Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

[Løst] Tvinge dataen til å bruke AC og ikke N


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har en AC66U-router og en data fra Multicom med Intel Wireless-AC 7260-nettverkskort. Begge enhetene støtter altså den nye AC-standarden, men likevel så tror jeg at dataen bruker N og ikke AC.

 

I routerinnstillingene har jeg kun mulighet til å velge "AC + N" og ikke bare AC. Men hvis jeg holdes musepekeren over nettverket i nettverksoversikten i Windows, så står det "802.11 n" og ikke AC.

 

Noen skrev på et aller annet forum at det uansett ikke står "802.11 ac" i nettverksoversikten i Windows, men at man kan se av hastigheten under "status" om dataen bruker AC eller N. På dataen min står det 144.4 Mbps, mens på min Nexus 5 står det 72 Mbps. Dette er vel neppe AC?

 

Hva kan jeg gjøre for å tvinge enhetene til å bruke AC?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC

To forskjellige bånd (2.4Ghz=N og 5Ghz=AC) så lag 2 ulike SSID's på router. To trådløse nettverk altså, så kobler du til hvilket av dem du ønsker.

 

Edit:

Ellers vil enhetene velge det beste signalet, hvilket ofte blir N. 2.4Ghz bærer bedre enn 5Ghz. (Omtrent som bass bærer bedre enn diskant.)

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

N bruker både 2.4 og 5 GHz: http://en.wikipedia.org/wiki/IEEE_802.11

Jepp.. Jeg setter alltid opp N til 2.4Ghz så glemte det der i farten.

 

AC er kun 5Ghz og jeg har hørt så mye om at brukere tilkoblet med g/n vil redusere hastigheten på hele AC nettet at jeg liker å separere dem (har dog ikke testa om det faktisk er slik). Altså to nett, N på 2.4Ghz og AC på 5Ghz.

Lenke til kommentar

For å oppklare:

 

Jeg har satt opp to forskjellige trådløse nett, med to forskjellige navn. Det ene er 2,4 GHz og det andre er 5 GHz. Jeg er tilkoblet 5 GHz, men dataen benytter seg likevel ikke av AC-standarden. Jeg har satt 5 GHz-nettet til 80 MHz under "Channel bandwith", men det hjelper ikke.

 

Zanta,

Hvis jeg går inn på de innstillingene du nevner, så kan jeg velge enten 2,4 GHz eller 5,2 GHz. Det står ikke "Wireless mode" noe sted.

Endret av -0DAP3HWH
Lenke til kommentar

Hvilke settings som er tilgjengelige varierer fra NIC til NIC, og til og med innenfor ulike drivere til det samme NIC. Har du siste FW på både router og NIC? Nyeste drivere overalt? Prøv PCen på en annen router, eller en annen PC (med annet NIC) på samme router. Kan være at noe ikke virker som det skal på en av endene, eller at noe ikke er 100% kompatibelt.

Lenke til kommentar

Oppdatert:

Nå satte jeg trådløs modus til "Automatisk" i routerinnstillingene og ikke "AC + N". Så gikk jeg inn på nettverksoversikten i Windows og klikket på "status", og ser at hastigheten nå er på 866,6 Mbps. Da er det vel AC? N støtter jo ikke så høye hastigheter?

 

(Zanta,

Jeg gikk inn i innstillingene du nevnte igjen og valgte i stedet "Blandet bånd" som før, og ikke "5,2 GHz". Med "5,2 GHz" ble hastigheten bare 520 Mbps.)

Oppdatert: som jeg skriver lenger ned i tråden, så er det signalstyrken som avgjør hvilken hastighet som oppgis i "status" i nettverksoversikten i Windows.

Endret av -0DAP3HWH
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

...og ser at hastigheten nå er på 866,6 Mbps. Da er det vel AC? N støtter jo ikke så høye hastigheter?

Det normale for N er opp til 150Mbps. Enkelte kan dra det noe høyre (maks er vel 400Mbps med dual bånd?), men 866 Mbps er uansett uaktuelt på N så du har nok AC.
Lenke til kommentar

 

...og ser at hastigheten nå er på 866,6 Mbps. Da er det vel AC? N støtter jo ikke så høye hastigheter?

Det normale for N er opp til 150Mbps. Enkelte kan dra det noe høyre (maks er vel 400Mbps med dual bånd?), men 866 Mbps er uansett uaktuelt på N så du har nok AC.

 

 

Jo, men så valgte jeg å oppdatere routeren til nyeste firmware (Merlin 376.47 på Asus AC66U) og da sank hastigheten til 520 Mbps igjen. Så nyeste firmware virker det å være noe galt med. Spørs om jeg må nedgradere da.

Lenke til kommentar

Oppdatert:

Nei, nå funket det plutselig med nyeste firmware. Med båndbredde på 80 MHz og kanaler på automatisk. Selv om...det var da det jeg prøvde før. Tror jeg. Og da fikk jeg ikke så høy hastighet. Kanskje jeg ikke hadde automatisk kanal da. For hvis jeg velger en bestemt kanal, så synker hastigheten.

 

Ny oppdatering:

Nei...nå sank plutselig hastigheten til 520 Mbps, uten at jeg foretok meg noe! Ser ut som at den varierer i takt med været...

 

Enda en oppdatering:

Og nå sank hastigheten til 480 Mbps! Hva er dette for noe?

 

Fjerde oppdatering:

390 Mbps...

 

Ny oppdatering:

Tilbake til 520 Mbps. Det svinger frem og tilbake her. Er det riktig da?

Endret av -0DAP3HWH
Lenke til kommentar

Kan være avstand/vegger som spiller inn muligens... Kan du teste rett ved router, blir hastigheten mer stabil da ?

Det er vel det som er forklaringen, men jeg trodde bare at den hastigheten som stod under "status" på nettverket i Windows var høyeste teoretiske hastighet basert på det utstyret man har. Og høyeste teoretiske hastighet skal jo ikke akkurat svinge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...