Gå til innhold

M4700, M6700, eller W540 som foto/cad-arbeidshest


Bennis123

Anbefalte innlegg

Jeg er på utkikk etter en mobil workstation til fotoredigering, arkitektstudier og fremtidig arbeid.

 

PCen vil i hovedsak bli brukt til CAD-program som AutoCAD, Revit, og Rhino samt ulike renderingsprogram. Jeg har forstått det slik at firekjerners grafikkort "spesialgodkjent" til CAD er tingen her.

 

Sekundært vil den bli brukt til fotoredigering i Lightroom og Photoshop. Jeg foretrekker å ikke jobbe fra ekstern disk og trenger dermed serdeles stor intern lagringsplass(absolutt minst 500GB), eller mulighet for å utvide denne. Dette er kanskje mulig ved å bytte ut optical drive med HDD eller SSD?

 

Vekt og estetikk er ikke et tema så lenge den er mulig å drasse med seg til og fra jobb.

 

Skjermstørrelse enten 15" eller 17". Vil hovedsakelig bli brukt med ekstern 27" og trenger dermed displayport eller DVI-D som kan sende oppløsning over 1080(Eller finnes det HDMI som kan sende over 1080p?).

 

Ekstern mus vil også bli brukt, så kvalitet på trackpad er mindre viktig.

 

Budsjett er rundt 10 000 og jeg regner med at jeg da må se etter en brukt maskin.

 

Jeg har kommet frem til noen altenativ etter graving på ulike nettforum, men sliter litt med å sammenligne siden disse maskinene ofte har custom oppsett av komponenter:

 

Dell Precision M4700

http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=52640658&searchclickthrough=true&searchQuery=dell%20precision

 

Dell Precision M6700

http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=52393132&searchclickthrough=true&searchQuery=dell%20precision

 

Lenovo ThinkPad w540

http://www.finn.no/finn/torget/annonse?folderId=2215294&finnkode=52565197

 

Håper på inspill her! På forhånd takk :)

 

Benjamin

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den Lenovoen der er ikke dum!

 

De to fra Dell ble jeg ikke begeistret over...

 

Lenovo w540 er et arbeidsgjern. Du kommer ikke i nærheten av denne prosessoren kombinert med 20gb ram og quadro gpu til samme pris dersom du kjøper nytt.

 

EDIT: Tipper at nypris på w540 med denne konfig er ca 15-16k.

Endret av Strato
Lenke til kommentar

Takk for innspill! Jeg har lest litt negative omtaler om skjermen, og lurer på hvordan den vil fungere til fotoredigering.

 

Utifra bildene ser det ut som Lenovoen har VGAutgang men ikke DisplayPort eller DVI-D. Hvordan vil dette fungere på en Dell U2713HM med 2560x1440 oplløsning? Jeg sliter med at min nåværende PC har HDMI som ikke støtter oppløsning over 1080.

Endret av Bennis123
Lenke til kommentar

Takk igjen! Så Thunderbolt ut fra maskinen fungerer inn på U2713HM(som har Displayport). Er litt forvirret siden Thunderbolt og Minisdisplay har samme utseende, og jeg synes å ha lest at de er kompatible med hverandre bare den ene veien.

 

Hvordan er ThinPad'en med tanke på oppgradering og evt. bytte ut optical drive med en større disk?

Lenke til kommentar

Thinkpad og oppgradering er en drøm! Du kan gjøre ALT selv :) :) det er derfor disse er så pop i de største firmaene.

 

Du skal bare trenge en mini dp til vanlig dp overgang så skal det funke :) thunderbolt er vel egentlig vanlig DP, men med mulighet for flere enheter (brokobling) samt eksterne harddisker.

Lenke til kommentar

Kan begynne med å sammenligne CPU-forskjellen i notebookcheck sin liste.:

14. plass - i7-3940XM (som i M6700) NB: Grunnet dårlig kjøling er nok denne ca like rask som de andre.

