Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Valg av "ny" småbil (Nr2-bil)


psyfoon

Anbefalte innlegg

Vi tenker å handle en nr.2 bil som er rimelig i drift og gir et forutsigbart bilhold. Budsjett ca. 110-120k.

Ønske om nyest mulig bil med mest mulig nybilgaranti igjen og samtidig med mest mulig plass.

Jeg har forløpig en liste med følgende aktuelle kandidater:

 

Mitsubishi Space Star 1.2

Kia Picanto 1.2

Chevrolet Spark 1.2

VW UP! / Skoda Citigo

 

Bilen vil bli brukt til jobb av meg (4mil daglig), samt annen dagligdags kjøring i nærområdet med bhg og butikker. Vi har st.vogn utenom.

Vi har 1 barn (2,5år) og planlegger et barn til innen ikke altfor lang tid.

Derfor ønsker vi mulighet for bakovervendt barnesete. Vi er heldigvis bare hhv. 1.73 og 1.60 høy så det bør gå greit :-)

 

Litt om mine tanker rundt bilene foreløpig;

 

Space Star: denne er allerede prøvekjørt da vi fikk låne den hele helga som var. Overraskende romslig, gikk fint med bakovervendt sete bak både fører og passasjer. Bagasjerom også helt ok til daglig behov. Ganske morsom å kjøre med artig lyd fra 3syl. Helt ok komfort, litt mye støy inni bilen fra motor ved akselerasjon men som sagt litt "sportslig" lyd :-)

Denne får vi kjøpt ett år gammel med ok utstyrsnivå innen budsjett.

 

Kia Picanto 1.2: ligger ca 20k over space star i pris som 2013modell. Virker markant trangere i både baksete og bagasjerom. Litt mer påkostet interiør. Motor bruker mere drivstoff enn Space Star.

 

Chevrolet Spark: lite kjennskap til denne bilen og vet ikke mye om plassforholdene. Litt mer skeptisk på kvaliteten på bilen. Pris i nedre del av budsjett.

 

UP!/Citigo: Penere design enn alle de ovennevnte. Bedre kjøreegenskaper og penere interiør. Kanskje mer sosialt aksepterte biler? Usikker på plassforhold, virker trangere enn Space Star, iallefall utifra bilder.

Svakere motorer er negativt samt priser ligger høyest av alle nevnte biler.

 

Dette ble en lang avhandling, men for de som har giddet å lese helt hit så ønsker jeg rett og slett deres meninger om de ulike bilene og gjerne erfaringer fra dere som eier en av disse eller har kjennskap til de på andre måter.

 

På forhånd takk :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, Leaf er vurdert også. Føler det er stor usikkerhet rundt varigheten på batteriene enda og når garantien er ute er det en veldig stor potensiell utgiftspost. Vi har lite bomringer rundt her vi bor, kun 1stk på vei til jobb som koster 6,50 elr noe så er ikke så veeldig mye å spare på elbil kontra en bensin som drikker under halvliteren. Føler at verditapet også er et stort usikkerhetsmoment på Leaf, f.eks hvis batteriene ryker om få år er de nærmest verdiløse.. Og for det verditapet kan man fylle mye bensin og passere bommen maange ganger.

Lenke til kommentar

Pendlet litt med en fyr her på jobben som har UP!. Det var greit den første uken, men den føles skikkelig mopedbil på motorveien. Faktisk veldig slitsomt. Har ingen forhold til de andre du nevner.

 

Jeg hadde en clio for en tid siden, og den var bra størrelse med barnesete og bedre til å pendle med.

Lenke til kommentar

Ja, hvis man har mye motorveikjøring så blir det nok slitsomt i lengden med alle kandidatene mine.Selv om det nok har mye med hva man er vant til fra før. Vi har stort sett hatt eldre biler og vår stasjonsvogn er en 99mod og den som fungerer som arbeidsbil og nr. 2 bil i dag er en 87mod Volvo med forgassermotor. Så det er natt og dag i forskjell selv på en småbil :-) Vi bor på landet og jeg har kun landeveiskjøring til jobb (60-80soner) bortsett fra 2km på E6 med 80sone så det blir veldig lite motorveikjøring på oss. Så derfor mener jeg det burde gå helt fint.

