Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Herpes, sliter med og tisse, gode tips?


litenkattepus

Anbefalte innlegg

Jeg fikk herpes på mandag denne uken og jeg gikk til legen på tirsdag og hun trodde det var herpes pga jeg hadde alle symptomene på det. Men jeg og kjæresten min har ikke hatt herpes før, vi har hatt sikker sex i ca 2måneder så jeg forsår ikke hvordan jeg kan ha blitt smittet og fått det. Har kun hatt en sex parnet på 2 år og det er kjæresten min.

 

Blemmer, svie, sårhet og rifter. Mistet matlyst, kvalmen, trøtt, sliten, kanskje feber også. Unngår alt av mat og drikke fordi jeg ikke vil gå på do og tisse fordi det er så ufattelig smertefult og jeg vet ikke om noen tips. Det gjør vondt å vaske meg forsiktig med en våt klut, vondt og spyle med dusjhodet også. Har mensen så må jo bytte ob, noe som også er vondt når jeg skal ta den inn.

 

Har fått piller og salve som skal hjelpe mot herpes. Dette er mitt første utbrydd og når jeg gikk til legen fikk jeg beskjed om at det var på det vondeste stadiet. Har selv ingen anelse om hvordan jeg skal ha blitt smittet, hvor lenge det varer, hjelp og råd om hvordan jeg skal kunne tisse uten og sitte og gråte å vri meg i smerte i 10-20min. Vil helst ikke prøve noe som svir mer enn når jeg tisser, plis jeg ønsker råd.

 

Takk på forhånd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her står det en del tips: http://www.progressivehealth.com/herpes-management.htm
Står bl.a. tips som:

-Gjør det vondt å tørke, bruk hårføner

-Ta ett varmt bad

-Ikke spis sur frukt og juice

-Osv

 

Jeg vil råde deg til å drikke mye vann isteden for å drikke veldig lite vann. Jo mindre man drikker, jo gulere blir det, og da svir det mer. Drikk masse vann, går gjerne rundt med en vannflaske.

 

Håper noen av tipsene kan hjelpe til det roer seg.

God bedring! :)

Lenke til kommentar

Jeg fikk herpes på mandag denne uken og jeg gikk til legen på tirsdag og hun trodde det var herpes pga jeg hadde alle symptomene på det. Men jeg og kjæresten min har ikke hatt herpes før, vi har hatt sikker sex i ca 2måneder så jeg forsår ikke hvordan jeg kan ha blitt smittet og fått det. Har kun hatt en sex parnet på 2 år og det er kjæresten min.

 

 

Takk på forhånd.

Har han slikket deg nedentil? Munnherpes kan smitte over dit også, og hvis han har hatt et lite "forskjølelsessår" inni munnen kan det godt hende at ikke har tenkt over at det faktisk er herpes engang.

 

Vært borti det der sjæl, kan trøste med at den første gangen er værst!

Lenke til kommentar

Herpes høres veldig ekkelt og fælt ut men det er ikke noe du vil ha hele tiden og mest normalt er den "snilleste" typen som bare vil bli mindre og mindre plagsom og ettervert kan det hende du ikke får det igjen og at utbruddene ikke kommer.

 

Jeg hadde dette 4 ganger trur jeg men den siste gangen er over 5 år siden. Legen sa det var herpes og det var den mest normale typen. Du kan få herpes viruset gjennom masse rart og mange har det MEN det trenger ikke bryte ut og bli til sår osv,

 

Håper du får orden på det.

 

Drikk mye vann, det hjelper veldig mot svie =)



Anonymous poster hash: bfe5f...5f0
Lenke til kommentar

 

Jeg fikk herpes på mandag denne uken og jeg gikk til legen på tirsdag og hun trodde det var herpes pga jeg hadde alle symptomene på det. Men jeg og kjæresten min har ikke hatt herpes før, vi har hatt sikker sex i ca 2måneder så jeg forsår ikke hvordan jeg kan ha blitt smittet og fått det. Har kun hatt en sex parnet på 2 år og det er kjæresten min.

 

 

Takk på forhånd.

Har han slikket deg nedentil? Munnherpes kan smitte over dit også, og hvis han har hatt et lite "forskjølelsessår" inni munnen kan det godt hende at ikke har tenkt over at det faktisk er herpes engang.

