Gå til innhold

Fikser opp gammel laptop kjøletips


Strato

Anbefalte innlegg

Har fått i oppdrag å fikse en 3-4 år gammel Sony Vaio 16,4"

 

Den har knust skjerm, men dette har jeg allerede fikset.

 

I tillegg har jeg fikset den opp i håp om at den skal bli mer stillegående. Har byttet kjølepastaen som var helt katastrofe fra fabrikksiden. Den har også fått en fullstendig og meget grundig støvrens.

 

Så var det bare å teste. Den spinner lavt ved oppstart, men etter ca 5 min er CPU/GPU vifta på omtrent 70% og bråker veldig. Men dette til tross for at kobberrørene er veldig kalde! De kjennes faktisk knapt varmerer enn fingrene mine, altså må de være under 40 grader som ikke skal være noe problem. Forresten, dette er ved idle.

 

Det jeg går ut i fra at er south bridge har ingen kjøling, passiv eller aktiv (som på bilde). Denne blir i løpet av veldig kort tid veldig varm ved idle. Den blir så varm at jeg kun kan holde en finger på i ca 3 sekunder før det brenner.

Min mistanke er derfor at viften spinner opp på grunn av varm south bridge. Men viften får dessverre ikke gjort noe som helst for å kjøle ned denne.

 

I lokket, som skal over hovedkortet, henger det noe kjølepasta-lignende greier som dekker det jeg går ut i fra at er GPU minnet. Disse blokkene/minnet blir ikke varmt i det hele tatt under idle.

 

Jeg lurer derfor på om det kunne vært en idé og flytte litt av denne chunken med "pasta" til south bridge? Tror dere det kan hjelpe kjølingen av south bridge? Akkurat nå så er det mye mer kritisk å få kjølt ned south bridge enn GPU rammen.

 

Dersom dette ikke er en god idé, har dere noen andre forslag til hvordan jeg passivt kan kjøle ned south bridge? Jeg bare fatter og begriper ikke at ikke sony har tenkt på dette når dem har laget laptoppen.

 

Specs har jeg ikke lest, vet bare at den har en i5 og en eller annen Nvidia dedikert GPU. Men så spiller det heller ingen rolle.

 

Takk for gode råd!

 

4jxgma.jpg

qpmliu.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ta av klistrelappen i sentrum på viftehuset. Bruk en nål for å legge en liten droppe med tynn (symaskin-) olje på vifteakslingen. Drei vifta så oljen trenger inn.

Bruk en Q-tips eller lignende for å tørke vekk støv fra vifte- kjølesystemet. Mer kan du ikke gjøre her.

 

Varmen som du snakker om kan skyldes at noe/noen kjøres på maskinen. (Virus etc.)

 

Gjenopprett/installer Windows på nytt.

 

Edit: Ofte kan maskiner stå og oppdatere seg "eller henge" i timevis. Spesielt hvis eieren slår av maskinen etter bruk.

Endret av sveinsel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...