 

Clio har jeg ikke vurdert. Gikk inn på finn og så på de nå, fine biler og når man går en klasse opp fra knøttbil så blir nok komforten og plassen betraktelig bedre, men dessverre øker prisen deretter og det ser ut som det blir vanskelig å finne til budsjett, iallefall med noen år gjenværende nybilgaranti.

Men takk for innspillet :-)

Lenke til kommentar

Avfeie er jo legit , bare du vet behovet.

 

Før vi anbefaler tesla til 1,2 mill, hvilken bil er hovedbilen?

 

Er jo fristende å anbefale en billig skoda som andrebil, men noen kan jo bli fornermet om det skulle vise seg at det er førstebilen :dremel:

Endret av War
Lenke til kommentar

Hehe! Hovedbilen er ikke mye å skryte av heller, 99 Avensis 2.0i Stasjonsvogn ;-) Men den er grei å kjøre med god plass og i meget god stand så den dekker vårt behov. Fruen jobber 3min fra der vi bor, så det er nesten slik at vi kunne klart oss med èn bil også men er kjekt med 2 uansett :-) Eneste langturene vi har behov for st.vogn, det blir noen turer til svigers i løpet av året, 10mil hver vei og noen harryturer til søta bror som også er ca. 10mil hver vei. Men vi tenker på å bytte ut Avensisen med en nyere i løpet av et år eller 2 da :-)

Siden autofilfaktoren i bilparken er lav, må jeg nesten kompensere litt og si at jeg har 3 vetetanbiler og en gammel Tempo i tillegg ;-) Veteranbilene er 2x BMW og en Mazda Coupé :-)

 

Vi vurderer jo Skoda :-) Altså Citigo. Vil som sagt helst ha så ny bil som mulig med garanti. Jeg har nok biler å skru på fra før og vi ønsker et forutsigbart bilhold. Har eid maaange biler og gått på enda flere smeller med motorhavari, automatkassehavari osv som har skrinlagt nok ferieturer økonomisk sett ;-)

Dessuten kan det nevnes at ingen av oss er særlig glad i diesel, vi er mest glad i bensinbiler.

Lenke til kommentar

Alternativt kan den nye bilen bli en hovedbil, men da må jo den kostnaden taes nå.

Har sett litt på nybil med kona siste halvåret og skoda kom alltid opp som det beste kjøpet selv om jeg ikke er så fan av setestøtten i bena for de som er over 180+.

Uansett hva vi så på kunne vi ha kjøpt en ny skoda for prisen av det andre vi så på brukt.

Lenke til kommentar

Ja er helt enig med deg i at Octavia er veldig fine biler og ikke minst mye for pengene. I tillegg ligger forhandleren 100m fra arbeidsplassen min, så hvis vi skulle hatt helt ny eller nyere familiebil hadde det nok blitt en Skoda :-)

 

Men grunnen til at vi ønsker å bruke mer penger på nr.2 bil enn hovedbilen er at ettersom fruen jobber så nært har hun ikke bruk for bil til jobb og jeg har kun meg selv å frakte til jobb og klarer meg fint med en liten bil. Dvs at stasjonsvognen i 90% av tilfellene vil bli brukt til langturer og vil kanskje rulle maks 6-7000km i året. Bil nr. 2 vil kanskje rulle 12.000km/år. Jeg tenker da at det er greit at den bilen som blir brukt mest bruker minst drivstoff og siden den vil bli brukt mer og også til mye mer småkjøring og kaldstarter blir det økt slitasje noe som igjen gjør at det er greit å ha garanti på denne bilen i tilfelle noe går istykker.

 

Dessuten slipper vi å ta opp lån hvis vi holder oss innenfor budsjettet, da vi har spart opp nok penger :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...