 

Vært borti det der sjæl, kan trøste med at den første gangen er værst!

 

Han har ikke slikket meg da han hadde herpes ved munnviken eller noe slikt.

Fikk også vite av fastlegen at første gang er værst.

 

Jeg unngår å drikke noe som helst fordi jeg har null matlyst, har ikke lyst på noe. Jeg klarer ikke å tisse så jeg har kun mulighet til og tisse hjemme hvor jeg sitter i en balje med grønnsåpevann og spyler nede mens jeg tisser.

Lenke til kommentar

 

Herpes høres veldig ekkelt og fælt ut men det er ikke noe du vil ha hele tiden og mest normalt er den "snilleste" typen som bare vil bli mindre og mindre plagsom og ettervert kan det hende du ikke får det igjen og at utbruddene ikke kommer.

 

Jeg hadde dette 4 ganger trur jeg men den siste gangen er over 5 år siden. Legen sa det var herpes og det var den mest normale typen. Du kan få herpes viruset gjennom masse rart og mange har det MEN det trenger ikke bryte ut og bli til sår osv,

 

Håper du får orden på det.

 

Drikk mye vann, det hjelper veldig mot svie =)

 

Anonymous poster hash: bfe5f...5f0

 

Jeg tisser minst mulig fordi det er rene torturen for meg uten å sitte i grønnsåpevann i dusjen mens jeg spyler, da går det greit. Men det er så tungvindt. Jeg kommer ikke til og drikke mer vann fordi jeg har ikke mulighet til å gå på do hos andre, på skolen eller noe :/

Lenke til kommentar

 

 

Jeg fikk herpes på mandag denne uken og jeg gikk til legen på tirsdag og hun trodde det var herpes pga jeg hadde alle symptomene på det. Men jeg og kjæresten min har ikke hatt herpes før, vi har hatt sikker sex i ca 2måneder så jeg forsår ikke hvordan jeg kan ha blitt smittet og fått det. Har kun hatt en sex parnet på 2 år og det er kjæresten min.

 

 

Takk på forhånd.

Har han slikket deg nedentil? Munnherpes kan smitte over dit også, og hvis han har hatt et lite "forskjølelsessår" inni munnen kan det godt hende at ikke har tenkt over at det faktisk er herpes engang.

 

Vært borti det der sjæl, kan trøste med at den første gangen er værst!

 

Han har ikke slikket meg da han hadde herpes ved munnviken eller noe slikt.

Fikk også vite av fastlegen at første gang er værst.

 

Jeg unngår å drikke noe som helst fordi jeg har null matlyst, har ikke lyst på noe. Jeg klarer ikke å tisse så jeg har kun mulighet til og tisse hjemme hvor jeg sitter i en balje med grønnsåpevann og spyler nede mens jeg tisser.

 

Han kan ha hatt det inne i munnen. Umulig for deg å se dessverre =/

Lenke til kommentar

Hjelper det og tisse ofte? Jeg klarer ikke og gå på do uten grønnsåpevann å dusjhode som jeg spyler med når jeg tisser, så jeg kan kun gå på do hjemme. Er ALT for skeptisk til å drikke mye vann og tisse ofte fordi jeg er alt for redd for at det skal svi så utrolig mye. Har funnet ut jeg har ei sprukket blemme rett med åpningen av kjønnslippene. Men skal få kjøpt salve som skal fjerne smerter, så får jeg håpe den er såpassa god at jeg kan gå på do andre plasser en hjemme, da kan jeg drikke mer vann.

 

Moren min sa at camille te skulle hjelpe, er litt usikker på om det hjelper men skal teste det ut. Har noen testet å drikke camille te?

Lenke til kommentar

Tror det er mulig å være såkalt "bærer" av sykdommen uten å få utbrudd selv, kan jo være kjæresten din er dette?. Virus er komplekse greier....

Dette er korrekt. Har man først fått herpes forsvinner det aldri, det ligger og "sover" i nervecellene. Her kan det ligge for all evighet uten at man noen gang får utbrudd, det er da "latent". Utbrudd, som innebærer at viruset kommer "opp til overflaten" eller da til hudcellene, kan komme helt uten grunn. Men mye kan fremprovosere utbrudd, som sex, stress, dårlig hygiene etc. Mange som har herpes blir faktisk smittet av foreldrene som små barn, og de vet kanskje aldri at de har herpes.