31. plass - i7-3740QM (som i m4700)

34. plass - i7-4700MQ (som i w540)

 

grafikk-kort-listen finner vi:

86. plass - AMD M6000 (som i M6700)

112. plass - Nvidia k1100 (som i w540)

120. plass - Nvidia k2000 (som i M4700)

 

Nå skal nok de testene her taes med en klype salt. F.eks. taes det ikke hensyn til eventuelle programspesifikke optimaliseringer på grafikk-kortet. Det kan også være at noen av prosessorene er testet i maskiner med dårlig kjøleløsning som gjør at den ikke klarer å opprettholde like høy turbofrekvens. Dessverre ser det ut til at Precision m6700 ikke har god nok kjøling til å opprettholde den gode CPU-ytelsen over lengre tid.

 

Det jeg legger merke til er at Thinkpaden er den absolutt billigste konfigurasjonen av w540 som du får til 13 300kr ny. Den er bare oppgradert med to 8GB-brikker som du får til ca 1200kr i tillegg til den orginale 4GB-brikken. Det betyr at du også får den dårligste skjermen. Nå vet jeg ikke hvilken skjerm du får i m4700, men sjansen er nok stor for at den er en noe bedre. M6700 har nok klart best skjerm her.

 

Når det gjelder oppgraderingsmuligheter er nok lett å oppgradere alle tre, som for de fleste bedriftsmaskiner. Dell leverer service-manual i papirformat som en del av brukermanualen, men for Lenovo kan du laste den ned på nett. Precision maskinene er mye enklere å rense støv av.fordi du enkelt kan ta ut hele vifta og fjerne laget med støv som samler seg mellom vifta og kjøleribba.

 

Lagring:

- Thinkpaden kan ha to 2,5" hdd/ssd hvis du dropper optisk. I tillegg er det plass for en 42mm m.2-ssd, som for øyeblikket er mulig å få opp til 256GB. Så den kan oppgraderes til 2*2TB HDD + 0,25TB SSD

- M4700 har plass til samme som W540, men har plass for mSata 3Gb SSD i stedet for m.2. Den er seinere, men er i skrivende stund mulig å få opp til 1TB ssd, Så den kan oppgraderes til 2*2TB HDD + 1TB SSD.

- M6700 har plass til to HHDer, i tillegg kan du nok erstatte optisk med en også. Den har mSata som M4700. Så hvis jeg forstår riktig kan du ha 3*2TB hdd + 1TB SSD

 

Den største forskjellen er nok batteritid. Precision-maskinene kan du nok ikke forvendte noe mer enn ca 3 timers batteritid. Men på W540 med den dårlige skjermen og batteriet som stikker ut på baksiden kan du komme opp i 8 timer i den samme Wifi-testen

 

Hvis du skal bruke laptopen i auditorier i forbindelse med studier synes jeg du skal unngå w540. Jeg har vært borti to eksemplarer av de, og på begge lagde tastaturet en ganske høy klikkelyd når en trykket på tastene på høyre halvdel av tastaturet. Kanskje det er mulig å trykke veldig forsiktig for å unngå det. Kan også hende det er et dårlig eksemplar, men når du kjøper brukt har du jo ingen angrerett. Jeg synes ellers at kvaliteten på siste thinkpad-generasjon har gått feil vei. Først og fremst føles ikke skjermen like stiv ut som den var tidligere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for grundig svar!

 

Batteritid er ikke av særlig stor betydning. Heller ikke lyd fra tastatur har noe å si ettersom det ofte er litt mer støy på arkitektskolen enn et auditorie.

 

Byggekvalitet og holdbarhet er derimot svært viktig: Jeg har også lest at de nyere ThinkPad'ene er av dårligere kvalitet enn før. Det er også mye snakk om at trackpadden er nærmest ubrukelig, noe som ikke er en dealbreaker, men absolutt et minus.

 

Dårlig skjerm drar også ned ettersom det blir noe fotoredigering uten ekstern skjerm.

 

Jeg ble imponert av ThinkPad'en sine 20GB ram, men hvis dette er forholdsvis billig å oppgradere, er det kanskje ikke det jeg skal legge mest vekt på?

 

Prosessorkraft og evne til å arbeide i store 3D-filer samt korte renderingstider er også viktig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...