei har. Nokre har kanskje behov for jobbing mot database + publisering på web eller tilgang eksternt, mens andre berre skal dele word-filer eller liknande der eit NAS kan gjere jobben. Det skal ikkje så mykje til før ein burde velge Windows Server framfor Windows 7/8.

 

Dei fleste i dag er ute etter ein profesjonell løysning og då burde ein aldri sette opp ein vanleg PC som server, med mindre den køyrer server OS og har gode backuprutinar osv.. Ein vanleg PC har jo ikkje kvaliteten og stabiliteten til ein server.

Noe av programvaren blir kjørt fra server - mens ansattes maskiner er klientmaskiner for programvaren. I tillegg er det og ønske om god og enkel backupløsning fra de ansattes maskiner. Både til server og NAS for å ha backup liggende flere steder.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Nå skal ikke jeg drive med noe reklame. Men jeg driver nå og setter opp server til bedriften. Og faktisk min første server. Startet idag med installasjon av OS osv.

 

Vi eller jeg har valgt og kjøre backup til jottacloud. Noe vi syntes var fornuftig priset. I tillegg så har hver arbeidsstasjon backup mot jottacloud der jeg administrerer hvor my plass hver enkelt får.

 

Har også kjøpt 2 eksterne disker(støtsikre osv) som blir koblet til serveren etterhvert og som vi skal kjøre speiling/backup til. Så hver dag tar en av oss med oss den ene eksterne hjem. Mens den andre blir stående.

 

Mener at vi da skal ha ett ganske så bra bacup system. Samt at vi replikerer database og arkiv server mot server i Houston. Så de har også våre data på dette 1 gang i døgnet.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
Gjest Slettet-t8fn5F

Hvor mange ansatte ses det som fornuft hvis Server versjonen skal brukes?

Hvis dette har en sammenheng med bruk...

 

 

Fra en person og oppover.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...