Gå til innhold

MAC finner ikke backupdisk til Time Machine


Anbefalte innlegg

 

Hei

 

Hjelper svogeren min med en MAC som nylig ble oppdatert til Yosemite.

Han har tidligere brukt en ekstern disk koblet til USB porten med backup til faste tider. Dette fungerte problemfritt før oppdateringen etter hva jeg har skjønt.

Da jeg så på maskinen var den eksterne disken synlig under Time Machine innstillingene men backupen gikk ikke til de faste tidene som før.

Prøvde da å slette disken fra Timemachine for å legge den til på nytt men den fant ikke disken på noen av USB inngangene etterpå.

Trodde kanskje det var noe galt med den eksterne disken. Sjekket den på min maskin under OSX og WIndows men fant ingen feil. Maskinen fant den under Timemachine og en sjekk på diagnostikk programmet fant ingen feil. Heller ingen problemer med den på WIndows.

Når maskinen er koblet til MAC'n hans så synes den bare under Finder.

Han kjøpte en ny ekstern hardisk som ble funnet med en gang.

Jeg er ganske overbevist om at den gamle eksterne disken hans er helt i orden, det var etter Yosemite oppgraderingen det ble tull. Disken må vel bare registreres på nytt med noen kommando linje snutter.

En dame fra Apple ba han innstallere alt på nytt men jeg mener det bare er tull. Og hun sa at hvis det fungerte etter innstalleringen så skal dem ha 1000 kr for supporten over telefonen(lol).

Det bør ikke være nødvendig å innstallere alt på nytt så jeg håper noen kan hjelpe til siden disken tilsynelatende er helt i orden.

På forhånd takk for hjelpen :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
En dame fra Apple ba han innstallere alt på nytt men jeg mener det bare er tull. Og hun sa at hvis det fungerte etter innstalleringen så skal dem ha 1000 kr for supporten over telefonen(lol).

I alle dager.. At dette kalles support kan jeg ikke forstå.

 

Du skriver at disken dukker opp i Finder, men ikke i Time Machine. Har svogeren din satt opp den nye harddisken som sikkerhetskopidisk? I tilfelle vil Time Machine bare kjøre automatisk sikkerhetskopiering mot denne med mindre du selv velger ønsket disk under "Velg disk..." i Time Machine-valgpanelet (systemvalg).

 

Sånn er det i alle fall for meg (riktignok under Lion).

 

:)

Lenke til kommentar

Da har jeg ikke mer å komme med, dessverre. Du kan jo forsøke å formatere den og se om den dukker opp da. Forhåpentligvis vil en oppdatering ordne opp i dette.

 

Spør en gang til bare for å være sikker: Når disken er koblet til dukker den altså IKKE opp under "Select Disk..."/"Velg disk..."?

 

Ang. spørsmålet ditt: Programmene som følger med OS X er ikke mulig å fjerne/reinstallere sånn uten videre. Du må nok vente på oppdatering..

Endret av Garanti
Lenke til kommentar

Den gamle eksterne disken dukker fortsatt ikke opp men det gjør den nye. Den gamle dukker kun opp i Finder.

Men når den gamle fungerte så hadde den tidsbasert backup. Disse innstillingene for tid ligger ennå i Time Machine, men den vil ikke gjøre tidsbasert backup på den nye hardisken som dukker opp i Timemachine. Men en manuell backup fungerer likevel på den nye.

Jeg klarer heller ikke å komme inn på innstilinger for å endre tid på når backup skal bli tatt. De gamle tiden henger fortsatt i og det kommer stadig vekk popup meldinger om at den ikke fikk tatt den tidsbaserte backupen. Selv om alt ser ok ut med den nye harddisken.

 

 

Edit: Ser ut som vi får ta en reinnstallasjon da og hente backupen opp etterpå.

 

Takk for all hjelp :-)

 

Endret av Knopfix
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...