 

I motsetning til hva mange tror kan herpes smitte selv om det er latent (uten at det er utbrudd), noe som gjør det ekstra "skummelt". Men det er altså ikke farlig, over halvparten av alle voksne har det, og utbrudd (om de forekommer i det hele tatt) kommer sjeldnere og blir mildere med tiden.

 

Hjelper det og tisse ofte? Jeg klarer ikke og gå på do uten grønnsåpevann å dusjhode som jeg spyler med når jeg tisser, så jeg kan kun gå på do hjemme. Er ALT for skeptisk til å drikke mye vann og tisse ofte fordi jeg er alt for redd for at det skal svi så utrolig mye. Har funnet ut jeg har ei sprukket blemme rett med åpningen av kjønnslippene. Men skal få kjøpt salve som skal fjerne smerter, så får jeg håpe den er såpassa god at jeg kan gå på do andre plasser en hjemme, da kan jeg drikke mer vann.

 

Moren min sa at camille te skulle hjelpe, er litt usikker på om det hjelper men skal teste det ut. Har noen testet å drikke camille te?

Istedenfor å spekulere rundt dette ville jeg bare spurt helsepersonell direkte. Dette er noe de kan. Angående å drikke vann er det generelt en god idé å være hydrert, dette kan direkte påvirke utbruddsintensitet/hyppighet/varighet. Sier ikke at du skal bøtte nedpå, men om du drikker såpass mye at du er hydrert tror jeg dette vil være positivt. (Klar urin = hydrert). Du må i alle fall ikke være redd for å drikke vann :)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Tror det er mulig å være såkalt "bærer" av sykdommen uten å få utbrudd selv, kan jo være kjæresten din er dette?. Virus er komplekse greier....

Dette er korrekt. Har man først fått herpes forsvinner det aldri, det ligger og "sover" i nervecellene. Her kan det ligge for all evighet uten at man noen gang får utbrudd, det er da "latent". Utbrudd, som innebærer at viruset kommer "opp til overflaten" eller da til hudcellene, kan komme helt uten grunn. Men mye kan fremprovosere utbrudd, som sex, stress, dårlig hygiene etc. Mange som har herpes blir faktisk smittet av foreldrene som små barn, og de vet kanskje aldri at de har herpes.

 

I motsetning til hva mange tror kan herpes smitte selv om det er latent (uten at det er utbrudd), noe som gjør det ekstra "skummelt". Men det er altså ikke farlig, over halvparten av alle voksne har det, og utbrudd (om de forekommer i det hele tatt) kommer sjeldnere og blir mildere med tiden.

 

Hjelper det og tisse ofte? Jeg klarer ikke og gå på do uten grønnsåpevann å dusjhode som jeg spyler med når jeg tisser, så jeg kan kun gå på do hjemme. Er ALT for skeptisk til å drikke mye vann og tisse ofte fordi jeg er alt for redd for at det skal svi så utrolig mye. Har funnet ut jeg har ei sprukket blemme rett med åpningen av kjønnslippene. Men skal få kjøpt salve som skal fjerne smerter, så får jeg håpe den er såpassa god at jeg kan gå på do andre plasser en hjemme, da kan jeg drikke mer vann.

 

Moren min sa at camille te skulle hjelpe, er litt usikker på om det hjelper men skal teste det ut. Har noen testet å drikke camille te?

Istedenfor å spekulere rundt dette ville jeg bare spurt helsepersonell direkte. Dette er noe de kan. Angående å drikke vann er det generelt en god idé å være hydrert, dette kan direkte påvirke utbruddsintensitet/hyppighet/varighet. Sier ikke at du skal bøtte nedpå, men om du drikker såpass mye at du er hydrert tror jeg dette vil være positivt. (Klar urin = hydrert). Du må i alle fall ikke være redd for å drikke vann :)

 

 

Takk for svarene :) jeg er ikke så redd for å drikke nå eller spise fordi jeg har mistet nesten alle blemmene nedentil. Har svært lite å dette er min 5 dag på tablett kur og smørring.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...